W czasie niezwykle interesującego wywiadu Charlesa Gibsona z ABC prezydent USA Barack Obama przyznał (w 36 s), że jeśli nie zostałaby wprowadzona reforma systemu ubezpieczeń zdrowotnych, rząd federalny zbankrutuje za kilka lat. Na razie głosowana w Wigilię przez Senat ustawa nie zawiera najważniejszego elementu reformy, czyli tzw. opcji publicznej. Jak przekonują zwolennicy zmian, byłaby to alternatywa – oferta państwa – wobec prywatnych ubezpieczycieli. Jednak ustawa przyjęta przez Izbę Reprezentantów zawiera ten element reformy. Teraz, po przyjęciu przez Senat jego wersji ustawy – obie muszą zostać uzgodnione. I bardzo prawdopodobne, że w kompromisowej wersji znajdzie się opcja publiczna. Taka ustawa będzie ponownie głosowana przez Kongres.
Obie wersje ustawy (senacka i izby niższej) zawierają jednak zapisy, które dają małym firmom mocną pozycję przy negocjowaniu programów ubezpieczeniowych dla swoich pracowników z prywatnymi ubezpieczycielami. Przeciwnicy kwestionują bona fides zwolenników reformy, oskarżając ich o wprowadzenie socjalizmu w USA. Najczęściej podnoszonym argumentem (np. przez Roberta Samuelsona) jest to, że Amerykanie będą musieli najpierw płacić składki przez trzy lata, by zacząć korzystać z nowego programu ubezpieczeniowego. I że de facto ten program zmian umożliwi 30 mln Amerykanom dostęp do healthcare dopiero w 2019 r. Ale zarówno krytycy ustawy, jak i zwolennicy podkreślają, że niezreformowana healthcare może stać się przyczyną kolejnych kryzysów.
Wypowiedź Obamy komentuje berninger.de dodając z dozą wielkiego pesymizmu, że USA w niedługim czasie staną się niewypłacalne i utracą pozycję na arenie międzynarodowej:
Beside the fact that he is the first US President to point out that the US is broke and will go bankrupt, he is right about this. Health care is unsustainable in a faltering economy, and I have outlined that months ago. The Argentina default model serves us as a template here. (…) The US is just months ahead of a default. Hyperinflation would be the only option to avoid that default. Both scenarios will lead to the same results: a faltering currency, loss of international influence, etc. But both scenarios have significant differences in what will happen to the economy, people, investments and the political survival of the US.
Jednak prof. Paul Krugman doradza odłożenie debat o szczegółach na później, by ustawę jak najszybciej przegłosować, bo ma ona – jego zdaniem – fundamentalne znaczenie dla Amerykanów od uchwalenia Medicare. Krugman pokazuje na wykresie, jak krzywa wydatków na Healthcare stanie się łagodniejsza po przyjęciu proponowanych przez Demokratów zmian.
Expanding coverage will, other things equal, increase health care spending. But the expansion of coverage is linked to a serious effort to control cost growth that will, one hopes, “bend the curve”, so that costs eventually fall below what they would have been otherwise.
Brad DeLong wraz 23 innymi ekonomistami apeluje do lidera większości w Senacie sen. Harry Reida o wzmocnienia roli ciała opiniującego Medicare.
Another feature that has been strengthened is the commitment to delivery system change. The Manager’s Amendment contains several provisions that should stimulate the development of innovative approaches to payment for care. These approaches hold the promise of improving quality and lowering the costs of care. Specifically, the Manager’s Amendment includes an expansion of Medicare pilot programs and provisions for bundled payments for a larger set of conditions. These aspects of the proposed legislation make it far more likely that health care providers will have the tools and incentives to deliver better health outcomes.
Zupełnie odmienną perspektywę przedstawia Peter Schiff, który przekonuje, że jest to roczny mandat w wysokości 750 dol dla Amerykanina, który nie chce korzystać z healthcare. Ale obie wersje ustawy nie radzą sobie z jego zdaniem najpoważniejszym problemem:
The real tragedy is that the current bill does nothing to restrain the forces that are propelling healthcare costs into the stratosphere, namely: regulatory bans of insurance competition, the out-of-control medical malpractice industry, federal programs and subsidies, and a tax code that favors a third-party payment system – which alienates the patient from the cost of his care.