O jednoosobowych firmach wiadomo niewiele, bo są źle ewidencjonowane

W najmniejszych firmach pracuje ok. 3 mln osób spośród 16 mln zatrudnionych ogółem i 12 mln pracujących w sektorze prywatnym - wynika z raportu Grupy Idea Banku. Mimo ich dużego znaczenia gospodarczego o jednoosobowych firmach wiadomo niewiele.
O jednoosobowych firmach wiadomo niewiele, bo są źle ewidencjonowane

Na Hali Mirowskiej można znaleźć wiele jednoosobowych firm (CC BY-NC-SA nozomill)

Głównym źródłem o liczbie aktywnych jednoosobowych działalności gospodarczych jest rejestr REGON. Według tego rejestru na koniec października 2014 r. w Polsce funkcjonowało 2 956 128 jednoosobowych działalności gospodarczych.

Dane te nie są jednak miarodajne, m.in. innymi dlatego, że obejmują firmy zarejestrowane, lecz nie działające – wynika z raportu. Przedsiębiorcy nie wyrejestrowują swoich firm. Dane dotyczące wyrejestrowań są aktualizowane rzadziej, w REGON nie są także często uwzględniane dane o śmierci byłych przedsiębiorców.

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego w 2013 r. działalność prowadziło 1,754 mln mikroprzedsiębiorstw, z czego 1,643 mln to jednostki należące do osób fizycznych. Autorzy raportu zwracają uwagę, że jeśli liczby podawane przez GUS uznać za prawdziwe, to 43 – 44 proc. jednoosobowych firm wpisanych do rejestru już nie prowadzi działalności. Wiarygodność danych GUS również jest wątpliwa – nie wiadomo np. czy dane GUS obejmują wszystkie firmy działające w danym okresie, czy też jedynie te, które odpowiedziały na ankietę.

Analiza danych dotyczących rozliczeń podatku i składek ZUS przeprowadzona przez autorów raportu wskazuje, że jednoosobowych firm było między 2,359 mln a 1,980 mln.

liczba firm

Rozbieżności są więc bardzo duże. Lektura raportu ekonomistów Idea Banku może skłaniać do radykalnego wniosku – wartość gromadzonej przy sporym nakładzie środków (uzyskanie i posługiwanie się REGONem kosztuje rocznie całą gospodarkę ok. 110 mln zł) statystyki REGON jest w istocie bardzo wątpliwa.

>>Cały raport na stronie Idea Banku

(oprac. KN)

 

Na Hali Mirowskiej można znaleźć wiele jednoosobowych firm (CC BY-NC-SA nozomill)
liczba firm

Tagi


Artykuły powiązane

Dużo pieniędzy, mało kapitału i niewiele reform – zawirowania na rynku bankowym w 2023 roku

Kategoria: Instytucje finansowe
Wydarzenia z marca 2023 r. w Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii uwidoczniły – nie po raz pierwszy – utrzymującą się kruchość systemów bankowych. Autorzy najnowszego Raportu genewskiego na temat gospodarki światowej oceniają, czy dotychczasowe reformy wystarczą, aby stawić czoło zmianom otoczenia gospodarczego i postępującym przekształceniom strukturalnym oraz jakie dodatkowe reformy systemów bankowych mogą okazać się konieczne. Co prawda konkretne przyczyny słabości banków są różne w rozmaitych jurysdykcjach, ale wiele wniosków zawartych w raporcie dotyczy ogółu systemów bankowych.
Dużo pieniędzy, mało kapitału i niewiele reform – zawirowania na rynku bankowym w 2023 roku

Garść faktów i refleksji o przeszłości polskiej bankowości centralnej

Kategoria: Instytucje finansowe
W ciągu ostatnich 200 lat bankowość centralna przeszła poważną ewolucję, zmieniały się jej zadania oraz reguły polityki pieniężnej. Tekst pokazuje z tej perspektywy dwa banki centralne: Bank Polski (1828–1866) oraz Bank Polski SA (1924–1939). Akcent położono na okoliczności ich powstania oraz intencje i oczekiwania projektodawców, które zdeterminowały statutowy zakres ich uprawnień. Pokazano trudne wybory odnośnie do priorytetów i gradacji celów, przed jakimi stawiała je rzeczywistość gospodarcza. Okoliczności te skłaniały do pytań o właściwe cele i zasady funkcjonowania banków centralnych, tworzyły przestrzeń dla ścierania się koncepcji swoistego bankowego wariabilizmu i statyzmu.
Garść faktów i refleksji o przeszłości polskiej bankowości centralnej

Kierunki chińskiej polityki w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego

Kategoria: Demografia
Docelowy wzrost PKB Chin w 2024 r. na poziomie 5 proc., zwiększenie krajowej konsumpcji, kontynuacja realizacji celów rozwojowych, w tym nacisk na rozwój nowoczesnego systemu przemysłowego, zmniejszenie barier w dostępie do rynku w celu przyciągnięcia kapitału zagranicznego, poprawa otoczenia biznesowego dla przedsiębiorstw zagranicznych, kontynuacja działań na rzecz obniżania emisji dwutlenku węgla i osiągniecie neutralności węglowej to główne kierunki chińskiej polityki w 2024 r.
Kierunki chińskiej polityki w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego