Ryzyko ESG w sektorze bankowym: wyzwania a rzeczywistość
Kategoria: Usługi finansowe
Adiunkt w Katedrze Ekonomii i Polityki Gospodarczej, Instytut Prawa, Ekonomii I Administracji, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
(©Envato)
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) opublikował w maju raport z badania „Digitalisation in Europe 2021–2022: Evidence from the EIB Investment Survey” dotyczący poziomu cyfryzacji europejskich i amerykańskich przedsiębiorstw z uwzględnieniem okresu pandemii COVID-19.
Badanie przeprowadzono w okresie od kwietnia do lipca 2021 r. wśród przedsiębiorstw z różnych sektorów (wśród firm produkcyjnych, z branży budowlanej, z sektora usług i sektora infrastruktury).
Wykorzystany w badaniu EBI Indeks Cyfryzacji Przedsiębiorstw EIBIS pokazuje stopień adaptacji technologii cyfrowych w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych z różnych perspektyw. Indeks podsumowuje wskaźniki cyfryzacji oraz oceny firm dotyczące infrastruktury cyfrowej i inwestycji w 2021 r. Pozwala pogrupować państwa według oceny cyfryzacji przez firmy: przodujące, silne, umiarkowane i skromne.
Najlepsze wyniki w wybranych obszarach cyfryzacji zajęły: Czechy pod względem wykorzystania zaawansowanych technologii cyfrowych, Finlandia pod względem infrastruktury cyfrowej oraz w zakresie wykorzystania systemu monitorowania strategicznego działalności gospodarczej, Austria w zakresie wykorzystania technologii cyfrowych w czasie pandemii, Cypr za inwestycje w oprogramowanie i dane oraz Szwecja za inwestycje w szkolenia pracowników.
Pandemia a transformacja cyfrowa
Unia Europejska pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi pod względem cyfryzacji przedsiębiorstw choć pandemia przyspieszyła transformację cyfrową, która stała się integralną częścią społeczeństwa oraz przetrwania firm w UE i USA. 46 proc. firm z UE, w porównaniu do 58 proc. amerykańskich firm, podjęło działania lub inwestycje w celu zwiększenia swojej cyfrowości w odpowiedzi na zakłócenia wywołane przez pandemię COVID-19. Dla porównania różnych regionów UE kształtuje się to następująco: 48 proc. firm w Europie Zachodniej i Północnej, 43 proc. firm w Europie Południowej i 37 proc. firm w Europie Środkowej i Wschodniej. Porównując państwa członkowskie UE mamy zatem: najwięcej firm z Austrii (59 proc.), ze Szwecji (58 proc.),z Malty (55 proc.), a najmniej z Bułgarii (24 proc.), z Chorwacji (32 proc.) i z Polski (35 proc.).
46 proc. firm z UE, w porównaniu do 58 proc. amerykańskich firm, podjęło działania lub inwestycje w celu zwiększenia swojej cyfrowości w odpowiedzi na zakłócenia wywołane przez pandemię COVID-19
W czasie pandemii COVID-19 wiele firm wstrzymało bardziej złożone procesy cyfryzacji (często wymagające reorganizacji działalności firmy, przekwalifikowania pracowników, poniesienia znacznych nakładów finansowych) koncentrując się na najpilniejszych potrzebach. Udział firm z UE wykorzystujących nowe, zaawansowane i złożone technologie cyfrowe (takie jak druk 3D, zaawansowana robotyka, internet rzeczy, analityka big data i sztuczna inteligencja, drony, rzeczywistość rozszerzona lub wirtualna czy platformy) w swojej działalności znacznie wzrósł w latach 2019–2020, ale już w latach 2020–2021 udział ten utrzymywał się na mniej więcej stałym poziomie, osiągając 61 proc. w 2021 r., w porównaniu z 63 proc. w 2020 r. i 58 proc. w 2019 r. Odsetek firm z UE korzystających z zaawansowanych technologii cyfrowych był w 2021 r. niższy niż w Stanach Zjednoczonych (gdzie stanowił 66 proc.). Pomiędzy firmami z krajów członkowskich UE występują znaczne różnice. Najwięcej firm, które już wcześniej wdrożyły zaawansowane technologie cyfrowe pochodzi z Czech (77 proc.), Słowacji (76 proc.), Słowenii (75 proc.), Cypru (74 proc.), Holandii (73 proc.), a najmniej z Francji (48 proc.), Bułgarii (51 proc.), Irlandii (52 proc.), Polski i Rumunii (po 53 proc.). Spośród firm UE korzystających z zaawansowanych technologii cyfrowych, 53 proc. podjęło dalsze działania i inwestycje w celu zwiększenia swojej cyfrowości w czasie pandemii (w pełni zaangażowały się w transformację cyfrową), najwięcej ze Szwecji (68 proc.), Austrii (66 proc.), Finlandii i Grecji (po 62 proc.), Malty i Niemiec (po 60 proc.), a najmniej z Bułgarii (34 proc.), Chorwacji (40 proc.), Czech i Słowacji (po 43 proc.), Estonii (44 proc.), Polski i Węgier (po 45 proc.).
34 proc. firm w UE, które nie korzystały wcześniej z zaawansowanych technologii cyfrowych, wykorzystało czas pandemii jako okazję do rozpoczęcia inwestycji w transformację cyfrową
Przedsiębiorstwa w UE mają niższe niż firmy w USA wskaźniki wykorzystania technologii związanych z internetem rzeczy. Technologie te stosuje średnio 29 proc. firm unijnych w porównaniu z 47 proc. amerykańskich firm. Firmy unijne słabo radzą sobie również z adaptacją dronów (wykorzystywane są głównie przez firmy w sektorze budowlanym). Jeśli chodzi o zaawansowaną robotykę i wykorzystanie platform (jako najbardziej rozpowszechnione technologie cyfrowe), firmy unijne wyprzedzają firmy amerykańskie. W przypadku innych technologii cyfrowych uwzględnionych w badaniu, różnice we wskaźnikach ich wykorzystania między firmami z UE i USA są mniej wyraźne.
34 proc. firm w UE, które nie korzystały wcześniej z zaawansowanych technologii cyfrowych, wykorzystało czas pandemii jako okazję do rozpoczęcia inwestycji w transformację cyfrową, najwięcej w Austrii (46 proc.), Belgii (44 proc.), Malty (43 proc.), Niemiec (42 proc.), Szwecji (40 proc.), a najmniej z Bułgarii (13 proc.), Łotwy (15 proc.), Litwy (18 proc.), Chorwacji (20 proc.), Słowacji i Estonii (po 21 proc.), Włoch i Polski (po 23 proc.). Dla porównania, 48 proc. firm amerykańskich, które przed pandemią COVID-19 nie korzystało z zaawansowanych technologii cyfrowych, wykorzystało kryzys jako okazję do rozpoczęcia inwestycji w te technologie.
Cyfryzacja w firmach dużych i małych
Wielkość firmy ma znaczenie w aspekcie luki cyfrowej. Duże firmy w Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych są bardziej cyfrowe niż mniejsze firmy. Większy udział firm „nieposiadających dostępu do technologii cyfrowych” w UE w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi obserwuje się zwłaszcza w przypadku mikro- i małych firm. EBI zwraca uwagę, iż istotnym czynnikiem luki cyfrowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi jest większa przewagą małych firm w gospodarce europejskiej. W niewystarczającym stopniu inwestują one w technologie cyfrowe. Ta dysproporcja wydaje się być jedną z istotniejszych przeszkód w przyspieszeniu transformacji cyfrowej w Europie. Zdaniem EBI, jeśli decydenci chcą zniwelować różnice we wskaźnikach wdrażania technologii cyfrowych między firmami z UE i USA, muszą pomóc firmom europejskim w osiągnięciu odpowiednich rozmiarów. Z drugiej strony, przedsiębiorstwa te muszą podjąć się transformacji, wykorzystując możliwości oferowane przez nowe technologie i podejmując się większych inwestycji cyfrowych, co nie pozostaje bez znaczenia dla ich przetrwania i przyszłej konkurencyjność w nowym, bardziej cyfrowym środowisku.
Duże firmy w Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych są bardziej cyfrowe niż mniejsze firmy
Infrastruktura cyfrowa odgrywa ważną rolę w odblokowaniu inwestycji w transformację cyfrową poprzez upowszechnienie dostępu do szybszych łączy szerokopasmowych. Poziom tego dostępu jest coraz wyższy w całej Unii Europejskiej – zdecydowana większość gospodarstw domowych ma dostęp do łączy szerokopasmowych, ale trzeba zrobić jeszcze więcej, aby przyspieszyć upowszechnienie szybkich połączeń. Wyniki badania EBI wskazują, że 16 proc. firm w UE uważa utrudniony dostęp do infrastruktury cyfrowej za główną przeszkodę dla inwestycji. Ocena ta różni się w poszczególnych państwach UE i regionach w obrębie tego samego państwa. Przedsiębiorstwa działające tam, gdzie wskaźnik szybkości łączy szerokopasmowych jest wysoki zwykle osiągają także wyższe wskaźniki adaptacji technologii cyfrowych.
Dostępność osób z umiejętnościami cyfrowymi wspiera transformację cyfrową. Wyniki badania EBI wskazują, że ponad jedna trzecia unijnych MŚP za główną barierę ich cyfryzacji uważa brak pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Firmy działające w państwach, w których większy odsetek ludności może wykazać się wysokimi umiejętnościami cyfrowymi, częściej wdrażają zaawansowane technologie cyfrowe. Częściej też zgłaszają, że podjęły działania w celu zwiększenia stopnia cyfryzacji lub dokonały inwestycji. Jak wynika z badania EBI, w Europie 31 proc. pracowników jest związanych z firmami, które nie podejmują żadnych działań w sferze cyfrowej, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych odsetek ten wynosi około 22 proc. Dzieje się tak również dlatego, że w Unii Europejskiej jest znacznie więcej mikro- i małych firm niż w Stanach Zjednoczonych. Mniejsze firmy są zazwyczaj mniej cyfrowe, co ma wpływ na zatrudnianych przez nie pracowników. Czerpanie korzyści z cyfryzacji będzie wymagało poprawy systemów edukacji i szkoleń, a także kształcenia online dla grup, które są obecnie wykluczone z gospodarki cyfrowej.
Ponad jedna trzecia unijnych MŚP za główną barierę ich cyfryzacji uważa brak pracowników o odpowiednich kwalifikacjach
EBI wskazuje, iż firmy, które wdrożyły technologie cyfrowe i podjęły się działań w celu wzmocnienia swojej cyfryzacji:
Jednak korelacja między inwestycjami w cyfryzację a szerokim wachlarzem wskaźników efektywności firm, takich jak wydajność, wzrost zatrudnienia, średnia płaca na pracownika czy działania innowacyjne – niekoniecznie oznacza związek przyczynowo – skutkowy. Większa innowacyjność wiąże się z wykorzystaniem analityki big data, sztucznej inteligencji, druku 3D.
Zalecenia dotyczące polityki
EBI zauważa, że ukierunkowane wsparcie finansowe dla MŚP okazało się skuteczne w zwiększaniu ich gotowości do podejmowania inwestycji transformacyjnych, w tym w odpowiedzi na pandemię COVID-19. Badane europejskie przedsiębiorstwa, szczególnie MŚP, które w ciągu ostatnich trzech lat skorzystały ze wsparcia publicznego (takiego jak dotacje rządowe, subwencje lub subsydiowane finansowanie z sektora) w celu przyspieszenia inwestycji w cyfryzację (ok. 15 proc.), były niemal dwukrotnie bardziej skłonne do zwiększenia inwestycji w technologie cyfrowe. Zachęty te pomogły przezwyciężyć inercję wielu firm. Wśród firm, które skorzystały z tego wsparcia finansowego, 67 proc. stwierdziło, że podjęło działania w celu zwiększenia swojej cyfrowości również w czasie pandemii COVID-19, w porównaniu z zaledwie 38 proc. MŚP, które nie otrzymały wcześniejszego wsparcia. Wskazuje to, że dobrze zaprojektowane i ukierunkowane zachęty mogą mieć znaczenie dla przyspieszenia transformacji cyfrowej w Unii Europejskiej.
Rodzaje wsparcia, jakie firmy chciałyby otrzymać, różnią się w zależności od poziomu cyfryzacji przedsiębiorstw. Firmy niecyfrowe twierdzą, że najlepszym sposobem wsparcia ich inwestycji cyfrowych byłoby doradztwo w zakresie finansowania i spójne regulacje prawne. Firmy, które rozpoczęły działania w zakresie cyfryzacji w odpowiedzi na pandemię COVID-19, stwierdziły, że chciałyby uzyskać wsparcie techniczne i pomoc w identyfikacji nowych rynków. Oznacza to, że wsparcie publiczne skupiające się na ułatwieniu dostępu do finansowania dla MŚP nie jest wystarczające do przyspieszenia transformacji cyfrowej w Unii Europejskiej. Potrzebne jest także wsparcie techniczne, wiedza o rynku i przewidywalne, spójne regulacje.
Wsparcie publiczne skupiające się na ułatwieniu dostępu do finansowania dla MŚP nie jest wystarczające do przyspieszenia transformacji cyfrowej w Unii Europejskiej. Potrzebne jest także wsparcie techniczne, wiedza o rynku i przewidywalne, spójne regulacje.
Według EBI, niemniej ważne jest podnoszenie kwalifikacji pracowników oraz działania służące ich przekwalifikowaniu. Obszary te powinny być głównymi celami polityki na poziomie UE i w jej krajach członkowskich, aby rozwiązać nieuchronny problem realokacji na rynku pracy i uniknąć scenariusza, w którym pracownicy zostaną uwięzieni na dużą skalę w firmach i nie uda się im możliwości dostosowania do nowych warunków. W przypadku firm transformacyjnych o wysokim potencjale wzrostu, brak dostępu do wykwalifikowanych pracowników może ograniczyć ich działalność inwestycyjną, co również stanowi problem i wyzwanie.
EBI w swoim raporcie zwraca uwagę na to, że Europa, aby przyspieszyć transformację cyfrową, musi skoncentrować się przede wszystkim na trzech elementach: sprzyjającym ekosystemie, europejskiej wizji przeciwdziałania dysproporcjom w poziomie cyfryzacji pomiędzy krajami członkowskimi UE oraz odpowiednim wsparciu publicznym w celu zniwelowania braków w finansowaniu i umiejętnościach. W całej Unii Europejskiej potrzebne są znaczące inwestycje w infrastrukturę cyfrową, aby wesprzeć transformację cyfrową, a także zmniejszyć lukę cyfrową między przedsiębiorstwami UE i USA.