BIEC: WPI rośnie w styczniu ‘25 – siły proinflacyjne nie słabną

WPI, prognozujący z wyprzedzeniem kierunek zmian cen towarów i usług, rośnie w styczniu 2025 r., sugerując, że siły proinflacyjne nie słabną – poinformowało w raporcie Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych.

Wskaźnik Przyszłej Inflacji w styczniu 2025 r. wzrósł o 0,7 punktu w stosunku do notowań sprzed miesiąca.

BIEC podaje, że to drugi kolejny miesiąc jego wzrostu.

„Dotychczasowy przebieg wskaźnika wskazuje, że siły proinflacyjne nie słabną. Można się spodziewać, że inflacja okresowo spadnie poniżej 5 proc., jednak jej zdecydowany spadek w okolice zbliżone do celu inflacyjnego NBP jest w tym roku raczej nieosiągalny” – napisano w komentarzu do danych.

Menadżerowie przedsiębiorstw produkcyjnych coraz częściej deklarują podwyżki cen. W największym stopniu dotyczy to wytwórców trwałych i nietrwałych dóbr konsumpcyjnych, a zwłaszcza producentów żywności, odzieży, sprzętu AGD oraz elektroniki.

„W branżach tych przewaga odsetka odpowiedzi deklarujących podwyżki nad odsetkiem odpowiedzi wskazujących na obniżkę cen wynosi około 16 punktów procentowych. Również producenci pojazdów innych niż samochody osobowe deklarują wzrost cen w najbliższych miesiącach. W tym przypadku przewaga odpowiedzi wskazujących na podwyżki nad tymi, którzy zamierzają ceny obniżyć wynosi około 23 p. proc.” – napisano.

BIEC podaje, że oczekiwania inflacyjne konsumentów nie zmieniły się znacząco w stosunku do tego, co obserwowano w ostatnich miesiącach. Ogólna liczba respondentów spodziewających się wzrostu cen wyniosła w grudniu 84 proc. Zmianie w stosunku do poprzednich badań uległa struktura odpowiedzi wskazujących na wzrost cen. Przybyło respondentów spodziewających się, że ceny będą rosły w tempie dotychczasowym, ubyło zaś respondentów spodziewających się wolniejszego od dotychczasowego tempa wzrostu cen.

„Przy prognozowaniu tendencji inflacyjnych zazwyczaj większe znaczenie mają oczekiwania producentów niż konsumentów. Producenci bowiem w odpowiedziach na pytania o tendencje cenowe mówią o swych planach, które będą zrealizowane, jeśli tylko wielkość popytu i pozycja wytwórcy na rynku na to pozwoli. Konsumenci natomiast swoje opinie o przyszłych tendencjach cenowych kształtują w oparciu o informacje z niedalekiej przeszłości. Jeśli ceny w ostatnim czasie rosły nieco wolniej lub pozostały na niezmienionym poziomie, konsumenci zazwyczaj spodziewają się utrzymania takiej tendencji w najbliższej przyszłości” – napisano.

map/ asa/

 


Artykuły powiązane

Wojna celna dotknie też handel rolno-spożywczy USA

Kategoria: Analizy
W kontekście wprowadzanych przez USA ceł dużo się mówi o łańcuchach wartości, w ramach których są wytwarzane wyroby przemysłowe, a relatywnie niewiele o łańcuchach dostaw żywności. Stąd też w artykule wskazano potencjalne kierunki wpływu ceł, które zostały nałożone i mają obowiązywać w zakresie handlu rolno-spożywczego Stanów Zjednoczonych.
Wojna celna dotknie też handel rolno-spożywczy USA

Produkty rolno-spożywcze w wojnie celnej UE–USA

Kategoria: Analizy
W kontekście wprowadzanych przez USA ceł dużo mówi się o łańcuchach wartości, w ramach których są wytwarzane wyroby przemysłowe, a relatywnie niewiele o łańcuchach dostaw produktów rolno-spożywczych.
Produkty rolno-spożywcze w wojnie celnej UE–USA

Ciemne chmury nad globalnymi perspektywami wzrostu

Kategoria: Trendy gospodarcze
Czerwcowe raporty OECD, ONZ oraz Banku Światowego zgodnie wskazują na znaczące obniżenie prognoz globalnego wzrostu na 2025 r. W dużej mierze jest to wynik szybkiej eskalacji działań protekcjonistycznych, zwłaszcza znacznego wzrostu efektywnych amerykańskich ceł. Działania te już zaczęły obciążać globalne łańcuchy dostaw i opóźniać decyzje inwestycyjne podmiotów gospodarczych.
Ciemne chmury nad globalnymi perspektywami wzrostu