Indeks Ifo w Niemczech w III wyniósł 86,1 pkt.

Indeks Ifo, obrazujący nastroje wśród przedsiębiorców niemieckich, wyniósł w marcu 86,1 pkt. wobec 96,0 pkt. w poprzednim miesiącu – podał instytut Ifo w komunikacie w II wyliczeniu. To najsłabszy wynik w ciągu ostatnich 3 dekad i reakcja ma ostre restrykcje – zamykanie firm i sklepów – jakie zastosowano w gospodarce Niemiec, aby osłabić rozprzestrzenianie się koronawirusa.

Wstępnie spodziewano się indeksu na poziomie 87,7 pkt.

Wskaźnik ocen obecnej sytuacji wyniósł w marcu 93,0 pkt. wobec 99,0 pkt. poprzednio. Tu wstępnie szacowano 93,8 pkt.

Indeks oczekiwań wyniósł natomiast w marcu 79,7 pkt. – najniżej od 2008 r. – wobec 93,1 pkt. w lutym. Wstępnie prognozowano 82,0 pkt. Może to sugerować, że najgorsze jest jeszcze przed gospodarką Niemiec.

„W szczególności oczekiwania firm uległy +zaciemnieniu+ jak nigdy wcześniej” – wskazał szef Ifo Clemens Fuest. „Niemiecka gospodarka jest w szoku” – podkreślił.

Ifo prognozuje, że PKB Niemiec może w 2020 r. spaść od 1,5 do 6,0 proc. w zależności od tego jak długo potrwają w niemieckiej gospodarce zakłócenia w związku z epidemią koronawirusa.


Artykuły powiązane

Jak nie brexit, to koronawirus. Odbicie w niemieckiej gospodarce oddala się

Kategoria: Trendy gospodarcze
Większość ekonomistów zakłada, że po słabym ubiegłym roku, lata 2020-2021 przyniosą odbicie wzrostu PKB Niemiec, jednak skala tego przyspieszenia w kolejnych rundach prognoz jest coraz mniejsza. Ryzyk nie ubywa, a źródeł nadziei jakby brak.
Jak nie brexit, to koronawirus. Odbicie w niemieckiej gospodarce oddala się

Inflacyjna fatamorgana konsumentów

Kategoria: Analizy
W czasach, gdy wiele banków centralnych prowadzi politykę pieniężną w oparciu o stopy bliskie zera lub ujemne, wzrasta rola oczekiwań nie tylko w odniesieniu do przyszłych stóp procentowych, ale również inflacji. Bankierzy centralni chcą wpływać na oczekiwania inflacyjne konsumentów.
Inflacyjna fatamorgana konsumentów

Polska i Niemcy w strumieniach handlu

Kategoria: Raporty
Już trzecią dekadę Niemcy zajmują pierwsze miejsce w polskim eksporcie i imporcie towarów oraz usług. Analizując handel pod kątem wartości dodanej, zawartej w strumieniach handlu, popyt odbiorców końcowych w Niemczech wygenerował w Polsce 1,4 mln miejsc pracy.
Polska i Niemcy w strumieniach handlu