Starbucks próbuje odzyskać zaufanie

Kto potępia spóźnioną decyzję sieci Starbucks, by w Wielkiej Brytanii płacić większe podatki jako „chwyt PR” – a jest wiele takich osób – ten nie rozumie jak rozumują koncerny.
Starbucks próbuje odzyskać zaufanie

Mleko się rozlało: Starbucks próbował zaoszczędzić na podatkach, ale naraził swoją reputację na szwank CC BY-NC-NS Smithcam

Z całą pewnością decyzja o przekazaniu brytyjskiemu fiskusowi dodatkowych 20 mln funtów jest ruchem związanym z PR-em firmy, ale jedynie jeśli PR definiujemy jako „oświecone” zarządzanie reputacją. W związku z powszechnym brakiem zaufania wobec dużych korporacji i coraz większą agresją ze strony mediów, naprawdę nie wystarczy, żeby firma broniła się za pomocą argumentów czysto prawnych, albo próbowała sprytnie przedstawiać drażliwe tematy w korzystnym dla siebie świetle.

Starbucks poprosił o radę w sprawie podatków znanego w świecie PR Rolanda Rudda, szefa firmy RLM Finsbury. Ten stwierdził, że najlepszym wyjściem będzie po prostu płacić wyższe podatki, nie oglądając się na inne międzynarodowe firmy, jak Google, czy Amazon, które tego robić nie chcą.

Jeżeli różnego typu interesariusze danej firmy – od klientów, przez pracowników, po polityków – wbiją sobie do głowy, że kontrybucja składana przez nią społeczeństwu jest niewystarczająca, wizerunek korporacji ulegnie poważnemu uszczerbkowi. Jeżeli więc firma chce zachować rynkową legitymację swojej działalności, musi stać się po prostu bardziej etyczna.

Więcej na stronie Independent

Co pisaliśmy o Starbuksie i innych firmach „optymalizujących” podatki można przeczytać tutaj.

Mleko się rozlało: Starbucks próbował zaoszczędzić na podatkach, ale naraził swoją reputację na szwank CC BY-NC-NS Smithcam

Tagi


Artykuły powiązane

Kształtowanie świata przez globalnych gigantów

Kategoria: Innowacje w biznesie
Czołowe globalne korporacje takie, jak Apple, Microsoft czy Amazon odgrywają niezwykle istotną rolę we współczesnym świecie. Niejednokrotnie stają się one bogatsze i potężniejsze niż państwa narodowe. Odgrywają także większą rolę w codziennym życiu i w naszych umysłach.
Kształtowanie świata przez globalnych gigantów

Walka o miano finansowej potęgi

Kategoria: Instytucje finansowe
Wielka Brytania to największe centrum finansowe świata, tuż po Stanach Zjednoczonych. Pod względem wartości eksportu usług finansowych zajmuje drugie miejsce (wartość 94,9 mld funtów). Londyn, zanim stał się globalną centralą finansjery, najpierw musiał stoczyć walkę z Amsterdamem i Paryżem. W zdobyciu pozycji hegemona pomogło uwolnienie rynku kapitałowego i setki lat wprowadzania inżynierii finansowej.
Walka o miano finansowej potęgi

Audyt z tysiącletnią brodą

Kategoria: Instytucje finansowe
Spokojnie można powiedzieć, że audyt to wiekowy starzec. Niebawem bowiem minie 1000 lat od czasu, gdy zaczął powstawać na wielkiej wyspie na północ od Francji. W dzisiejszym rozumieniu słowo to oznacza badanie co poszło, idzie lub może pójść nie tak w tej czy innej działalności, a zwłaszcza w biznesie. Najważniejszym celem jest zapobieganie szkodom z tytułu możliwego łamania prawa, „chodzenia na skróty”, przekraczania uprawnień, lekceważenia obowiązków, nazbyt swobodnej interpretacji zasad itd. Funkcja prewencyjna ma odróżniać audyt od kontroli podejmowanych w celu ustalenia i ukarania sprawców czynów zabronionych.
Audyt z tysiącletnią brodą