Autor: Katarzyna Kozłowska

Publicystka, wydawca książek ekonomicznych, koordynator projektów medialnych.

Tworzenie modeli biznesowych

Tworzenie modeli biznesowych

Alexander Osterwalder, Yves Pingeur, Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley 2010

Mówiąc najoględniej, jest to książka, która kilkaset razy odpowiada na pytanie „Co by było gdyby”. Co by było, gdyby dać ludziom narzędzie do rozmów na całym świecie przez Internet (zrobił tak Skype)? Co by było, gdyby pozwolić ludziom projektować swoje meble samemu i składać je z modułów zakupionych w sklepie (Ikea)?

Książka „Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers” pokazuje, na jak różne sposoby można myśleć o biznesie i w jaki sposób można wprowadzać do organizacji innowacje. Dzieło Osterwaldera i Pingeura można by uznać za jeden z zalewających rynek poradników, gdyby nie kawał wiedzy o współczesnych korporacjach i modelach zarządzania, która jest w nim podana.

Przykłady ze Skypem i Ikeą, a także inne studia przypadków, które pokazują „jak zrobili to inni” to tylko wabik. W istocie ta pełna wykresów i liczb książka sumiennie opisuje wiedzę zawartą w ponad 400 modelach biznesowych, wykorzystywanych przez firmy i instytucje działające w ponad 40 krajach świata. Autorzy dostarczają wyczerpującej wiedzy na temat tego, czemu (i komu) służą wartości firmy, jakie są grupy docelowe/targety firm, jak je dzielimy, jakie mają (mogą mieć) potrzeby, jak przedsiębiorstwa mogą je zaspokajać, czy zawsze się to opłaca, wreszcie co się opłaca, a co nie w biznesie. Książka krok po kroku uczy jak samemu zrozumieć, czym jest (może być) nasza organizacja, kim są (mogą być) jej klienci i pokazuje jak przeprojektować panujące w niej zasady zarządzania. To w istocie ciekawa, prowadzona na prawie 300 stronach, przypowieść o innowacji.

Alexander Osterwalder, Yves Pingeur, Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley 2010

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Inwestycje zagraniczne skracają dystans do bogatszych

Kategoria: Trendy gospodarcze
Za blisko 60 proc. polskiego eksportu i ponad 60 proc. nakładów inwestycyjnych przedsiębiorstw niefinansowych odpowiadają już firmy z kapitałem zagranicznym. Polska korzysta na uczestnictwie w globalnych łańcuchach wartości.
Inwestycje zagraniczne skracają dystans do bogatszych

Jak firmy i urzędy mogą przeżyć cyfrową rewolucję

Kategoria: Innowacje w biznesie
Nowe technologie bez litości wymuszają głębokie zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstw i rządów. W jaki sposób prywatne i publiczne instytucje muszą postępować, by przejść przymusową przemianę w e-instytucje – o tym w książce „Digital Transformation: Survive and Thrive in an Era of Mass Extinction” napisał miliarder z Doliny Krzemowej Tom Siebel.
Jak firmy i urzędy mogą przeżyć cyfrową rewolucję