Nadstawiając ucha w Davos

The World Economic Forum 2010, godz. 12.

Muhammed Yunus, pionier mikrofinansów (w 2006 dostał za to ekonomicznego Nobla), jest dyrektorem zarządzającym Grameen Bank w Bangladeszu i jednym z najbardziej elokwentnych propagatorów idei „social business”. Na jednej z dzisiejszych porannych sesji – poświęconej kwestii, na ile „społeczne przedsiębiorstwa” mogą pomóc uleczyć problemy świata -Yunus oświadczył, że jesteśmy wszyscy w kryzysie z powodu „błędnego postrzegania ludzkiej natury”. Stworzyliśmy jednowymiarową koncepcję człowieka, dowodził, motywowanego przez pieniądz, dążenie do zysku. I do takiej koncepcji dostosowany jest nasz system ekonomiczny. Tymczasem ludzie są istotami wielowymiarowymi. „Jesteśmy, jak wskazują ekonomiści, egoistyczni, ale jesteśmy też altruistyczni” – zauważył. Potrafimy działać na rzecz wspólnoty, na rzecz innych, ciężko pracować po prostu po to, żeby uczynić świat lepszym. Dlaczego więc nie rozbudować, obok tego „for profit”, dużego sektora społecznego?  

Firmy społeczne różnią się od fundacji dobroczynnych czy przedsięwzięć „non profit” tym, że mogą poszukiwać inwestorów (którzy odzyskują po pewnym czasie kapitał, ale nie realizują dywidendy) oraz mogą osiągać zyski, które poświęcają na rozwój działalności lub pomoc startującym innym firmom społecznym. Takim jak Grameen Bank w Bangladeszu, który rozwinął w imponujący sposób Muhammed Yunus i nadal nim kieruje. 

Tworzenie tej nowej paralelnej ekonomii jest jak najbardziej realne – dowodzi Yanus – i nie ograniczone tylko do drobnych przedsięwzięć. Mogłaby powstać np. giełda firm społecznych, która wskazywałaby inwestorom te najlepsze. Są przecież ludzie, którzy wolą inwestować w lepszą przyszłość swojej wspólnoty; nie dla zarobku.  

Społeczne przedsiębiorstwa, podkreśla, mogą powstawać bezpośrednio w celu eliminowania najważniejszych, nierozwiązywalnych przez tradycyjne podejście, problemów społecznych. Są w tej dziedzinie niezwykle efektywne. Noblista podaje przykład bezrobocia – małe „social company”, które powstaje po to, żeby stworzyć 10 miejsc pracy dla bezrobotnych, osiąga ten cel szybko i błyskotliwie. Setki, tysiące takich firm skuteczniej od rządu rozwiążą takie problemy.

 

DEBATA z DAVOS „Rethinking Values in the Post-Crisis World” z udziałem Yvana Allaire – Institute for Governance of Public and Private Organizations (IGOPP), Canada, Thomasa H. Glocera – Thomson Reuters, USA, Yasuchika Hasegawa – Takeda Pharmaceutical Company, Japan, Hartmuta Ostrowskiego – Bartelsmann, Germany, Jima Wallisa – Sojourners, USA; Global Agenda Council on Faith, Muhammada Yunusa – Grameen Bank, Bangladesh, James H. Quigleya –  dostępna jest w formacie wideoaudio.


Tagi


Artykuły powiązane

Tydzień w gospodarce

Kategoria: Raporty
Przegląd wydarzeń gospodarczych ubiegłego tygodnia (09–13.05.2022) – źródło: dignitynews.eu
Tydzień w gospodarce