Wzrasta liczba nadużyć popełnianych przez prezesów

/informacja własna/ Wzrasta liczba nadużyć popełnianych przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla – wynika z ogólnoświatowego badania przeprowadzonego przez firmę doradczą KPMG. W ostatnich czterech latach, odsetek audytów śledczych prowadzonych przez KPMG, gdzie dyrektor zarządzający lub prezes byli podejrzanymi, wzrósł z 11 proc. w 2007 roku do 26 proc. w 2011. Odsetek sprawców wśród członków zarządów przedsiębiorstw wzrósł z 11 proc. w 2007 roku do 18 proc. w 2011 roku.

– Zaobserwowany przez KPMG wzrost liczby nadużyć z udziałem przedstawicieli wyższej kadry kierowniczej powinien stanowić zimny prysznic dla firm na całym świecie. Skutki światowej recesji, ciągła presja na poprawę wyników i ambitne cele sprzedażowe, a także nacisk na redukcję kosztów, to środowisko, w którym muszą funkcjonować współcześni menedżerowie. Sytuacja ta powoduje, że niektórzy z nich sięgają po manipulację danymi finansowymi, co może być przyczyną zaobserwowanego trendu – komentuje wyniki badania Jimmy Helm, lider Zespołu ds. Zarządzania Ryzykiem Nadużyć w Europie Środkowej i Wschodniej w firmie doradczej KPMG.

Najwięcej sprawców nadużyć pracuje w dziale finansowym lub na stanowisku związanym z finansami (32 proc.) oraz w dziale sprzedaży (25 proc.). – W Polsce i Europie Środkowej, w odróżnieniu od tendencji globalnej, sprawca nadużyć częściej jest pracownikiem departamentu zakupów lub sprzedaży, niż finansów. Departament finansowy nierzadko jednak sankcjonuje działania sprawców – zauważa Agnieszka Gawrońska-Malec, Starszy Menedżer w firmie doradczej KPMG.

Ponad 74 proc. nadużyć dokonano z wykorzystaniem luk w mechanizmach kontroli wewnętrznej (49 proc. w 2007 roku). Blisko 43 proc. nadużyć stanowiło sprzeniewierzenie aktywów, głównie z powodu defraudacji i nadużyć w zamówieniach publicznych.

Badanie pokazuje, że sygnały ostrzegawcze takie jak fakt, że pracownik niekorzystający z urlopu wypoczynkowego, wiedzie styl życia, który zdaje się nie korespondować z poziomem jego wynagrodzenia, są częstokroć pomijane od czasu rozpoczęcia ostatniego kryzysu finansowego. Jedynie 6 proc. w 2011 roku podobnych do przytoczonego sygnałów doprowadziło do podjęcia czynności wyjaśniających, wobec 24 proc. w roku 2007.

Badanie „Kim jest typowy sprawca nadużyć – Analiza globalnych schematów nadużyć” (ang. Who is the typical fraudster – KPMG Analysis of global patterns of fraud) opiera się na wynikach 348 audytów dochodzeniowych przeprowadzonych przez firmy członkowskie KPMG w 69 krajach w okresie od stycznia 2008 roku do grudnia 2010 roku.