Były prezes Polskich Portów Lotniczych zwrócił uwagę na międzynarodowe tendencje w rozwoju infrastruktury lotniskowej. „Popatrzmy, co się dzieje na Bliskim Wschodzie. Dubaj – kolejna faza rozbudowy. Abu Dhabi – właśnie oddało nowe lotnisko. Katar też się rozbudowuje. Obecnie kraj ten obsługuje 55 mln pasażerów rocznie, planuje zwiększyć tę liczbę do 80 mln. Rijad zaś chce przewyższyć Dubaj, budując lotnisko o przepustowości 120 mln pasażerów za 80 mld dol. Można powiedzieć przecież tam nie ma ludzi. Największa Arabia Saudyjska ma 35 mln mieszkańców, podczas gdy pozostałe kraje są mało zaludnione. O co chodzi? Widać, że realizacja rozwoju gospodarczego bez dużego, nowoczesnego lotniska jest trudna, a równie ważne są linie lotnicze. Dla przykładu, Katar ma Qatar Airways, Emiraty mają Emirates i Etihad, a także nowe mniejsze linie, takie jak Flydubai. Arabia Saudyjska właśnie buduje nową linię lotniczą – Riyadh Air – a oprócz tego są jeszcze Saudia i Air Arabia. W dzisiejszym zglobalizowanym świecie możliwość szybkiego, bezpośredniego podróżowania, a do tego względnie tanio, jest niezwykle istotna, ponieważ nie wszystko można załatwić zdalnie. Niektóre sprawy wymagają osobistych spotkań, a poza tym towary trzeba przewozić, rozwijać handel, a także się wymieniać, co wiąże się również z wymianą kulturalną i naukową. Jeśli nie chcemy być na peryferiach świata, lecz w centrum wydarzeń, musimy mieć okno na świat, a tym właśnie będzie CPK” – mówił gość Karola Gaca w telewizji „Obserwatora Finansowego”.
Stanisław Wojtera zaznaczył również, że CPK ma potencjał, by stać się dochodowym przedsięwzięciem z wieloma źródłami przychodu. „Powyżej pewnego poziomu ruchu lotnisko zaczyna generować zyski, a im większe jest lotnisko, tym więcej możliwości pozyskiwania dochodów się pojawia. Można budować całe „airport city”, w tym centra kongresowe, hotele, centra logistyczne, cargo itd. Źródeł dochodów jest więc wiele. Dlatego CPK jest świetnym biznesem. Szczerze mówiąc, gdyby była taka możliwość, sam chętnie bym zainwestował. To nie jest całkowicie abstrakcyjne, ponieważ można sobie wyobrazić program obligacyjny skierowany do obywateli. Istnieje także duże poparcie społeczne dla tego przedsięwzięcia” – stwierdził ekspert.
dość OFTV omówił następnie strategiczne znaczenie CPK, które ma pełnić także funkcje wojskowe odnośnie do obecnych wyzwań geostrategicznych. „Żyjemy w czasach, w których trudno nie wspomnieć o sprawach związanych z wojskowością i kwestiami geostrategicznymi. Chociaż nie jestem pewien, czy są one najważniejsze, to niewątpliwie są równie istotne jak kwestie gospodarcze. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) został zaprojektowany w taki sposób, aby znajdowała się przy nim baza wojskowa. Ma ona być praktycznie niezależna, z własnym pasem startowym, a także będzie gotowa przyjąć dużą ilość sprzętu i ludzi w sytuacji zagrożenia. Jest to bardzo ważne, zwłaszcza, że widzimy, jak w porcie w Rzeszowie-Jasionce załoga dokonuje niezwykłych rzeczy, aby przyjąć odpowiednią ilość sprzętu i pomocy” – dodał.
Cała rozmowa dostępna jest na kanale YouTube Obserwator Finansowy
„Obserwator Finansowy” to portal, wydawnictwo tworzone przez redakcję OF oraz niezależnych ekspertów ekonomicznych.
Portal internetowy obserwatorfinansowy.pl jest obecny na rynku już od prawie 15 lat. Przez ten czas zdobył uznanie odbiorców, stając się jednym z najbardziej opiniotwórczych serwisów ekonomicznych. W 2023 r. znalazł się w pierwszej czwórce najczęściej cytowanych portali o profilu ekonomiczno-biznesowym w rankingu przygotowywanym przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM).
Obserwator Finansowy to także drukowany kwartalnik, który można nabyć w salonach prasowych oraz na stacjach paliw w całej Polsce.