EBI: Polacy w środku stawki badania wiedzy o zmianach klimatu

Respondenci z Polski uzyskali wynik 5,87 na 10 w szóstej edycji ankiety EBI badającej stan wiedzy o zmianach klimatu – wynika z informacji prasowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). Polacy, podobnie jak obywatele innych krajów UE, relatywnie mało wiedzą o dostępnych sposobach przeciwdziałania zmianom klimatu.

Badanie EBI wskazuje na lukę międzypokoleniową w Polsce w kwestii wiedzy o przyczynach i skutkach zmian klimatu oraz świadomości dostępnych rozwiązań tego problemu.

„Polacy w wieku powyżej 50 lat wykazali się większą wiedzą niż przedstawiciele młodszych pokoleń w odniesieniu do pytań związanych z przyczynami, konsekwencjami i rozwiązaniami problemu zmiany klimatu” – napisano w głównych wnioskach z badania.

W naszym kraju występuje też ogólny niedobór wiedzy w temacie rozwiązań problemu zmian klimatu.

„Polacy są świadomi przyczyn i konsekwencji zmiany klimatu, ale mogliby poszerzyć swoją wiedzę na temat dostępnych rozwiązań. Podobnie jak w większości krajów europejskich, duża część respondentów z Polski nie uznaje, że ograniczenie prędkości na drogach (87 proc.) lub lepsza termoizolacja budynków (63 proc.) mogą pomóc w walce ze skutkami zmiany klimatu” – podkreślono.

Ogólny wynik Polaków w szóstej edycji badania EBI nt. wiedzy o zmianach klimatu wyniósł 5,87 punktów na 10 możliwych. Liderem byli Finowie z wynikiem 7,22/10, a za nimi uplasował się Luksemburg (7,19/10) i Szwecja (6,96/10).

Ankieta badała trzy obszary wiedzy o zmianach klimatu: definicja i przyczyny, konsekwencje oraz dostępne rozwiązania. Wzięło w nim udział ponad 30 tys. respondentów z 35 krajów, m.in. z krajów UE, a także USA, Chin, Japonii, Indii i Kanady.

W pierwszym obszarze polscy respondenci uzyskali wynik 6,38/10.

Poprawnie zjawisko zmian klimatu było w stanie zdefiniować 67 proc. Polaków i tylko 6 proc. uważa, że zmiana klimatu to nie problem.

„Większość Polaków (65 proc.) jest też świadoma, że główną przyczyną zmian klimatu jest działalność człowieka tj. wylesianie, rolnictwo, przemysł i transport. Jednocześnie ponad jedna trzecia respondentów jest przeciwnego zdania: 23 proc. sądzi, że są one spowodowane ekstremalnymi zjawiskami w przyrodzie tj. wybuchy wulkanów czy fale upałów, a 11 proc. uważa, że zmiany klimatu są spowodowane dziurą ozonową” – dodano.

61 proc. polskich respondentów prawidłowo wymieniło USA, Chiny i Indie jako trzech największych emitentów gazów cieplarnianych na świecie.

Jeśli chodzi o świadomość konsekwencji zmian klimatu, to Polacy uzyskali wynik 7,34/10: aż 81 proc. respondentów wie, że mają one negatywny wpływ na zdrowie ludzi i ogólną sytuację na świecie m.in. poprzez wpływ na spadek plonów.

W ostatnim obszarze wiedzy o środkach zaradczych Polacy osiągnęli wynik 3,89/10, co jest dużo gorszym rezultatem niż w pozostałych dwóch segmentach badania, podobnie było w przypadku innych krajów UE.

Jednak większość Polaków (72 proc., tyle samo co średnia UE) wie, że korzystanie z produktów, które można poddać recyklingowi, może pomóc w łagodzeniu zmiany klimatu.

EBI poinformował, że badanie przeprowadziła pracownia badania rynku BVA Xsight.

jz/ osz/

 


Artykuły powiązane

Czy wiedza o zmianach klimatu wpływa na decyzje inwestorów indywidualnych?

Kategoria: Instytucje finansowe
Wielka powódź we wrześniu 2024 r. uwidoczniła rosnące zagrożenie negatywnego wpływu zmiany klimatu na gospodarkę i sektor finansowy. Już teraz bezpośrednim skutkiem powodzi są wymierne straty finansowe ponoszone przez gospodarstwa domowe. Nie jest jednak jasne to, na ile świadomość zmiany klimatu przez osoby indywidualne wpływa na ich decyzje inwestycyjne.
Czy wiedza o zmianach klimatu wpływa na decyzje inwestorów indywidualnych?

Edukacja finansowa dla przyszłości

Kategoria: Sektor niefinansowy
Edukacja finansowa i znajomość finansów to kształcenie umiejętności, wiedzy i zachowań, które pozwalają człowiekowi podejmować świadome decyzje dotyczące pieniędzy: płatności, zaciągania kredytów, otwarcia rachunku bankowego, planowania dochodów i zarządzania nimi, inwestowania na rynku i oszczędzania.
Edukacja finansowa dla przyszłości

Sztuczna inteligencja w wyobrażeniu Polaków

Kategoria: Analizy
W nasze życie prywatne i zawodowe coraz śmielej wkracza sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence – AI). Z niektórych badań i raportów na jej temat płyną interesujące, choć nie zawsze oczywiste wnioski.
Sztuczna inteligencja w wyobrażeniu Polaków