Zaszczepieni przywracają ruch lotniczy

Żadna branża gospodarcza nie poniosła tak ciężkich strat w wyniku pandemii jak ruch lotniczy. Wiosną 2020 r. był on w krajach UE niższy niż w 2019 r. o więcej niż 90 proc. Dzięki szczepieniom straty zmalały w końcu 2021 r. do 24 proc. Najniższe są one w Chorwacji. W Polsce sięgają 22 proc.

Statystyka dotycząca operacji lotniczych w krajach Unii Europejskiej jest w ostatnich miesiącach bardzo zmienna, a nawet poszarpana. Zależy bowiem nie tylko od cykli pór roku, ale nade wszystko od rytmu wprowadzania i luzowania ograniczeń związanych z ochroną przed wirusem. Te zaś wynikają z dynamiki rozprzestrzeniania się kolejnych jego mutacji i tempa szczepień w poszczególnych krajach europejskich.

Najlepszym w historii był dla ruchu lotniczego lipiec 2019 r. kiedy w skali UE wykonanych było ponad 703,2 tys. lotów komercyjnych (dane Eurostatu za Eurocontrol). Jeszcze w grudniu 2019 r., gdy na Dalekim Wschodzie epidemia już szalała, w UE zanotowanych zostało blisko 504,3 tys. komercyjnych operacji lotniczych. W kwietniu 2020 r., po wprowadzeniu lockdownów w większości krajów europejskich, ich liczba zmalała do zaledwie 51,2 tys., do poziomu o 91 proc. niższego niż w kwietniu poprzedniego roku.

W okresie letniego zmniejszenia antycovidowych ograniczeń ruch lotniczy nieznacznie się odbudował. W najlepszym w tym czasie sierpniu 2020 r. liczba lotów komercyjnych w krajach UE wzrosła do 324,5 tys., co nadal oznaczało jednak o ponad połowę mniej niż w przedkryzysowym sierpniu 2019 r. Jesienią 2020 r. i w zimowych miesiącach 2021 r. europejskie lotniska ponownie pustoszały, ale skala strat nie była już tak wielka jak w pierwszym roku pandemii. Jeszcze w lutym 2021 r. sięgała ona (licząc wciąż w skali 24 miesięcy) 73 proc., ale w kolejnych miesiącach następowała mozolna poprawa.

Od lata 2021 r. można mówić o przełamaniu się kryzysu w europejskiej branży lotniczej. W sierpniu 2021 r. liczba lotów komercyjnych wyniosła w krajach UE ponad 478,9 tys., już tylko o 31 proc. mniej niż w przedkryzysowym sierpniu 2019 r. W kolejnych miesiącach łączna liczba lotów wprawdzie malała, ale biorąc pod uwagę wahania sezonowe wielkość strat zaczęła wyraźnie topnieć. W grudniu 2021 r. zmniejszyły się one w całej UE do 23,9 proc.

Ruch lotniczy odradzał się w zależności od liczby zachorowań, a na te z kolei wpływa skłonność społeczeństw do szczepień, a także skala rygoryzmu zdrowotnego miejscowych władz.

W ostatnich miesiącach wyraźnie zróżnicowała się pod tym względem sytuacja w poszczególnych krajach europejskich. Ruch lotniczy odradzał się w zależności od liczby zachorowań, a na te z kolei wpływa skłonność społeczeństw do przyjmowania pierwszej i kolejnych dawek szczepionek antycovidowych, a także skala rygoryzmu zdrowotnego miejscowych władz medycznych. Różnice są znaczące. W przypadku Chorwacji, Grecji i Cypru można mówić, że kryzys w branży lotniczej prawie już się skończył. W Chorwacji w grudniu 2021 r. odbyło się już tylko o 5,7 proc. mniej lotów komercyjnych niż w grudniu 2019 r. W Grecji i Cyprze ubytek ten wynosił w tym czasie 8,4 oraz 9,0 proc. Nieznacznie tylko wyższe straty (10,0 proc.) ponosiła branża lotnicza w leżącej poza Unią Norwegii.

Przeciwległy biegun to Czechy i Austria, gdzie obawy przed zachorowaniami, a także rygory antycovidowe nadal paraliżują ruch lotniczy. W Czechach zanotowanych zostało w grudniu 2021 r. o 40,5 proc. mniej lotów komercyjnych niż w grudniu 2019 r., w Austrii regres sięgnął 40,8 proc. Wyższe albo zbliżone do 30 proc. spadki w porównaniu z 2019 r. notowały w grudniu 2021 r. Łotwa, Słowacja, Finlandia, Niemcy, Szwecja i Węgry, a z krajów pozaunijnych także Szwajcaria.

W Polsce komercyjny ruch lotniczy zmalał w okresie pandemii głębiej niż przeciętnie w krajach UE. W kwietniu 2020 r. polskie lotniska odnotowały jedynie 1059 operacji lotniczych, o 96,5 mniej niż w kwietniu 2019 r. Po nieznacznie lepszym lecie 2020 r. i ponownie „chudych” pierwszych miesiącach 2021 r. od ostatniego lata sytuacja systematycznie poprawia się. W grudniu 2021 r. liczba operacji lotniczych wyniosła 23,3 tys., a straty w porównaniu do 2019 r., które jeszcze w lipcu wynosiły 35,4 proc., stopniały do 22,0 proc.

Nadzieja na lato

W końcu 2021 i na początku 2022 roku cały świat elektryzowały doniesienia o błyskawicznym rozprzestrzenianiu się omikronu, nowego wariantu wirusa. Omikron zwiększa wprawdzie liczbę chorujących, ale przypuszczalnie okaże się mniej śmiercionośny, zwłaszcza dla osób już zaszczepionych i chroniących się dawkami przypominającymi, a na ogół jedynie takie trafiają obecnie na pokłady samolotów. Może to oznaczać, że dzięki szczepieniom już w trakcie najbliższego lata ruch lotniczy będzie w krajach europejskich porównywalny, a nawet większy niż w czasie rekordowego pod tym względem lata w 2019 r.

Wakacje w długim cieniu pandemii

Najwyraźniej wierzą w to linie lotnicze, które pomimo szalejącej wciąż pandemii na nowo zwiększają zamówienia na nowe samoloty. Z opublikowanego w połowie stycznia 2022 r. przez branżowy portal informacyjny Aviation Today podsumowania sytuacji w światowym lotnictwie w 2021 r. obaj najwięksi w świecie producenci samolotów pasażerskich – Airbus i Boeing odnotowali w ostatnich 12 miesiącach wzrost dostaw swoich maszyn, a także wzrost zamówień na nowe samoloty.

Airbus – jak wynika z tego podsumowania – dostarczył w 2021 r. 88 liniom lotniczym łącznie 611 samolotów pasażerskich, wobec 566 w 2020 r. Airbusowi przybyło też w tym czasie netto 507 nowych zamówień. Boeing dostarczył w 2021 r. 340 maszyn, wobec 157 w 2020 r. Amerykański koncern zdobył w 2021 r. netto 479 nowych zamówień.

Dla Boeinga dobrze pod tym względem zaczął się także 2022 r. Wyposażona dotychczas wyłącznie w Airbusy amerykańska tania linia lotnicza Allegiant Air z Las Vegas zamówiła właśnie u Boeinga 100 samolotów, w tym połowę maszyn typu 737 MAX. Dwie katastrofy i kłopoty techniczne z tym modelem przyczyniły się wcześniej do utraty przez Boeinga na rzecz Airbusa pozycji globalnego lidera w produkcji samolotów. Branża lotnicza notuje w świecie wciąż straty, ale nastroje zdecydowanie już się poprawiają.

>>> Eurostat o ruchu lotniczym

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Odbudowa ruchu lotniczego potrwa długie lata

Kategoria: Trendy gospodarcze
Najwcześniej za trzy lata lotnicze przewozy pasażerskie powrócą do poziomu sprzed pandemii COVID-19 – przewiduje Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA). Może to być optymistyczna prognoza, bo nikt nie wie, kiedy skończy się pandemia.
Odbudowa ruchu lotniczego potrwa długie lata

Rosji trudno będzie ochronić swoją gospodarkę

Kategoria: Analizy
Władze Rosji w swojej polityce obrony przed sankcjami nie doceniają głębi upadku gospodarki w perspektywie średnio- i długoterminowej. Jest wątpliwe, czy uda się im dostatecznie obronić wszystkie ważne sektory gospodarki rosyjskiej.
Rosji trudno będzie ochronić swoją gospodarkę