„Identity Economics”

„Identity Economics”

George A. Akerlof & Rachel E. Kranton, wydawnictwo Princeton University Press, marzec 2010

Historia powstania najnowszej książki George’a A. Akerlofa, profesora ekonomii na uniwersytecie w Berkeley, laureata nagrody Nobla z ekonomii w 2001 roku, sięga lat 90. Właśnie wtedy współautorka książki, Rachel E. Kranton napisała do niego list przekonując, że pojęcie tożsamości jest brakującym ogniwem mechanizmu, który rządzi makroekonomią, bo wyjaśnia, dlaczego ludzie w podobnych warunkach ekonomicznych podejmują zaskakująco różne decyzje. Na przykład ci spośród nas, którzy naprawdę identyfikują się ze swoją pracą, nie potrzebują specjalnych nagród i bonusów, bo akceptują swoją tożsamość, a firmy w których pracują odnoszą sukces. Takie niekonwencjonalne spojrzenie na ekonomię interesowało Akerlofa od początku jego kariery. Już w latach 60 napisał słynną pracę „The Market for Lemons”, w której analizując rynek używanych samochodów, doszedł do wniosku, że olbrzymią rolę w ekonomii odgrywa nierówny dostęp do informacji kupujących i sprzedających. Makroekonomia to dla Akerlofa zbiór podejmowanych przez ludzi na co dzień decyzji. Dlatego od wielu lat próbuje dociec co, poza ceną i koniunkturą, nami kieruje.

 

George A. Akerlof & Rachel E. Kranton, wydawnictwo Princeton University Press, marzec 2010

Otwarta licencja