Slovakia prospers after cutting spending and lowering taxes

In the case of Finland it seems to be basically a case of it having a more cyclical sectoral structure, with heavy exposure to cyclical industries like the forest industry. Also, the fact that Russia is an important trade partner, and as the Russian economy is highly dependent on the price of oil and other commodities, the Finnish economy will indirectly be affected by the cyclical swings in the price of oil and other commodities that Russia exports.

Finland had higher growth than both neighboring Sweden and the Euro-area average in the years preceding the 2007-09 financial crisis. However, during the slump GDP fell by nearly 10%, significantly more than in both Sweden and the Euro area average. Now, it is again growing faster than both Sweden and the Euro area average. So this seems to be at least mostly a case of a more cyclical industrial structure.

Slovakia is a more interesting case. While it like Finland has a heavy exposure to cyclical industries (in this case mainly the car industry) and while this is part of the explanation for its current boom, that is not the entire story. In the years preceding the financial crisis, Slovakia was a star performer with annual growth rates at around 10%. Due to its exposure to many cyclical industries, Slovakia then suffered a drop in output similar to the euro area average. But unlike Finland it did not see a deeper slump than the average and it had a much stronger boom preceding the slump.

While there are many more contributing factors to Slovakia’s success, perhaps the most important one is its strategy of cutting government spending and marginal tax rates.


Tagi


Artykuły powiązane

German automotive industry at a crossroads

Kategoria: Business
"If the auto industry collapses, Germany will collapse," writes Gabo Steingart emphatically in a recent article in Focus magazine. Many experts and commentators are increasingly drawing attention to the waning strength of Germany's flagship industry. German automotive has missed the electric age. Is it just a slightly longer pit-stop or is it irretrievably losing "pole position"?
German automotive industry at a crossroads

Rola cyfrowego euro w płatnościach detalicznych

Kategoria: Instytucje finansowe
Współczesną rzeczywistość charakteryzuje szybki postęp. Dynamiczny rozwój technologii informatycznych i cyfryzacja gospodarki wymuszają zmiany także w funkcjonowaniu systemu płatniczego i w samych płatnościach. Zjawisko to ma zasięg globalny. Dotyczy również strefy euro. W dyskusji publicznej pada pytanie, czy po 25 latach od wprowadzenia banknotów i monet euro nadszedł już czas na równoległe wprowadzenie przez Eurosystem (tj. Europejski Bank Centralny i 20 banków centralnych państw strefy euro) cyfrowego odzwierciedlenia gotówki?
Rola cyfrowego euro w płatnościach detalicznych

Miejsce gotówki i CBDC w systemie płatniczym w przyszłości

Kategoria: Analizy
Współistnienie dostępnej dla ogółu społeczeństwa fizycznej i cyfrowej formy pieniądza banku centralnego mogłoby w przyszłości wzmacniać stabilność i odporność operacyjną systemu płatniczego, a także zwiększać swobodę wyboru instrumentu płatniczego w transakcjach detalicznych.
Miejsce gotówki i CBDC w systemie płatniczym w przyszłości