Małe i średnie firmy oczekują osłabienia koniunktury

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Maison Institute przeprowadziły pierwszą serię badań dotyczących koniunktury wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Odczyt Barometru Gospodarczego ZPP wyniósł 39,44 w skali od 1 do 100. Wyniki poniżej 50 oznaczają oczekiwanie dekoniunktury, powyżej 50 – koniunktury.

Respondenci odpowiadali na pytanie: „Czy Pani/Pana zdaniem koniunktura gospodarcza w najbliższych miesiącach?”

MSP

Wskaźnik Barometru Gospodarczego ZPP został utworzony poprzez wyciągnięcie średniej arytmetycznej z udzielonych odpowiedzi.

Badanie przeprowadzono wśród reprezentatywnej pod względem ilości pracowników grupy małych i średnich firm liczącej 708 podmiotów. Mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do 9 pracowników stanowią 56,3 proc. próby, małe przedsiębiorstwa (od 10 do 50 pracowników) – 18 proc. próby, a średnie firmy (od 51 do 250 pracowników) 25,7 proc. próby. Wywiady przeprowadzono metodą CAWI (ankieta internetowa) wśród osób podejmujących decyzje zakupowe obejmujących wyłącznie właścicieli, prezesów, członków zarządu i dyrektorów.

– Małe i średnie firmy to najczulszy barometr polskiej gospodarki – pierwsze wyczuwają zagrożenia i pierwsze ruszają do inwestycji – mówi Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP. – Jest to najlepszy wskaźnik wyprzedzający polskiej gospodarki.

Innego zdania jest Marcin Mrowiec, główny ekonomista Pekao.

– Obraz jaki wyłania się z tych badań jest spójny z tym, co wiemy z badań NBP, w których duże i bardzo duże firmy już zgłaszają większy optymizm. Mniejsze firmy są mniej pewne co do przyszłości i potrzebują dłuższego okresu dobrych wyników, aby nabrać optymizmu. Poza tym badania takie, jak Barometr nabierają wiarygodności, gdy mają już dłuższą historię i można stwierdzić czy oczekiwania potwierdzają się potem w realnej gospodarce. Tego na razie nie ma.

Związek Pracodawców i Przedsiębiorców zapowiada, że wyniki Barometru Gospodarczego będą publikowane co kwartał.

Według danych ZPP małe i średnie firmy w Polsce stanowią 99,8 proc. wszystkich firm w Polsce, tworzą 75 proc. miejsc pracy oraz 67 proc. PKB.

MSP
MSP

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Cyfryzacja przedsiębiorstw w czasie pandemii COVID-19

Kategoria: Trendy gospodarcze
Pandemia przyspieszyła transformację cyfrową, która stała się integralną częścią społeczeństwa oraz przetrwania europejskich i amerykańskich firm. Unia Europejska pozostaje jednak w tyle za Stanami Zjednoczonymi pod względem cyfryzacji przedsiębiorstw.
Cyfryzacja przedsiębiorstw w czasie pandemii COVID-19

Firmy-zombie podczas pandemii COVID-19

Kategoria: VoxEU
Badanie włoskich firm pokazało, że „firmy-zombie” rzadziej niż przedsiębiorstwa zdrowe otrzymywały w czasie pandemii wsparcie publiczne, co sugeruje, że środki te nie powodowały „zombifikacji” gospodarki.
Firmy-zombie podczas pandemii COVID-19