(CC By NC ND UN ISDR)
Pod względem wartości gospodarki, cały obszar ASEAN (Tajlandia, Indonezja, Filipiny, Malezja, Singapur, Brunei, Wietnam, Laos, Mjanma, Kambodża) stanowi siódmą potęgę świata, mającą szansę na stanie się czwartą największą do 2050 roku, podają autorzy raportu „How ASEAN’s Transformation Can Play Out Well for Europe” przygotowanego przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
To, w ich opinii, partner, którym Unia Europejska powinna się zainteresować.
W latach 2007-2014 PKB grupy prawie się podwoił – z 1,33 biliona dolarów do 2,57 biliona dolarów. Populacja obszaru to 620 milionów obywateli – trzeci największy pod tym względem obszar w Azji (po Chinach i Indiach). Dane te świadczą o wielkości i dynamice potencjalnego rynku zbytu dla dostawców z Europy.
„Zakładając średni 5-proc. wzrost gospodarczy od 2015 do 2020 roku, klasa średnia konsumentów w ASEAN może zwiększyć się ze 190 mln w 2012 do około 400 mln w 2020” – napisano w raporcie.
PKB na głowę mieszkańca tego obszaru może potroić się do 2030 roku, podnosząc jakość życia obywateli do dzisiejszego poziomu krajów OECD – wynika z przytoczonych szacunków Azjatyckiego Banku Rozwoju. To zaś przełoży się na wzrost konsumpcji.
Kraje ASEAN już teraz jest trzecim największym partnerem gospodarczym UE (za Stanami Zjednoczonymi i Chinami), a UE jest trzecim największym partnerem dla ASEAN (po Chinach i Japonii) – podaje raport PISM. W 2014 roku obroty handlowe wyniosły 179,7 mld euro, ich saldo dla Unii było ujemne i wyniosło 22,5 mld euro.
W raporcie stwierdzono również, że obszar ASEAN w 2014 roku przyciągnął 11 proc. światowych bezpośrednich inwestycji zagranicznych i to właśnie UE była największym zagranicznym inwestorem.
Główne sektory, w których EU mogłaby rozwinąć działalność na obszarze ASEAN to branża motoryzacyjna, chemiczna, farmaceutyczna, technologii medycznych, technologii środowiskowych i teleinformatyczna.
Autorzy twierdzą, że dodatkową korzyścią dla UE może być łatwiejszy dostęp do rynków Chin, Indii, Japonii i Australii. Unia może bowiem skorzystać z istnienia umów o wolnym handlu pomiędzy obszarem ASEAN a tymi czterema krajami, z którymi sama takich umów nie posiada, wchodząc z dobrami wytworzonymi w ASEAN.
Członkowie ASEAN planują rozbudowę infrastruktury, mającą na celu usprawnienie handlu i przekazu informacji. W raporcie oceniono, że budowa wysokiej jakości połączeń kolejowych, autostrad, portów morskich i rzecznych oraz lotnisk jest kluczowa dla funkcjonowania wspólnego rynku.