PSPA: Ustawa o elektromobilności budzi wątpliwości interpretacyjne

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) ocenia, że podpisana przez prezydenta 5 lutego Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych to krok milowy do zmiany polskiego transportu na niskoemisyjny, ale wymaga doprecyzowania.
PSPA: Ustawa o elektromobilności budzi wątpliwości interpretacyjne

Według branży obecny jej kształt budzi jednak sporo wątpliwości interpretacyjnych.

– Dlatego z dużym zadowoleniem przyjęliśmy deklarację wiceministra energii Michała Kurtyki, który zapowiedział, że po wejściu w życie ustawy resort będzie obserwować odpowiedź rynku, zmieniając i uzupełniając regulacje – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Celem wprowadzenia ustawy jest uregulowanie rynku paliw alternatywnych w Polsce, szczególnie w odniesieniu do energii elektrycznej i gazu ziemnego. Akt prawny ma rozwiązać m.in. problem braku infrastruktury w aglomeracjach, na obszarach gęsto zaludnionych, oraz wzdłuż transeuropejskich drogowych korytarzy transportowych, co pozwoli na swobodne przemieszczanie się pojazdów napędzanych tymi paliwami.

Ustawa stworzy system regulacyjny umożliwiający budowę do 2020 roku publicznej infrastruktury ładowania EV, a także tankowania pojazdów CNG i LNG.

Inwestycje te mają się przyczynić do rozwoju transportu nisko- i zeroemisyjnego. Przepisy przewidują system zachęt, w tym zniesienie akcyzy na samochody elektryczne, większe odpisy amortyzacyjne dla firm, zwolnienie ich z opłat za parkowanie czy możliwość poruszania się pojazdów o napędzie elektrycznym po pasach dla autobusów. W dokumencie znalazł się też pomysł wprowadzenia obligatoryjnego udziału aut elektrycznych we flocie niektórych organów administracji centralnej i samorządowej.

(źródło: materiały pras. PSPA, oprac. OF/km)

 


Tagi


Artykuły powiązane

Priorytety Inicjatywy Trójmorza a priorytety UE na lata 2019-2024

Kategoria: Trendy gospodarcze
Inicjatywa Trójmorza nie jest dla UE konkurencją, a próbą ściślejszej współpracy regionu, np. w zakresie infrastruktury, głównie pod względem gęstości sieci transportowych i energetycznych wewnątrz krajów, jak i połączeń między państwami Trójmorza, w szczególności na osi północ-południe.
Priorytety Inicjatywy Trójmorza a priorytety UE na lata 2019-2024

Ciężarówki bez rur wydechowych

Kategoria: Ekologia
Redukcja o 30 proc. do 2030 r. emisji dwutlenku węgla przez samochody, jak to dotychczas planowano w UE, nie wystarczy, aby w ciągu dwóch kolejnych dekad gospodarki stały się zeroemisyjne. Producenci samochodów, zwłaszcza ciężarowych, muszą liczyć się z ostrzejszymi wymogami. Przewoźnicy także.
Ciężarówki bez rur wydechowych

Elektryki na drogi, a skąd prąd dla nich?

Kategoria: Analizy
Wśród obietnic ogłoszonych podczas konferencji klimatycznej w Glasgow znalazła się zapowiedź kilku gigantów motoryzacyjnych oraz 30 rządów, których celem ma być zaprzestanie za dwie dekady sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i na olej napędowy.
Elektryki na drogi, a skąd prąd dla nich?