Technologie cyfrowe zmieniają edukację
Kategoria: Trendy gospodarcze
Analizy prowadzone w trakcie opracowywania Strategii wykazały, że projekty edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży w naszym kraju powinny się koncentrować szczególnie na wspieraniu uczniów i studentów znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej. Należy także zwiększyć wsparcie kierowane do nauczycieli i bardziej angażować rodziców i opiekunów w edukację dzieci. Projekty powinny też w większym stopniu skupiać się na takich zagadnieniach, jak kwestie budżetowania, oszczędzania, inwestowania, odpowiedzialnego zaciągania kredytów i pożyczek, ubezpieczania, podnoszenia kompetencji cyfrowych, w tym znajomości zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem. Strategia wyraźnie określa oczekiwany długofalowy rezultat projektów i inicjatyw, które będą realizowane w przyjętych ramach. Chodzi o to, aby mieszkańcy Polski mieli kompetencje, które pomogą im poprawić odporność finansową i osiągnąć materialny dobrostan, co ma się przyczynić do integracyjnego i zrównoważonego rozwoju polskiej gospodarki.
NBP rozwija edukację ekonomiczną w Polsce
Narodowy Bank Polski od lat jest jednym z kluczowych podmiotów działających aktywnie w obszarze edukacji ekonomicznej w naszym kraju. Realizuje i wspiera szereg inicjatyw skierowanych do różnych grup odbiorców, a w centrum uwagi ma niezmiennie dzieci i młodzież szkolną. Tylko w 2024 r. w działaniach edukacyjnych realizowanych i wspieranych przez NBP wzięło udział ponad 380 tys. uczniów. Tematyka, wokół której koncentrują się te aktywności, dotyczy głównie roli i zadań banku centralnego, polskiej waluty oraz szeroko rozumianych finansów osobistych. Jedną z flagowych inicjatyw adresowanych do polskich szkół jest program Złote Szkoły NBP.
Zobacz również:
Znaczenie Krajowej Strategii Edukacji Finansowej
Ideą programu jest przygotowanie dzieci i młodzieży do bezpiecznego, a także swobodnego poruszania się w świecie finansów oraz rozbudzanie w nich postaw przedsiębiorczych i prospołecznych. Program odpowiada na zdiagnozowane w Krajowej Strategii Edukacji Finansowej deficyty, skupia uwagę na priorytetowych grupach docelowych, jakimi są dzieci, młodzież, nauczyciele oraz rodzice i opiekunowie. Kładzie nacisk na bliską współpracę uczniów oraz nauczycieli, a także na angażowanie społeczności szkolnej i lokalnej.
Nauka w niestandardowy sposób – klucz do sukcesu
Od samego początku założeniem programu Złote Szkoły NBP było stworzenie przestrzeni, w której nauka ekonomii wychodzi poza schemat tradycyjnych lekcji w szkole.
„Wyniki badań prowadzonych przez NBP wskazują, że młodzież dostrzega użyteczność ekonomii w życiu codziennym, ale jednocześnie postrzega ją jako trudną i mało interesującą dziedzinę wiedzy. Kluczowym wyzwaniem było zatem opracowanie programu o szerokim zasięgu, który przełamie te bariery, czyniąc edukację ekonomiczną bardziej przystępną, angażującą i praktyczną” – powiedziała Beata Przywoska, która zajmuje się organizacją programu od I edycji.
W szkołach zgłoszonych do programu zawiązują się Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, składające się co najmniej z dwóch nauczycieli i od 5 do 10 uczniów (w szkołach podstawowych wyłącznie z klas 7. i 8.). Drużyny wymyślają i przeprowadzają trzy obowiązkowe zadania edukacyjne – lekcję z ekonomią, debatę szkolną i warsztat uczniowski, angażując w nie możliwie największą liczbę uczestników ze społeczności zarówno szkolnej, jak i lokalnej. Mają na to około 3 miesięcy.
W V edycji programu Złote Szkoły NBP zostanie nagrodzonych 128 szkół, a dwie najlepsze otrzymają po 20 tys. zł
Drużyny zdobywają punkty za każde przeprowadzone zadanie. Szkoły, które uzyskają minimum 25 punktów, otrzymują prestiżowy tytuł „Złotej Szkoły NBP” w danej edycji programu. Spośród wszystkich szkół wyróżnionych tytułem wybierane są te, które najlepiej wykonały zadania. Zwycięzcy otrzymują nagrody pieniężne, przyznawane oddzielnie dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W V edycji programu zostanie nagrodzonych aż 128 szkół, z czego dwie najlepsze otrzymają po 20 tys. zł.
Tysiące kreatywnych zajęć z ekonomii
„Szkoły prześcigają się w pomysłach, by zaproponować oryginalny sposób na przekazanie wiedzy. Nauczyciele i uczniowie potrafią wplatać tematy ekonomiczne nawet w tak, wydawałoby się, nietypowe przedmioty do łączenia z ekonomią, jak biologia, religia czy wychowanie fizyczne. Na biologii można np. analizować florę bakteryjną na banknotach, na wychowaniu fizycznym zorganizować tor przeszkód z pytaniami o funkcje banku centralnego, a na religii – omawiać epizod biblijny o wypędzeniu kupców ze świątyni” – powiedziała przedstawicielka NBP.
„Są takie szkoły, a z edycji na edycję jest ich coraz więcej, które przeprowadzają rekordową liczbę działań w ramach każdej kategorii zadań. To dziesiątki przeprowadzonych interdyscyplinarnych lekcji z ekonomią, warsztatów i debat, wykonanych przez jedną szkołę! Włączenie do zadań elementów grywalizacji i zabawy rozbudza ciekawość i znakomicie zwiększa zaangażowanie uczestników. W efekcie uczniowie zdobywają wiedzę i jednocześnie czerpią przyjemność z nauki” – dodała.
Maria Orzażewska, która także związana jest z programem od samego początku podkreśliła: „Szczególnie zapadają w pamięć szkoły z małych miejscowości, które realizują imponującą liczbę lekcji, warsztatów czy debat na wysokim poziomie, np. w formie rozprawy sądowej. Ich pomysłowość i kreatywność nieraz już nas zaskoczyła: pamiętam gry terenowe, naukę ekonomii w różnych językach – niemieckim, hiszpańskim i angielskim, przedstawienia edukacyjne dla społeczności szkolnej czy odgrywanie scenek przez przedszkolaków tłumaczących na przykład, czym jest inflacja”.
„Cyberbezpieczne finanse” – V edycja programu
Od 2021 r. tytuł „Złotej Szkoły NBP” zdobyło już 689 szkół. Niebawem dołączą do nich kolejne. Trwa V edycja programu pod hasłem „Cyberbezpieczne finanse”. Organizatorzy zapraszają do udziału zarówno zdobywców tytułu „Złota Szkoła NBP” z ubiegłych edycji, jak również szkoły, które pierwszy raz będą ubiegać się o ten tytuł i nagrody pieniężne. Na przesłanie relacji z przeprowadzonych zadań szkoły mają czas do 25 marca 2025 r.
„Cenne dla nas są te chwile, gdy zapoznajemy się z relacjami filmowymi i pisanymi z zadań programu. Pozwalają one zobaczyć szkołę jako miejsce pełne kreatywności, współpracy i radości z nauki. Emocje, jakie temu towarzyszą, pasja nauczycieli dzielących się wiedzą, a także ich nieoczekiwane pomysły – to dowody na to, że program zmienia codzienność szkół na lepsze” – przyznała Beata Przywoska.
Historie z terenu: nauczyciele i uczniowie
Nauczyciele są siłą napędową cenionego programu edukacyjnego NBP.
„Współpraca z nauczycielami leży u podstaw sukcesu programu. Staramy się wspierać ich na każdym etapie, udostępniamy materiały merytoryczne, w tym scenariusze zajęć, które pomagają w organizacji zadań. Udział w programie to dla nauczycieli okazja do rozwoju zawodowego – mogą doskonalić swoje umiejętności dydaktyczne, poszerzać wiedzę ekonomiczną, budować relacje z uczniami w atmosferze współpracy i wzajemnego wsparcia” – podkreśliła Maria Orzażewska.
Beata Koziak, nauczycielka matematyki i fizyki w Szkole Podstawowej im. Wincentego Witosa w Królowej Górnej, zwraca uwagę na inne korzyści: „To, że od I edycji znajdujemy się w gronie ścisłych laureatów sprawiło, że tematyka finansowa stała się dla uczniów czymś wyjątkowym i inspirującym. Sukcesy naszych drużyn pokazały, że ekonomia może być nie tylko interesująca, ale także kreatywna i motywująca”. Szkoła, w której uczy pani Beata, ma już na swoim koncie takie sukcesy jak: Nagroda Prezesa NBP w IV edycji, Nagroda Specjalna III edycji, I miejsce za lekcję z ekonomią w II edycji i Nagroda Prezesa NBP w I edycji.
„Widząc te osiągnięcia, uczniowie coraz chętniej angażują się w kolejne edycje programu i z entuzjazmem podejmują działania, które pozwalają im zgłębiać tę tematykę. Jeszcze w czasie wakacji, zanim program oficjalnie ruszył, dostałam wiadomość od uczennic: >>Czy w tym roku możemy być w drużynie? Może Pani dać nam jakieś zadanie już teraz i my Pani udowodnimy, że się nadajemy!<<. To było niesamowite – jeszcze rok szkolny się nie rozpoczął, nie wiedzieliśmy nawet, czy kolejna edycja na pewno się odbędzie, a oni już mieli zapał do działania. Ten entuzjazm pokazał, jak bardzo program inspiruje młodzież i jak wielką wartość ma dla uczestników udział w nim” – oceniła nauczycielka.
„Zaledwie cztery dni po ogłoszeniu V edycji uczennice klasy VII nagrały piosenkę, która pokazała ich gotowość na nowe wyzwania. Z każdym kolejnym rokiem zainteresowanie programem rośnie, a wybór drużyny staje się coraz trudniejszy, bo liczba chętnych i ich kreatywność przekraczają wszelkie oczekiwania. Uczniowie doskonale rozumieją, że liczy się nie tylko ilość działań, ale przede wszystkim ich jakość i umiejętność dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Ich zaangażowanie jest nieustającym źródłem inspiracji. Dziś, po zakończeniu warsztatów, kilka uczennic podeszło do mnie na przerwie i powiedziało: >>Przed nami ferie, chcemy działać i zrobić jak najwięcej. Jeśli ma Pani jakiś pomysł, prosimy – rzuci nam Pani hasło, a my to ogarniemy!<<” – zacytowała szkolna koordynatorka programu.
Z każdym kolejnym rokiem zainteresowanie Złotymi Szkołami NBP rośnie
„Taka postawa pokazuje, że młodzież potrafi być nie tylko pełna zapału, ale też niezwykle odpowiedzialna i kreatywna. W dzisiejszych czasach często się mówi o problemach z młodzieżą, wrzucając ją do jednego worka. Przy realizacji takich projektów jak Złote Szkoły NBP widać jednak, jak wielu wspaniałych młodych ludzi mamy. Ich zaangażowanie, pomysłowość i umiejętność pracy zespołowej są dowodem na to, że warto inwestować w ich rozwój” – podsumowała.
Złote Szkoły, złota przyszłość
Mirosława Sojka, nauczycielka biznesu i zarządzania, a także doradca zawodowy w II LO im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Chrzanowie, przypomniała okoliczności towarzyszące warsztatom uczniowskim, kiedy to rodziło się drużynowe „małe dziecko” – tak nazywano gazetkę wydaną z okazji jubileuszu 100-lecia polskiego złotego w obiegu.
„Obok wersji elektronicznej, zapragnęliśmy również wydać papierową wersję tej gazetki. Znaleźliśmy sponsora, ale przygotowanie projektu w wersji do druku wiązało się ze spełnieniem szeregu niełatwych wymagań narzuconych przez drukarnię. Zadania podjął się lider drużyny, Tymoteusz Woźniak. Jak się spisał? Odbierając gotowy produkt, usłyszałam od właścicielki drukarni, że projekt był przygotowany tak profesjonalnie, że gdyby uczeń ten był osobą pełnoletnią, zostałby przyjęty do pracy w drukarni w charakterze grafika komputerowego. Byłam bardzo dumna, a szkoła zaoszczędziła około 2,5 tys. zł – bo tyle musiałaby zapłacić za podobną usługę na rynku” – wspomniała nauczycielka.
Liceum w Chrzanowie, podobnie jak szkoła podstawowa w Królowej Górnej, jest jednym z „weteranów” konkursu, a przy tym zdobywcą Nagrody Specjalnej IV edycji, a także I miejsca za debatę szkolną w III edycji, I miejsca za warsztat uczniowski w II edycji i wyróżnienia za spotkanie z ekspertem w I edycji. Także tutaj dostanie się do drużyny z roku na rok jest coraz trudniejsze. „Liczba chętnych stale rośnie, a każdy wnosi swoje unikalne pomysły i chce je zrealizować” – powiedziała koordynatorka programu.
„Moi uczniowie nie mogli doczekać się IV edycji programu. Mieli już pomysły na jego realizację, nie znając jeszcze tematu edycji! Bardzo lubili prowadzić zajęcia dla młodszych kolegów ze szkoły, ale także dla seniorów. Po zakończeniu realizacji zadań konkursowych nadal otrzymywaliśmy propozycje prowadzenia zajęć z zakresu edukacji ekonomicznej. I działaliśmy dalej – przeprowadziliśmy warsztaty o tematyce finansowej podczas powiatowego konkursu matematyczno-finansowego dla uczniów szkół podstawowych, warsztaty towarzyszące rozstrzygnięciu szkolnego konkursu z obszaru symulacji biznesowych, przygotowaliśmy zajęcia dla uczniów klas trzecich w miejskiej bibliotece publicznej czy spotkanie dla seniorów z Uniwersytetu Trzeciego Wieku” – wyliczała.
W tym programie wspaniałe jest to, że wiedzę można zdobywać i przekazywać dalej
„W tym programie wspaniałe jest także to, że wiedzę można zdobywać i przekazywać dalej. Moi uczniowie do dziś publikują materiały informacyjne i ciekawostki z zakresu ekonomii i finansów na stworzonych podczas realizacji programu kontach w mediach społecznościowych – na profilu „Złoty Baczyn” na Facebooku oraz @zlotybaczyn na Instagramie, gdzie zamieszczają m.in. rolki i filmiki, które sami nagrywają” – zachwalała nauczycielka.
Zobacz również:
Potrzebna jest edukacja finansowa od najmłodszych lat
Na pytanie o to, czy takie programy są potrzebne, Mirosława Sojka odpowiedziała: „Przeprowadziliśmy kiedyś sondę uliczną, podczas której zapytaliśmy dzieci, czy wiedzą, jak nazywa się polska waluta. I proszę sobie wyobrazić, one odpowiadały: dolary! To nam uświadomiło, że musimy o tym mówić i uczyć już od najmłodszych lat. Takie inicjatywy są nie tylko potrzebne, ale wręcz konieczne”.
Każda szkoła w Polsce ma szansę stać się Złotą Szkołą NBP
Beata Koziak, odpowiadając na pytanie o sens podobnych inicjatyw, stwierdziła stanowczo: „Programy, takie jak Złote Szkoły NBP są niezbędne. W dobie dynamicznych zmian gospodarczych, cyfryzacji finansów i nowych wyzwań związanych z cyberbezpieczeństwem, edukacja finansowa powinna być jednym z priorytetów w kształceniu młodych ludzi. Dają możliwość zdobycia praktycznej wiedzy, która nie tylko rozwija kompetencje ekonomiczne, ale też przygotowuje do odpowiedzialnego zarządzania własnymi finansami w dorosłym życiu. Dla szkoły natomiast program jest szansą na wyróżnienie i budowanie pozytywnego wizerunku. Dzięki realizacji różnorodnych działań, szkoła staje się miejscem nowoczesnym, które angażuje uczniów i społeczność lokalną, a jednocześnie promuje ważne wartości, takie jak edukacja finansowa i odpowiedzialność. Udział w tym programie to coś, czego powinna spróbować każda szkoła. Nieważne, czy jesteśmy szkołą z dużego miasta, czy – jak nasza – małą placówką w Królowej Górnej, wiosce, której – mogłoby się wydawać – trudno mierzyć się z innymi. Znalezienie się w ścisłym gronie laureatów pokazało nam i wszystkim wokół, że każdy ma szansę, jeśli tylko włoży w to serce, zaangażowanie i odrobinę wiary w swoje możliwości. Dopóki nie spróbujemy, nie przekonamy się, ile można zyskać – ile talentów odkryć i jak wiele pięknych chwil przeżyć podczas realizacji zadań. Uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale też uczą się współpracy, kreatywności i odpowiedzialności, co zostaje z nimi na długo. Dla mnie jako nauczyciela największą nagrodą jest widok młodzieży, która z pasją tworzy, działa i rozwija się w niesamowity sposób. Zachęcam wszystkich nauczycieli, aby zaufali sobie i swoim uczniom, bo warto” – namawiała.
Nowoczesne podejście do edukacji i inspirujące projekty
„Program Złote Szkoły NBP daje nieograniczone możliwości realizacji działań, które łączą naukę z kreatywną zabawą, co sprawia, że uczniowie bardzo chętnie angażują się w te inicjatywy. Jako przykład mogę podać nasz >>Dzień Kocyka<<, który okazał się absolutnym hitem. Uczniowie przynosili do szkoły swoje ulubione kocyki, a na przerwach oraz przed i po lekcjach organizowano specjalne kąciki. Owinięci w kocyk i z kubkiem herbaty w ręku, mogli słuchać opowieści członków drużyny o historii polskiego złotego – o tym jak ewoluował, jak budował gospodarkę, a także poznawali ciekawostki związane z banknotami i monetami, które zmieniały się na przestrzeni lat. Ta forma była bardzo kameralna, a jednocześnie angażująca, bo pozwalała na swobodną rozmowę i zadawanie pytań” – wspomniała Beata Koziak.
Coroczna ewaluacja programu, podczas której bada się jego odbiór i ocenia rezultaty, zachęca do kontynuacji działań. Ankietowani nauczyciele doceniają otwartą formę programu i daną im swobodę działania. To, że nie narzuca sztywnych ram, umożliwia uczniom i nauczycielom wprowadzenie własnych pomysłów i indywidualnych rozwiązań. Cenią jego inkluzywny charakter, który pozwala angażować uczniów o różnych umiejętnościach, zarówno tych, którzy interesują się ekonomią, jak i tych, którzy dopiero poznają jej podstawy.
A co mówią uczniowie?
Długofalowe efekty, zaskakujące odkrycia – wiedza ekonomiczna ani abstrakcyjna, ani trudna
„Podczas udziału w programie nabyłam wiele umiejętności. Nauczyłam się pracy w grupie, rozwinęłam umiejętności prezentacji, zdobyłam szeroką wiedzę ekonomiczną, dzięki czemu zaczęłam lepiej zarządzać swoim budżetem. Zwracam także większą uwagę na bezpieczeństwo mojego konta bankowego” – powiedziała Martyna Augustynek z II LO im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Chrzanowie.
„Zdecydowanie poleciłabym innym uczniom udział w podobnych programach. Poza ogromną wiedzą na temat ekonomii, nabyłam wiele umiejętności, które przydadzą mi się w przyszłości. Poznałam też wiele ciekawych osób, które dzieliły się z nami wiedzą, doświadczeniem, pasją i zachęcały nas do dzielenia się nimi z innymi” – dodała.
Zobacz również:
Wiedza ekonomiczna ułatwia podejmowanie decyzji
W podobnym tonie wypowiedziała się Marianna Ożóg z tej samej drużyny: „Udział w programie nie tylko pogłębił moje zainteresowanie ekonomią, ale także pokazał, jak może okazać się praktyczna i fascynująca. Dzięki zadaniom konkursowym i współpracy z innymi członkami zespołu miałam okazję spojrzeć na ekonomię w szerszym kontekście – zobaczyć w niej narzędzie do rozwiązywania realnych problemów i inspirowania zmian w społecznościach. Program uświadomił mi, jak wiele można zyskać, angażując się w podobne inicjatywy. Poznawanie nowych zagadnień, rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, kreatywne podejście do wyzwań – to wszystko sprawiło, że z chęcią wezmę udział w podobnych projektach w przyszłości!” – stwierdziła licealistka.
„Nauczyłem się lepiej planować budżet, zrozumiałem zasady oszczędzania i inwestowania. Program pomógł mi zrozumieć, jak ważne jest odpowiedzialne zarządzanie pieniędzmi w codziennym życiu” – podkreślił Kamil Kruczek ze szkoły w Królowej Górnej.
Program pomaga zrozumieć, jak ważne jest odpowiedzialne zarządzanie pieniędzmi
„Udział w programie zdecydowanie zachęcił mnie do dalszej nauki ekonomii. Zrozumienie podstawowych jej zasad jest kluczowe nie tylko dla rozwiązywania problemów gospodarczych, ale również dla podejmowania lepszych decyzji w życiu codziennym. Przekonałam się o tym, że teoria ekonomii przekłada się na praktyczne działania, co jeszcze bardziej motywuje mnie do zgłębiania wiedzy na jej temat – stwierdziła Karolina Bagnicka, uczennica tej samej szkoły podstawowej i dodała: „Zdecydowanie poleciłabym innym uczniom udział w tym programie, bo nie tylko pozwala zgłębić ważne zagadnienia z ekonomii, ale także rozwija umiejętności analityczne, podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów”.
A jakie problemy były największym wyzwaniem dla uczestników? Najczęściej wskazywali na ograniczony czas.
„Na początku wydawało się, że kilka miesięcy to wystarczający okres na realizację naszych założeń i planów. W trakcie pracy szybko okazało się jednak, że czas płynie o wiele szybciej, niż się spodziewaliśmy, a każde zadanie wymagało od nas dobrej organizacji i efektywnego zarządzania. Nieustannie pojawiały się nowe pomysły, które chciałoby się wprowadzić w życie, jednak czas nie pozwalał na zrealizowanie wszystkiego tak, jakbyśmy chcieli. Mimo to staraliśmy się maksymalnie wykorzystać dostępne możliwości i nauczyć się priorytetyzacji działań – powiedziała Marianna Ożóg. Dodała także: „Właśnie dlatego co roku startujemy w tym projekcie – nie tylko po to, by doskonalić naszą wiedzę i umiejętności, ale również po to, by wrócić do niewykorzystanych pomysłów i konsekwentnie wcielać je w życie. To doświadczenie uczy nas, że każde wyzwanie, nawet to związane z ograniczeniami czasowymi, może być inspiracją do dalszego działania i rozwoju”.
Karolina Bagnicka również zwróciła uwagę na ten aspekt: „Bądźcie systematyczni, przygotowanie do konkursu wymaga konsekwencji i planowania. Dobrze zaplanowany czas na naukę i realizację zadań pomoże uniknąć stresu. Nie bójcie się wyzwań, czasem pojawią się trudności, ale to naturalna część procesu nauki. Każde wyzwanie to okazja do rozwoju. Cieszcie się procesem, skupcie się na samej nauce i doświadczeniu. Sukcesy są ważne, ale najważniejsze to rozwój i zdobywanie nowych umiejętności”.
Podpowiedzi bohaterów programu dla uczestników kolejnych edycji
„Moja rada to przede wszystkim odwaga w podejmowaniu wyzwań i otwartość na naukę – nie bójcie się odkrywać nowe rzeczy, jesteście młodzi i to właśnie ten czas by móc realizować się w tym, co wam się podoba. A jeżeli już mowa o radach dotyczących bezpośrednio udziału w programie, to pamiętajcie, aby dobrze rozdzielić zadania w zespole i szanować czas oraz pomysły innych. Warto też postawić na kreatywność i wciągające formy prezentowania wiedzy, które zainteresują odbiorców. A najważniejsze to czerpać radość z całego programu, bo to naprawdę wyjątkowe doświadczenie” – stwierdził Tymoteusz Woźniak, lider grupy licealistów z Chrzanowa.
Kamil Kruczek podpowiedział: „Bądźcie otwarci na nowe pomysły, współpracujcie jako zespół i nie bójcie się zwracać do nauczycieli o pomoc”.
„Ważne też, by nie ulegać zwątpieniu, lecz robić zadania jak najlepiej się potrafi i myśleć o wygranej – to motywuje” – dodał uczeń tej samej szkoły w Królowej Górnej, Nikodem Mężyk.
Zobacz również:
Odczarowywanie edukacji finansowej
Zapytany o szczególne momenty Nikodem powiedział, że najbardziej w pamięć zapadł mu „Wieczór z NBP”. Sala gimnastyczna zamieniła się wówczas w strefę pełną atrakcji – były interaktywne gry i zabawy, tor przeszkód połączony z osią czasu, stoiska kreatywne i pocztowe, tworzono kartki z okazji 100-lecia polskiego złotego w obiegu. Kulminacją dnia był wieczorek poetycki, podczas którego sala lekcyjna zamieniła się w klimatyczną kawiarenkę. „Półmrok, zapalone świeczki, subtelna muzyka w tle i uczniowie recytujący własne wiersze. Ten wieczór był magiczny i niepowtarzalny, pełen emocji, kreatywności i wspólnej pasji” – stwierdziła z zachwytem Beata Koziak.
W pamięć Tymoteusza zapadły te szczególnie chwile, „kiedy do współpracy włączała się cała szkoła, przez co w pewnym momencie wydawało mi się, że jesteśmy wydziałem ekonomii jakiejś uczelni”. Przyznał, że ogłoszenie wyników było dla niego stresujące, ale towarzyszyła temu radość i satysfakcja z tego, że zaangażowanie drużyny zostało docenione. „Myślę, że ta gala była czymś magicznym, co razem z moją drużyną i koordynatorką zapamiętamy na bardzo długo” – podkreślił.
Wobec tak pozytywnych opinii uczestników pozostaje zapytać organizatorów o przyszłość programu.
„W Polsce jest ponad 20 tys. szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Będziemy dalej rozwijać zasięg programu, zachęcać do pogłębiania wiedzy ekonomicznej oraz wprowadzać nowoczesne narzędzia i materiały edukacyjne tworzone we współpracy z ekspertami, aby program był najlepszą odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się potrzeby młodzieży a także nauczycieli” – odpowiedziały organizatorki programu Złote Szkoły NBP.
Film prezentujący program Złote Szkoły NBP
Reportaż filmowy z fragmentami gali IV edycji
Więcej opinii nauczycieli i uczniów ze wszystkich dotychczasowych edycji programu
Więcej informacji o programie Złote Szkoły NBP
Rejestracja w programie Złote Szkoły NBP
Informacje o inicjatywach edukacyjnych NBP