Autor: Marek Pielach

Dziennikarz Obserwatora Finansowego, specjalizuje się w makroekonomii i finansach publicznych

Polska wciąż nie awansuje w globalnym rankingu konkurencyjności

Mimo, że w 2014 r. wyjątkowo łatwo było zanotować wyższą pozycję w rankingu konkurencyjności Światowego Forum Gospodarczego (WEF), to Polska kolejny raz spadła - o jedno miejsce, z 42 na 43. Problemy wciąż te same – niska innowacyjność, tracenie talentów bez przyciągania nowych, niesprawne sądy oraz niskie zaufanie do świata polityki.
Polska wciąż nie awansuje w globalnym rankingu konkurencyjności

(infografika Dariusz Gąszczyk/CC BY-NC-SA World Economic Forum)

– Naszemu społeczeństwu potrzeba większego otwarcia na racjonalne ryzyko, które jest koniecznym warunkiem innowacji. Musi to zacząć się w szkole, która powinna premiować pytania, a nie tylko wyuczone na pamięć odpowiedzi, a skończyć na urzędach i bankach, które powinny tworzyć przyjazny klimat dla potencjalnie zyskownych choć obarczonych pewnym ryzykiem pomysłów. W Polsce niestety bardzo częste jest piętnowanie nawet za jedną porażkę, tymczasem inne społeczeństwa rozumieją, że w wielu przypadkach właśnie metodą prób i błędów dochodzi się do sukcesów – komentuje wyniki Piotr Boguszewski z Instytutu Ekonomicznego NBP, odpowiadający za polską cześć raportu.

Najwyżej w tym rankingu byliśmy w 2010 roku. Zajmowaliśmy wtedy 39 pozycję. Od tego czasu widać lekką tendencję zniżkową. W 2011 i 2012 roku Polska była 41, w 2013 roku 42, a w najnowszym rankingu Polska plasuje się na 43 pozycji. Z krajów postkomunistycznych wyprzedziły nas nie tylko Czechy (37 pozycja), ale też Litwa (41) oraz Łotwa (42).

W większości z 12 głównych kategorii objętych badaniem notujemy niemal takie same wyniki, jak w zeszłym roku – w otoczeniu makroekonomicznym, szkolnictwie wyższym, efektywności rynku pracy, i rozwoju rynków finansowych. Lepiej niż przed rokiem wypadają: infrastruktura i instytucje, gorzej zaś innowacyjność. >>czytaj też podsumowanie rankingu WEF 2013.

Są też obszary dobrze oceniane: bezpieczeństwo obrotu gospodarczego, elastyczność płac, dostępność usług finansowych i coraz częściej jakość dróg (ale tylko tych głównych). Poniżej 100 miejsca wciąż znajdujemy się jednak w wielu ważnych kategoriach:  zaufaniu do świata polityki, jakości regulacji prawnych, współpracy pracodawcy-pracobiorcy, przejrzystości polityki gospodarczej, czasochłonności procedur zakładania firmy. Na 117 pozycji jesteśmy pod względem zdolności zatrzymywania talentów w kraju, na 124 jeśli chodzi o przyciąganie talentów. Ponieważ jakość edukacji oceniania jest pozytywnie oznacza to, że marnotrawimy zasoby przygotowując dobrych pracowników dla innych państw.

Oczywiście spadek o jedno miejsce w rankingu czytanym przez inwestorów na całym świecie nie jest jeszcze tragedią. Pozycja kraju jest przecież uzależniona także od tego jak radzą sobie inne państwa. W tym roku silnie wystąpił tzw. efekt upadku kolarza w peletonie. Kilka ważnych krajów zaliczyło spadek pozycji i zyskały na tym inne – będące dotychczas na dalszych miejscach. Aż o 11 pozycji spadły Indie, w których widać coraz większe problemy strukturalne, o 8 miejsc spadły Panama i Słowenia o 12 miejsc Laos. Z drugiej strony awans o 17 pozycji zanotowała Rumunia, o 15 pozycji Portugalia, o 11 pozycji Rosja.

Ranking pokazuje, że południowa Europa powoli wychodzi z kryzysu. Wspomniana Portugalia awansowała z 51 miejsca na 36, 35 jest Hiszpania, nawet Grecja jest 81 choć przed rokiem była 10 pozycji niżej. Jeśli wychodzenie z kryzysu i reformy będą jeszcze silniejsze do awansującej grupy mogą dołączyć Włochy, które teraz są na 49 miejscu, a więc niżej od Polski. I to właśnie kraje, które przez długi czas były wyżej od nas, a dopiero kryzys zepchnął je na gorsze niż 43 pozycje, mogą wkrótce nas wyprzedzić i pogorszyć nasze notowania.

Przetasowania choć niewielkie widać także na czele rankingu. Od 2009 roku pierwsze miejsce zajmuje w nim Szwajcaria. Drugi także już niemal tradycyjnie jest Singapur. Na trzecie miejsce w tym roku, z piątego, awansowały jednak Stany Zjednoczone. Finlandia spadła zatem na czwarte, a Niemcy na piąte. Szósta jest Japonia, siódmy Hongkong, ósma Holandia, dziewiąta Wielka Brytania. Pierwszą dziesiątkę zamyka Szwecja, której pozycja jednak kolejny rok wyraźnie słabnie.

Ta lista świadczy o tym, że z konkurencyjnością Europy (a przynajmniej niektórych jej krajów) nie jest tak źle jak się powszechnie uważa. Pierwsza dziesiątka, w której zamieniają się miejscami wciąż te same kraje jest naprawdę elitarna. W tym roku dr Piotr Boguszewski przygotował model 3D, który to uzmysławia. Pierwsza dziesiątka w nim to mała mgławica kropek na samej górze wykresu, po niej długa przerwa i dopiero potem kropki dalsze. Polska jest w licznym towarzystwie mniej więcej w środku tego modelu, więc żeby odskoczyć w górę od podobnych nam krajów musimy przeprowadzić radykalne zmiany.

>>Raport i prezentacja w 3D 

OF

(infografika Dariusz Gąszczyk/CC BY-NC-SA World Economic Forum)

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Warszawa najlepsza dla młodych

Kategoria: Raporty
Stolica Polski zwyciężyła w rankingu „Europolis – Miasta dla młodych”, zorganizowanym przez Fundację Schumana. Na drugim miejscu znalazł się Rzeszów, a na trzecim – Katowice. Badana była atrakcyjność 66 polskich miast.
Warszawa najlepsza dla młodych

Portugalia rozważnie wychodzi na prostą

Kategoria: Trendy gospodarcze
W portugalskich wyborach parlamentarnych zwyciężyli, będący od 4 lat u władzy, socjaliści. To skutek uznania za politykę ostrożnej ekspansji gospodarczej opartej na zrównoważonym budżecie. Wiele problemów strukturalnych, będących konsekwencją kryzysu, pozostaje wciąż do rozwiązania.
Portugalia rozważnie wychodzi na prostą

Geograficzne zróżnicowanie handlu zagranicznego Polski

Kategoria: Analizy
Wraz ze zwiększaniem się obrotów w polskim handlu zagranicznym rosną dysproporcje w strukturze geograficznej eksportu i importu. Istotną część eksportu do krajów UE stanowią produkty importowane z krajów trzecich, zarówno w postaci dóbr pośrednich, jak i w coraz większym stopniu dóbr finalnych.
Geograficzne zróżnicowanie handlu zagranicznego Polski