Reguły nauczą budżet dyscypliny

Reguły fiskalne są skutecznym sposobem ograniczania deficytu, pod warunkiem że są wiarygodne – wynika z analizy Forum Obywatelskiego Rozwoju poświęconej metodom dyscyplinowania finansów publicznych. W Polsce ten warunek nie jest spełniony w dostatecznym stopniu. FOR zaleca wprowadzenie reguły zrównoważonego budżetu, reguły wydatkowej oraz powołanie Rady Polityki Fiskalnej jako instytucji monitorującej.
Reguły nauczą budżet dyscypliny

(CC BY-SA 401K)

Jarosław Kantorowicz, współpracownik FOR, dokonał przeglądu reguł fiskalnych czyli zasad, jakimi w długim terminie ma rządzić się polityka budżetowa państw. Wyróżnia się cztery główne kategorie reguł fiskalnych: reguły zrównoważonego budżetu, maksymalnego długu publicznego, reguły wydatkowe oraz reguły dochodowe.

Reguła zrównoważonego budżetu może być zdefiniowana w rozmaity sposób – przez proste saldo dochodów i wydatków budżetu, przez saldo dochodów i wydatków budżetu innych niż koszty obsługi długu publicznego (czyli przez saldo pierwotne), przez saldo wieloletnie obejmujące cały jeden cykl koniunkturalny (ta reguła pozwala więc na deficyty w recesji, jeśli w czasie koniunktury gromadzone są nadwyżki budżetowe) oraz złotą regułę czyli saldo dochodów i wydatków nie uwzględniających inwestycji.

Reguły wydatkowe określają względny (najczęściej jako proc. PKB) lub absolutny poziom lub przyrost wydatków. Analogicznie reguła dochodowa ustala minimalne lub maksymalne poziomy dochodów państwa.

Reguły fiskalne mogą, ale nie muszą być zapisane w prawie. Żeby były skuteczne – muszą być wiarygodne. W takim wypadku pozwalają na utrzymanie zadłużenia publicznego na niskim poziomie (Estonia, Chile), a nawet na systematyczne obniżanie poziomu zadłużenia (Szwecja, Szwajcaria).

Zwiększeniu wiarygodności reguły fiskalnej sprzyja kilka czynników.

1. Reguły powinny elastycznie odpowiadać na szoki gospodarcze. Zbyt restrykcyjne reguły mogą powodować procykliczność w polityce fiskalnej.

2. Reguły powinny obejmować cały sektor finansów publicznych. Zmniejsza to szanse, że rząd zacznie przerzucać wydatki pomiędzy podsektorami tak, by formalnie nie złamać reguły fiskalnej.

3. Zapisanie reguł fiskalnych w prawie o możliwie najwyższej randze, zwłaszcza w konstytucji. Niedopełnienie reguły fiskalnej zapisanej w ustawie zasadniczej jest działaniem niekonstytucyjnym, a przez to powoduje większy rozgłos i pociąga za sobą surowsze konsekwencje polityczne.

4. Reguły powinny mieć relatywnie prostą konstrukcję, tak by mechanizm ich działania był zrozumiały dla szerokiej opinii publicznej.

5. Wiarygodność reguł wzmacnia prawne zdefiniowanie odstępstw od nich (tzw. klauzul wyjścia), na przykład w razie wyjątkowo ostrej recesji. Ważny jest również efektywny monitoring reguł oraz sprawne procedury egzekucyjne, uruchamiane na skutek naruszenia reguł.

Analiza niestety nie odpowiada na najważniejsze pytanie – w jaki sposób rodzi się poparcie polityczne dla dyscypliny budżetowej? Co sprawia, że politycy zmieniają horyzont i zamiast przekupywać wyborców większymi wydatkami na parę miesięcy przed głosowaniem, patrzą na przyszłość kraju w długim terminie?

W raporcie omówione są teorie dlaczego rządy mają tendencję do zadłużania się. Wszystkie w ten czy inny sposób odwołują się do oportunizmu rządzących, którzy „wiedzą co trzeba zrobić, ale nie wiedzą jak po tym wygrać wybory?”

Jak wobec tego wytłumaczyć przytoczony w raporcie fakt, że reguły fiskalne w Szwajcarii zostały wprowadzone i wpisane do konstytucji w wyniku referendum, z 85 proc. głosów za?

Jarosław Kantorowicz, „Reguły fiskalne – co działa?” FOR 2012

(CC BY-SA 401K)

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Koniec taniego pieniądza: nadchodzą trudniejsze czasy dla polityki fiskalnej?

Kategoria: Trendy gospodarcze
Właśnie dokonuje się duży zwrot w polityce najważniejszych banków centralnych na świecie. Ściśle wiąże się z tym obserwowany wzrost rentowności obligacji rządowych, który rozpoczął się w 2021 r. i nabrał gwałtownego przyspieszenia w tym roku.
Koniec taniego pieniądza: nadchodzą trudniejsze czasy dla polityki fiskalnej?

Korporacyjny mandat CSO wymaga wzmocnienia

Kategoria: Analizy
Zrównoważony rozwój staje się definiującym paradygmatem biznesu, zaś wdrażający go menedżerowie – niezbędnym ogniwem transformacji, którą biznes musi przeprowadzić, aby dotrzymać kroku oczekiwaniom inwestorów i konsumentów, a także przepisom i konkurencji.
Korporacyjny mandat CSO wymaga wzmocnienia