Wyspecjalizowane sklepy radzą sobie dobrze

Pomimo silnej konkurencji ze strony hiper- i supermarketów oraz dyskontów wyspecjalizowane sklepy radzą sobie dobrze - wynika z raportu „Instrument Szybkiego Reagowania” przygotowanego przez PARP i zespół z Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej pod kierownictwem Jerzego Hausnera.
Wyspecjalizowane sklepy radzą sobie dobrze

Mimo turbulencji na rynku sklepy kosmetyczne, jak Rossmann, czy odzieżowe i obuwnicze, np. LPP, CCC, H&M, Deichmann umacniają pozycję. (CC By NC wwwuppertal)

– Procentuje ogromne zróżnicowanie formatów sklepowych oraz wymuszona przez konkurencję, ich skłonność do integracji – twierdzi Maria Andrzej Faliński, szef Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Jego zdaniem ważne jest też to, że liczba sklepów w Polsce jest nieporównywalnie większa niż w innych krajach, co sprzyja innowacyjności co do sposobów, jak konkurują one o klienta.

Jarosław Frontczak, główny analityk handlu detalicznego z firmy PMR, potwierdza, że w przypadku sklepów wyspecjalizowanych widać ogólny trend rosnący. Zarówno sklepy kosmetyczne (np. Rossmann), czy odzieżowe i obuwnicze (np. LPP, CCC, Inditex, H&M, C&A, Deichmann) umacniają swoją pozycję, pomimo turbulencji na rynku.

Oceniając całościową kondycję rynku autorzy raportu stwierdzają, że popyt krajowy i sprzedaż detaliczna zaczynają odnotowywać wzrost. Dynamika sprzedaży detalicznej wyniesie ok. 4 proc. w stosunku rocznym pod koniec 2013 r. i ok. 7 proc. w stosunku rocznym w trzecim kwartale 2014 r.

Zdaniem autorów raportu w trzecim kwartale 2014 r. popyt krajowy powinien osiągnąć poziom o 6 proc. wyższy niż w trzecim kwartale 2013 r.

Wykres 1. Dynamika sprzedaży detalicznej: prognoza i analiza cykliczności

isp1

Źródło: PARP

Eksperci ISR prognozują, że poprawa sytuacji w handlu będzie zróżnicowana:

•             Dynamika sprzedaży dla przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą odzieży, wyrobów ze skóry tkanin i butów, wyniesie ok. 10 proc. latem 2013 r. i wzrośnie do ok. 15 proc. r/r wiosną 2014 r.

•             Sprzedaż audiowideo i sprzętu komputerowego, po odnotowaniu słabych wyników z początku br., będzie rosnąć aż do pierwszej połowy przyszłego roku. W drugiej połowie 2013 r. o ok. 10 proc. w skali roku, w pierwszej połowie 2014 r. już w tempie 15-20 proc.

•             W najtrudniejszej sytuacji jest obecnie handel samochodami – stopień zagrożenia upadłością dla tej grupy firm wyniósł na koniec 2012 r. 27,87 proc. Co więcej prognozowane jest utrzymanie się poziomu stopnia zagrożenia upadłością w przedziale ostrzegawczym przez cały 2013 r.

•             Do połowy 2014 r. również drogerie powinny odnotować wzrost sprzedaży na poziomie ok. 5-8 proc. m/m.

Mimo turbulencji na rynku sklepy kosmetyczne, jak Rossmann, czy odzieżowe i obuwnicze, np. LPP, CCC, H&M, Deichmann umacniają pozycję. (CC By NC wwwuppertal)
isp1
isp1

Tagi