NBP: „Dobre praktyki” kontaktów RPP z inwestorami i analitykami

Narodowy Bank Polski opublikował w czwartek po południu na stronach internetowych „Dobre Praktyki kontaktów członków Rady Polityki Pieniężnej z inwestorami i analitykami finansowymi w Narodowym Banku Polskim”.

Poniżej treść „Dobrych praktyk”.

„W celu ujednolicenia zasad i trybu kontaktów członków Rady Polityki Pieniężnej (RPP) z inwestorami i analitykami finansowymi ustala się, co następuje:

  1. Zaproszenia na spotkania lub prośby o spotkania z członkami RPP, zwane dalej „spotkaniami”, od inwestorów i analityków finansowych powinny być kierowane wyłącznie ze wskazaniem Narodowego Banku Polskiego jako adresata takiej korespondencji, w formie elektronicznej, za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: sekretariat.rpp@nbp .pl, co najmniej na 5 dni przed proponowaną datą spotkania.
  2. Zaproszenie lub prośba, o których mowa w ust. 1, powinny wskazywać imiennie uczestników spotkania po stronie inicjującej spotkanie, zapraszanego członka/członków RPP, temat lub tematy spotkania oraz propozycję poruszanych na nim zagadnień. W przypadku braku wskazania zapraszanego członka/członków RPP ww. zaproszenie lub prośba powinno zawierać pozostałe wymienione powyżej elementy.
  3. Tematyka spotkań i poruszane na nich zagadnienia nie mogą budzić obaw o ujawnienie informacji, z którymi członkowie RPP zapoznali się w trakcie wykonywania swoich obowiązków, w tym informacji objętych tajemnicą bankową na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, informacji objętych ochroną na podstawie przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych, jak również innych informacji chronionych ustawowo.
  4. Terminy spotkań nie mogą kolidować z ustalonym harmonogramem posiedzeń RPP.
  5. Przewodniczący RPP wyraża zgodę na udział członka RPP w spotkaniu albo odmawia zgody, w szczególności gdy tematyka spotkania może budzić uzasadnioną obawę ujawnienia informacji prawnie chronionych.
  6. W spotkaniach, oprócz zaproszonego członka/członków RPP, uczestniczą także członek/członkowie RPP uzgodnieni z Przewodniczącym RPP.
  7. Członkowie RPP wypowiadają się na spotkaniach we własnym imieniu, w duchu kolegialności, nie informują o przebiegu posiedzeń RPP oraz wynikach głosowań, jak również o podjętych uchwałach przed ich ogłoszeniem w dzienniku urzędowym.
  8. Członkowie RPP powstrzymują się od opisywania swoich osobistych poglądów dotyczących polityki pieniężnej podczas spotkania z inwestorami i analitykami finansowymi, jeżeli mogliby oni osiągnąć korzyść finansową z pozyskania tych informacji, z wyjątkiem przypadków, gdy te poglądy zostały wcześniej wyrażone w ich wypowiedziach publicznych.
  9. Obsługę spotkań zapewnia Departament Generalny, który informuje członków RPP o terminie spotkania. Ze spotkania pracownik Departamentu Generalnego, wyznaczony do obsługi danego spotkania, sporządza notatkę.
  10. Departament Generalny prowadzi rejestr spotkań członków RPP z inwestorami i analitykami finansowymi, zawierający w szczególności dane podmiotu inicjującego spotkanie, dane uczestników spotkania, datę spotkania, wydruk korespondencji, o której mowa w ust. 1, stanowisko Przewodniczącego RPP, o którym mowa w ust. 5, oraz notatkę, o której mowa w ust. 9.

11. Uchyla się ust. 7 Dobrych praktyk kontaktów z mediami i komunikacji członków RPP z otoczeniem zewnętrznym


Artykuły powiązane

Mechanizm transmisji polityki pieniężnej w Polsce: wybrane wnioski z najnowszych badań

Kategoria: Instytucje finansowe
W seriach wydawniczych Materiały i Studia NBP oraz NBP Working Papers został niedawno opublikowany raport przedstawiający wyniki najnowszych badań dotyczących mechanizmu transmisji polityki pieniężnej w Polsce. Z wielu wątków poddanych analizie wybraliśmy trzy, które streszczamy w niniejszym artykule. Rozpoczynamy od czynników wpływających na możliwie zmiany mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Następnie analizujemy siłę i opóźnienia, z jaką decyzje Rady Polityki Pieniężnej oddziałują na gospodarkę. W ostatniej części artykułu przyglądamy się bliżej funkcjonowaniu kanału kredytowego polityki pieniężnej w Polsce.
Mechanizm transmisji polityki pieniężnej w Polsce: wybrane wnioski z najnowszych badań

Niewystarczające kompetencje rad nadzorczych jako czynnik ryzyka dla banków

Kategoria: Instytucje finansowe
Przypadek banku Credit Suisse dowodzi, że słabe zarządzanie może doprowadzić duży bank do kryzysu, pomimo spełniania przezeń wymogów kapitałowych. Niedawne badania nad kompetencjami rad nadzorczych w bankach dostarczyły nowych, interesujących spostrzeżeń. W niniejszym artykule aktualizujemy wskaźnik kompetencji rad nadzorczych w odniesieniu do próby badawczej niemieckich banków i porównujemy wyniki osiągnięte przez nie w 2023 roku z wynikami z roku 2008. Chociaż wskaźniki kompetencji poprawiły się w przypadku większości banków, nadal istnieją duże różnice między poszczególnymi instytucjami, a także między bankami sektora publicznego i prywatnego. Organy nadzoru bankowego powinny systematycznie mierzyć, śledzić i podawać do publicznej wiadomości kompetencje rad nadzorczych banków oraz ich adekwatność do  działalności banku.
Niewystarczające kompetencje rad nadzorczych jako czynnik ryzyka dla banków

Jak rząd USA mógłby zmienić Rezerwę Federalną

Kategoria: Analizy
Rezerwa Federalna (Fed) od ponad wieku pełni kluczową rolę w kształtowaniu polityki pieniężnej USA, jednak jej struktura i niezależność często stają się przedmiotem politycznych sporów.
Jak rząd USA mógłby zmienić Rezerwę Federalną