Młodzi nie chcą przejmować firm po rodzicach

Pokoleniowa zmiana warty w polskich firmach rodzinnych będzie wiązać się raczej ze sprzedażą biznesu do zewnętrznego inwestora. Tylko 6,3 proc. dzieci obecnych właścicieli widzi się w roli sukcesora. Co ciekawe w roli tej chętniej sprawdziłyby się córki niż synowie.
Młodzi nie chcą przejmować firm po rodzicach

Fot. ollyy shutterstock

Raport „Barometr sukcesyjny i prognozowane ścieżki kariery dzieci z firm rodzinnych” to pierwsza polska edycja badania, stanowiąca część międzynarodowego projektu badawczego Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey (GUESSS), przeprowadzona rzez Instytut Biznesu Rodzinnego i firmę doradczą KPMG.

Okazało się, że w roli sukcesora widzi się tylko 6,3 proc. badanych dzieci. (5,5 proc. synów i 7,7 proc. córek). Nie oznacza to jednak, że potomkowie właścicieli firm nie są przedsiębiorczy. Aż 46,5 proc. synów i 53 proc. córek chciałoby założyć własną firmę. Najbardziej przedsiębiorczym regionem jest wójewództwo mazowieckie – tam własną firmę chciałoby założyć aż 58 proc. badanych. Najwięcej sukcesorów firm rodzinnych – aż 12 proc. – mieszka na Podkarpaciu.

>>zobacz: Najstarsza firma świata działała w jednej rodzinie przez 1428 lat

Proces sukcesji zależy od wielu czynników, z których najłatwiej opisać branżę przedsiębiorstwa rodziców. I tak prawdopodobieństwo sukcesji najwyższe jest w gastronomii i turystyce (10,4 proc.), w konsultingu oraz doradztwie prawnym i podatkowym (9,5 proc.) oraz w usługach medycznych (9,2 proc.). Najmniejsze zaś w edukacji i szkoleniach (3,4 proc.)

W badaniu ankietowym w formie on-line, w okresie październik 2013 – styczeń 2014, wzięło udział 11 860 studentów z 36 publicznych i prywatnych uczelni wyższych.

>>Cały raport na stronie KPMG

Oprac. MP

Fot. ollyy shutterstock

Tagi


Artykuły powiązane

Majątek międzypokoleniowy – jak go utrzymać i dlaczego warto

Kategoria: Innowacje w biznesie
Sens starego hiszpańskiego powiedzenia ,,padre bodeguero, hijo caballero, nieto pordiosero”, czyli „ojciec kupiec, syn dżentelmen, wnuk żebrak” którego różne wersje można usłyszeć pod każdą szerokością geograficzną, jest taki, że bogactwu międzypokoleniowemu rzadko udaje się przetrwać trzy pokolenia. Warto się zastanowić z czego to wynika i jak można by to zmienić?
Majątek międzypokoleniowy – jak go utrzymać i dlaczego warto

Sekrety monarchii i firm rodzinnych: stabilność, wizja i ochrona własności

Kategoria: Raporty
Celem nauki – w tym także ekonomii – jest dążenie do prawdy, niezależnie od opinii. Jednym z takich nieoczywistych i nieczęsto spotykanych twierdzeń jest korzystna zależność między monarchią a stanem gospodarki. Monarchie mogą sprzyjać stabilności i rozwojowi ekonomicznemu, a tak się dzieje za sprawą ich podobieństwa do firm rodzinnych.
Sekrety monarchii i firm rodzinnych: stabilność, wizja i ochrona własności

Czego możemy się nauczyć z koreańskiej katastrofy demograficznej

Kategoria: Społeczeństwo
Wskaźniki urodzeń spadają na całym świecie, lecz nigdzie bardziej niż w Korei. Ten artykuł poddaje analizie, w jaki sposób normy dotyczące płci, kultura pracy i inne cechy społeczne współdziałają ze sobą i powstrzymują płodność w tym kraju pomimo dużych inwestycji w politykę rodzinną.
Czego możemy się nauczyć z koreańskiej katastrofy demograficznej