Młodzi nie chcą przejmować firm po rodzicach

Pokoleniowa zmiana warty w polskich firmach rodzinnych będzie wiązać się raczej ze sprzedażą biznesu do zewnętrznego inwestora. Tylko 6,3 proc. dzieci obecnych właścicieli widzi się w roli sukcesora. Co ciekawe w roli tej chętniej sprawdziłyby się córki niż synowie.
Młodzi nie chcą przejmować firm po rodzicach

Fot. ollyy shutterstock

Raport „Barometr sukcesyjny i prognozowane ścieżki kariery dzieci z firm rodzinnych” to pierwsza polska edycja badania, stanowiąca część międzynarodowego projektu badawczego Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey (GUESSS), przeprowadzona rzez Instytut Biznesu Rodzinnego i firmę doradczą KPMG.

Okazało się, że w roli sukcesora widzi się tylko 6,3 proc. badanych dzieci. (5,5 proc. synów i 7,7 proc. córek). Nie oznacza to jednak, że potomkowie właścicieli firm nie są przedsiębiorczy. Aż 46,5 proc. synów i 53 proc. córek chciałoby założyć własną firmę. Najbardziej przedsiębiorczym regionem jest wójewództwo mazowieckie – tam własną firmę chciałoby założyć aż 58 proc. badanych. Najwięcej sukcesorów firm rodzinnych – aż 12 proc. – mieszka na Podkarpaciu.

>>zobacz: Najstarsza firma świata działała w jednej rodzinie przez 1428 lat

Proces sukcesji zależy od wielu czynników, z których najłatwiej opisać branżę przedsiębiorstwa rodziców. I tak prawdopodobieństwo sukcesji najwyższe jest w gastronomii i turystyce (10,4 proc.), w konsultingu oraz doradztwie prawnym i podatkowym (9,5 proc.) oraz w usługach medycznych (9,2 proc.). Najmniejsze zaś w edukacji i szkoleniach (3,4 proc.)

W badaniu ankietowym w formie on-line, w okresie październik 2013 – styczeń 2014, wzięło udział 11 860 studentów z 36 publicznych i prywatnych uczelni wyższych.

>>Cały raport na stronie KPMG

Oprac. MP

Fot. ollyy shutterstock

Tagi


Artykuły powiązane

Tydzień w gospodarce

Kategoria: Trendy gospodarcze
Przegląd wydarzeń gospodarczych ubiegłego tygodnia (30.05–03.06.2022) – źródło: dignitynews.eu
Tydzień w gospodarce