Świadomość ekologiczna polskich konsumentów

Polacy chętnie korzystają z używanych produktów, a niemal połowa naprawia posiadane przedmioty. Jednocześnie blisko 40 proc. przyznaje, że kupuje więcej niż potrzebuje, a przy zakupie żywności lub kosmetyków aspekt środowiskowy jest jednym z najmniej istotnych.
Świadomość ekologiczna polskich konsumentów

Jak wynika z raportu „Konsumenci a gospodarka obiegu zamkniętego”, przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu, przy wyborze produktów codziennego użytku – np. żywność czy kosmetyki – Polacy kierują się przede wszystkim ceną i składem produktu. Kwestie związane z ekologią, w tym dotyczące wpływu produktu czy jego opakowania na środowisko naturalne, są dla nich stosunkowo mało istotne.

Auta i rowery z odzysku

Samochody, książki i ubrania to kategorie produktów, które Polacy najchętniej kupują z drugiej ręki. W szczególności: 58 proc. kupuje używane auta, 43 proc. – książki lub ubrania, 27 proc. – meble, a 26 proc. – rowery. Po przeciwnej stronie są: dywany, sprzęt sportowy i sprzęt AGD, które respondenci wolą posiadać nowe – piszą autorzy raportu.

Towary z drugiej ręki kupowane są zazwyczaj na portalach aukcyjnych (67 proc.) lub w sklepach z używanymi przedmiotami (39 proc.). Ponad połowa Polaków przyznaje, że oddaje za darmo używane przez siebie przedmioty.

Co czwarty Polak deklaruje ograniczanie konsumpcji ze względu na ochronę środowiska.

Z kolei 45 proc. badanych deklaruje, że zamiast kupić coś nowego stara się naprawić coś, co posiada. Co trzecia osoba korzysta z wypożyczalni, podobny odsetek wymienia się rzeczami. Co czwarta osoba deklaruje ograniczanie konsumpcji. Jednocześnie 38 proc. Polaków przyznaje, że kupuje więcej niż naprawdę potrzebuje. Tłumaczą to głównie atrakcyjnymi promocjami (52 proc.) i złymi nawykami (39 proc.).

Słaba wiedza o środowisku

Badania potwierdzają, że koncepcja gospodarki współdzielenia jest znana mieszkańcom Polski – komentują analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Budząca się w Polakach świadomość ekologiczna powoli staje się widoczna również w ich zwyczajach zakupowych. Ponad jedna czwarta Polaków (29 proc.) przyznaje, że używa zbyt wielu toreb foliowych, a ponad połowa (53 proc.) twierdzi, że w ciągu ostatnich dwóch miesięcy zabrała torbę wielorazowego użytku na zakupy. Co trzecia osoba deklaruje, że odmówiła wzięcia w sklepie niepotrzebnej torebki foliowej.

Proekologiczne postawy Polaków niekoniecznie idą w parze ze świadomością własnego oddziaływania na środowisko, gdyż odpowiedzialność za recykling produktów Polacy przypisują głównie producentom. Wskazuje tak 70 proc. ankietowanych.

Tylko 31 proc. badanych Polaków ma poczucie, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na środowisko naturalne. 37 proc. respondentów przyznaje, że wierzy, iż zmiana ich codziennych zachowań i nawyków mogłaby się pozytywnie przyczynić do ochrony środowiska. W tej grupie przeważają kobiety i osoby z wyższym wykształceniem.

Brak codziennych nawyków

– Z naszego badania wynika, że w Polakach budzi się świadomość ekologiczna i powoli dają temu wyraz w swoich zachowaniach zakupowych. Zdecydowanie pionierami w tym zakresie są mieszkańcy dużych miast, w szczególności wykształcone kobiety. Mimo optymistycznych deklaracji dotyczących naprawiania niektórych rzeczy, chęci ograniczenia konsumpcji czy korzystania z wypożyczalni, nadal w codziennych sytuacjach widoczny brak prostych przyzwyczajeń, takich jak np. ograniczenie liczby toreb foliowych czy korzystanie z toreb wielorazowego użytku. Z badania jasno wynika, że produkty ekologiczne są poza zasięgiem wielu Polaków, gdyż przegrywają ceną z tradycyjnymi produktami – komentuje Filip Owczarek, autor raportu.

Oprac. Dariusz Rostkowski

Otwarta licencja


Tagi