Inicjatywa Wiedeńska 2 proponuje wzmocnienie nadzoru transgranicznego

Komitet Sterujący Inicjatywy Wiedeńskiej 2 przekazał Europejskiemu Organowi Nadzoru Bankowego (EBA), Europejskiemu Bankowi Centralnemu oraz Komisji Europejskiej wnioski i propozycje dotyczące transgranicznych praktyk nadzorczych – podał na swojej stronie internetowej Narodowy Bank Polski.

Propozycje koncentrują się na:

kwestii potencjalnych konfliktów interesu, w celu zapewnienia szerszej, europejskiej perspektywy w kolegiach nadzorczych,

zapewnieniu przestrzegania i stosowania w praktyce wytycznych EBA,

promowaniu bardziej otwartych i aktywnych dyskusji w kolegiach nadzorczych.

wzmacnianiu roli EBA jako “bezstronnego pośrednika” (ang. „honest broker”) w procesie mediacji oraz w angażowaniu władz fiskalnych, gdy kwestie natury fiskalnej odgrywają znaczenie,

włączaniu do współpracy nadzorczej niektórych krajów spoza UE,

podkreślaniu potrzeby zapewnienia właściwych warunków dla uczestnictwa w unii bankowej krajów spoza strefy euro ( ang. „opting in”),

wprowadzeniu perspektywy makroostrożnościowej do dyskusji nad kwestiami dotyczącymi nadzoru, w tym do dyskusji w kolegiach nadzorczych.

Inicjatywa Wiedeńska 2 opracowuje również szczegółowe uwagi w zakresie nowej propozycji dotyczącej restrukturyzacji banków, która ma być również przekazana właściwym instytucjom UE.

Inicjatywa Wiedeńska została powołana w szczytowym momencie światowego kryzysu finansowego 2008/2009 jako forum podmiotów sektora publicznego i prywatnego służące zapewnieniu przez zachodnie grupy bankowe odpowiedniego wsparcia kapitałowego i płynnościowego swoim filiom w krajach Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej. W odpowiedzi na odradzające się zagrożenia dla regionu płynące z kryzysu w strefie euro, inicjatywa została reaktywowana w styczniu 2012 r. jako „Inicjatywa Wiedeńska 2”.

Inicjatywa koncentruje się obecnie na promowaniu koordynacji działań władz krajów macierzystych i goszczących na rzecz zapewnienia stabilnej transgranicznej działalności bankowej i uniknięcia nieuporządkowanego delewarowania. Członkami jej Komitetu Sterującego są EBOR, Europejski Bank Inwestycyjny, MFW, Bank Światowy i Komisja Europejska, a także Włochy i Rumunia, które reprezentują odpowiednio władze macierzyste i goszczące. Przewodniczącym Komitetu jest Marek Belka, prezes Narodowego Banku Polskiego.


Artykuły powiązane

NBP strażnikiem stabilności systemu finansowego

Kategoria: Instytucje finansowe
Narodowy Bank Polski pełni istotną rolę w zapewnieniu stabilności systemu finansowego, a szczególnie sektora bankowego. W zakresie nadzoru finansowego jego rola ulegała zmianom. W latach 1989-2007 NBP był bezpośrednio zaangażowany w nadzór nad bankami, a od 2015 r. pełni wiodącą funkcję w nadzorze makroostrożnościowym.
NBP strażnikiem stabilności systemu finansowego

Niewystarczające kompetencje rad nadzorczych jako czynnik ryzyka dla banków

Kategoria: Instytucje finansowe
Przypadek banku Credit Suisse dowodzi, że słabe zarządzanie może doprowadzić duży bank do kryzysu, pomimo spełniania przezeń wymogów kapitałowych. Niedawne badania nad kompetencjami rad nadzorczych w bankach dostarczyły nowych, interesujących spostrzeżeń. W niniejszym artykule aktualizujemy wskaźnik kompetencji rad nadzorczych w odniesieniu do próby badawczej niemieckich banków i porównujemy wyniki osiągnięte przez nie w 2023 roku z wynikami z roku 2008. Chociaż wskaźniki kompetencji poprawiły się w przypadku większości banków, nadal istnieją duże różnice między poszczególnymi instytucjami, a także między bankami sektora publicznego i prywatnego. Organy nadzoru bankowego powinny systematycznie mierzyć, śledzić i podawać do publicznej wiadomości kompetencje rad nadzorczych banków oraz ich adekwatność do  działalności banku.
Niewystarczające kompetencje rad nadzorczych jako czynnik ryzyka dla banków

Chińska Inicjatywa Pasa i Szlaku po dekadzie

Kategoria: Analizy
Chińska Inicjatywa Pasa i Szlaku (BRI), która zdołała przyciągnąć znaczącą liczbę państw świata, realizowana jest już od ponad dziesięciu lat. Polityka Chin, zmieniająca się sytuacja geopolityczna i konieczność restrukturyzacji łańcuchów dostaw powodują, że powstają inne, konkurencyjne plany dotyczące szlaków transportowych.
Chińska Inicjatywa Pasa i Szlaku po dekadzie