Rekordowy eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego w 2018 r.

Już piąty rok z rzędu trwa wzrost eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Wartość sprzedanych za granicę produktów tej branży osiągnęła prawie 26 mld euro.
Rekordowy eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego w 2018 r.

Według organizacji AutomotiveSuppliers.pl, w 2018 r. eksport produktów polskiego przemysłu motoryzacyjnego wzrósł o 2,93 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Osiągnął tym samym prawie 26 mld euro i tym samym pobił kolejny rekord. Jego wzrost trwa nieprzerwanie od 2013 r., chociaż w 2018 r. jego dynamika była nieznacznie mniejsza niż w poprzednich latach – informuje Tygodnik Gospodarczy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).

W tym roku wzrost eksportu jest przede wszystkim efektem zwiększenia eksportu wewnątrzunijnego, ponieważ eksport na rynki poza Unią Europejską zanotował spadek o 10 proc.

Części i akcesoria samochodowe stanowiły prawie połowę (47 proc.) polskiego eksportu przemysłu motoryzacyjnego i od 2011 r. są jego główną składową. W 2018 r. wartość eksportu tej grupy wzrosła o 7,64 proc. osiągając 12,19 mld euro.

 

Drugą najważniejszą grupą produktową eksportu motoryzacyjnego były samochody osobowe i dostawcze (24 proc.). Wartość ich eksportu już drugi rok z rzędu obniżyła się i w tym roku wynosiła 6,15 mld euro (spadek o 11 proc.).

Największy wzrost (o prawie 20 proc.) dotyczył trzeciej najważniejszej grupy: pojazdów ciężarowych, których eksport w 2018 r. wynosił 3,2 mld euro. W innych grupach produktowych zanotowano wzrost eksportu, szczególnie w przypadku podwozi z silnikami (o 36,2 proc.) i pojazdów specjalnych (o 34,4 proc.).

Jak przypomina PIE, głównymi odbiorcami polskiego przemysłu motoryzacyjnego nieprzerwanie od 2008 r. są Niemcy (31,32 proc. wartości eksportu w 2018 r.). W 2018 r. na drugie miejsce awansowały Czechy (8,54 proc.), na trzecie spadły Włochy (7,67 proc.). W pierwszej piątce znalazły się również Wielka Brytania (6,28 proc.) i Francja (5,75 proc.).

Eksport do Niemiec, Czech i Francji wzrósł o kilkanaście procent, natomiast eksport do Wielkiej Brytanii zmalał o prawie 4 proc., a do Włoch – o ponad 13 proc. Trudno stwierdzić, czy w 2019 r. polski eksport motoryzacyjny pobije kolejny rekord.

Sytuacja na wielu rynkach zbytu jest skomplikowana. Aktywne uczestnictwo Polski w globalnych łańcuchach wartości w przemyśle motoryzacyjnym sprawia, że na rozwój tej branży w Polsce może mieć wpływ eskalacja wojny handlowej między USA i Chinami oraz USA i UE, a także spadek tempa wzrostu gospodarki chińskiej.

Zmniejszenie amerykańskiego i chińskiego popytu na samochody produkowane w UE, przede wszystkim w Niemczech, może przyczynić się do spadku eksportu części i akcesoriów motoryzacyjnych do Niemiec. Polskie firmy dostarczają bowiem do tego kraju części i podzespoły, który montowane są w samochodach eksportowanych następnie do USA czy Chin. Dodatkowo, niekorzystnie na rozwój branży może działać niepewność związana z odłożonym w czasie brexitem – piszą analitycy PIE.

Oprac. DR

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Nadwyżka w handlu zagranicznym Polski, ale w tle spowolnienie

Kategoria: Analizy
Wyniki polskiego handlu zagranicznego w 2019 r. wskazują na znaczną poprawę salda obrotów. Dynamika eksportu obniżyła się relatywnie niewiele, biorąc pod uwagę skalę spowolnienia handlu światowego. Natomiast wyraźnie osłabła dynamika importu, mimo że Polska odnotowała jeden z najwyższych wzrostów gospodarczych w Europie.
Nadwyżka w handlu zagranicznym Polski, ale w tle spowolnienie

Załamanie handlu zagranicznego na tle kryzysu z lat 2008-2009

Kategoria: Analizy
Pandemia COVID-19 wywołała głęboki spadek obrotów handlu zagranicznego. Choć dane dotyczące skali tego załamania ciągle napływają, prognozy sugerują, że spadek handlu światowego będzie prawdopodobnie największy od zakończenia II wojny światowej.
Załamanie handlu zagranicznego na tle kryzysu z lat 2008-2009

Polska i Niemcy w strumieniach handlu

Kategoria: Raporty
Już trzecią dekadę Niemcy zajmują pierwsze miejsce w polskim eksporcie i imporcie towarów oraz usług. Analizując handel pod kątem wartości dodanej, zawartej w strumieniach handlu, popyt odbiorców końcowych w Niemczech wygenerował w Polsce 1,4 mln miejsc pracy.
Polska i Niemcy w strumieniach handlu