Bieńkowska: Chcemy Polityki Spójności prostszej w obsłudze

(inf. własna)

– Naszym priorytetem jest, aby na projekty z Polityki Spójności patrzeć przez pryzmat rezultatów, które przynoszą, a nie skupiać się na drobiazgowym wdrażaniu [szczegółowych regulacji] – powiedziała Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego, na spotkaniu w sprawie oceny projektu nowego budżetu UE.

Przygotowany przez stronę polską raport „Evidence-based conclusions on the role of Cohesion Policy in achieving Europe 2020 objectives” wskazuje, że efektywność wydatkowania pieniędzy jest większa gdy w poszczególnych regionach nacisk położony jest na strategiczny obszar.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego będzie dążyło do uproszczenia procedur pozyskiwania pieniędzy przez samorządy i przedsiębiorców. Według Bieńkowskiej obecne drobiazgowe procedury wynikają z formalistycznego trybu w jakim instytucje kontrolne, zarówno unijne jak i NIK, przeprowadzają audyty wydatkowania pieniędzy unijnych. Minister Bieńkowska przestrzega przed nadmiernym optymizmem, co do kształtu nowego budżetu. Według pierwszych propozycji Polska miałaby dostać około 80 mld euro, czyli mniej więcej 10 mld euro więcej niż w trwającej perspektywie.

– Z pewnością możemy powiedzieć, że pieniędzy nie będzie mniej niż w obecnym budżecie, ale dziś naprawdę trudno mieć pewność, że będzie ich więcej. Ostateczny kształt budżetu będzie znany pod koniec 2012 roku. Zadaniem Polski jest nadać w czasie prezydencji negocjacjom taki bieg, żeby wszystkie państwa członkowskie uznały ostateczną wersję budżetu za swoją – powiedziała Elżbieta Bieńkowska.

Zapowiedziała przy tym, że Polska będzie się sprzeciwiać pomysłowi wyłączenia z funduszu spójności funduszy sektorowych ukierunkowanych np. na transport czy energetykę.

– Polsce byłoby trudno skorzystać z tych pieniędzy. Najlepszą formą pomocy jest polityka horyzontalna, która pozwala integralnie wspierać rozwój w wymiarze gospodarczym, społecznym i terytorialnym – podkreśla Bieńkowska.

Wykorzystanie instrumentów zwrotnych, takich jak preferencyjne kredyty, w stosunku do grantów i dotacji będzie w przyszłym budżecie większe niż obecnie, ale skala przesunięcia nie jest jeszcze znana.

Resort poinformował też, że Polska formalnie złożyła wniosek o przesunięcie 1,2 mld złotych przeznaczonych pierwotnie na inwestycje kolejowe na sfinansowanie budowy dróg krajowych S-3 i S-17. Decyzja Brukseli jeszcze w tym roku.

Krzysztof Nędzyński


Artykuły powiązane

Rola cyfrowego euro w płatnościach detalicznych

Kategoria: Instytucje finansowe
Współczesną rzeczywistość charakteryzuje szybki postęp. Dynamiczny rozwój technologii informatycznych i cyfryzacja gospodarki wymuszają zmiany także w funkcjonowaniu systemu płatniczego i w samych płatnościach. Zjawisko to ma zasięg globalny. Dotyczy również strefy euro. W dyskusji publicznej pada pytanie, czy po 25 latach od wprowadzenia banknotów i monet euro nadszedł już czas na równoległe wprowadzenie przez Eurosystem (tj. Europejski Bank Centralny i 20 banków centralnych państw strefy euro) cyfrowego odzwierciedlenia gotówki?
Rola cyfrowego euro w płatnościach detalicznych

Rosyjski budżet przegrywa z wojną

Kategoria: Instytucje finansowe
Rosja przyjęła kolejny „wojenny” budżet na 2025 r. i lata 2026–2027. Wbrew wcześniejszym założeniom sytuacja się nie normalizuje, wydatki rosną w galopującym tempie, a deficyt narasta. Budżet nie jest w stanie wspierać innych sfer życia społeczno-gospodarczego decydujących o przyszłej pozycji Rosji, a jego stan pokazuje wymierne koszty wojny, te bieżące, jak również te, które będą obciążać rosyjską gospodarkę przez następnych wiele lat.
Rosyjski budżet przegrywa z wojną

Kierunki chińskiej polityki w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego

Kategoria: Demografia
Docelowy wzrost PKB Chin w 2024 r. na poziomie 5 proc., zwiększenie krajowej konsumpcji, kontynuacja realizacji celów rozwojowych, w tym nacisk na rozwój nowoczesnego systemu przemysłowego, zmniejszenie barier w dostępie do rynku w celu przyciągnięcia kapitału zagranicznego, poprawa otoczenia biznesowego dla przedsiębiorstw zagranicznych, kontynuacja działań na rzecz obniżania emisji dwutlenku węgla i osiągniecie neutralności węglowej to główne kierunki chińskiej polityki w 2024 r.
Kierunki chińskiej polityki w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego