Młodzi nie chcą przejmować firm po rodzicach

Pokoleniowa zmiana warty w polskich firmach rodzinnych będzie wiązać się raczej ze sprzedażą biznesu do zewnętrznego inwestora. Tylko 6,3 proc. dzieci obecnych właścicieli widzi się w roli sukcesora. Co ciekawe w roli tej chętniej sprawdziłyby się córki niż synowie.
Młodzi nie chcą przejmować firm po rodzicach

Fot. ollyy shutterstock

Raport „Barometr sukcesyjny i prognozowane ścieżki kariery dzieci z firm rodzinnych” to pierwsza polska edycja badania, stanowiąca część międzynarodowego projektu badawczego Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey (GUESSS), przeprowadzona rzez Instytut Biznesu Rodzinnego i firmę doradczą KPMG.

Okazało się, że w roli sukcesora widzi się tylko 6,3 proc. badanych dzieci. (5,5 proc. synów i 7,7 proc. córek). Nie oznacza to jednak, że potomkowie właścicieli firm nie są przedsiębiorczy. Aż 46,5 proc. synów i 53 proc. córek chciałoby założyć własną firmę. Najbardziej przedsiębiorczym regionem jest wójewództwo mazowieckie – tam własną firmę chciałoby założyć aż 58 proc. badanych. Najwięcej sukcesorów firm rodzinnych – aż 12 proc. – mieszka na Podkarpaciu.

>>zobacz: Najstarsza firma świata działała w jednej rodzinie przez 1428 lat

Proces sukcesji zależy od wielu czynników, z których najłatwiej opisać branżę przedsiębiorstwa rodziców. I tak prawdopodobieństwo sukcesji najwyższe jest w gastronomii i turystyce (10,4 proc.), w konsultingu oraz doradztwie prawnym i podatkowym (9,5 proc.) oraz w usługach medycznych (9,2 proc.). Najmniejsze zaś w edukacji i szkoleniach (3,4 proc.)

W badaniu ankietowym w formie on-line, w okresie październik 2013 – styczeń 2014, wzięło udział 11 860 studentów z 36 publicznych i prywatnych uczelni wyższych.

>>Cały raport na stronie KPMG

Oprac. MP

Fot. ollyy shutterstock

Tagi


Artykuły powiązane

Słabnie zjawisko preferowania synów w USA

Kategoria: VoxEU
Ekonomiści od dawna interesują się nierównym traktowaniem kobiet i mężczyzn w rodzinach. Nierówności mogą przejawiać się na wczesnym etapie cyklu życiowego w postaci „preferencji w kierunku syna”.
Słabnie zjawisko preferowania synów w USA

Nierówne szanse kobiet na rynku pracy

Kategoria: VoxEU
W oparciu o dowody empiryczne z Niemiec, Szwajcarii i Austrii, wykazano, że kobiety są dyskryminowane w przypadku ubiegania się o pracę w niepełnym wymiarze czasu, jeżeli zasygnalizują „ryzyko” posiadania wkrótce dzieci.
Nierówne szanse kobiet na rynku pracy

Czarne chmury nad Wielką Czwórką

Kategoria: Instytucje finansowe
Oblicze firm audytorsko-doradczych, zwanych Wielką Czwórką, bardzo się zmieniło i nosi ślady wielu niezbyt chwalebnych zdarzeń, mimo że od dekad jest pudrowane skutecznym PR-em. Żyją obecnie w wygodnej symbiozie, ale ten okres się kończy, bo nadchodzą ich „ubery” i „amazony”.
Czarne chmury nad Wielką Czwórką