Nauka potrzebuje długoterminowego planu

Szczególną uwagę zwracam na demografię naukowców – mówiła Suzanne Fortier, rektor McGill University, w czasie dyskusji w Davos. Długoterminowe podejście do finansowania nauki przez rządy i agencje, zmniejszanie nierówności w dostępie do pracy badawczej i cyfryzacja badań – to główne wyzwania dla nauki w 2016 roku, o których rozmawiano.
Nauka potrzebuje długoterminowego planu

Suzanne Fortier, rektor McGill University (z lewej, CC BY-NC-SA World Economic Forum)

Możliwości uczestnictwa w nauce nie są na świecie powszechnie dostępne. Problem występuje zarówno pod względem geograficznym, jak i dyscyplinarnym, i zastępowalności pokoleń. Młodzi naukowcy mogą mieć problemy ze znalezieniem pracy – tłumaczyła w czasie dyskusji w Davos Suzanne Fortier, rektor McGill University, w czasie debaty „Global Science Outlook” na Światowym Forum Ekonomicznym w szwajcarskim Davos.

Subra Suresh, przewodniczący Carnegie Mellon Univeristy, uważa, że tempo odkryć naukowych, ich adaptacji i dostęp do danych naukowych dla szerokiej populacji jest najszybszy w dziejach. Zwracał w tym kontekście uwagę na czwartą rewolucję przemysłową, która ma dotyczyć m.in. druku 3D, nanotechnologii i robotyki. Suresh wskazywał też, że nowe modele biznesowe i technologie wpływają na stanowienie prawa – firmy takie jak Uber, Airbnb czy twórcy samochodów autonomicznych wymuszają zmiany w regulacjach.

– Stworzyliśmy w Komisji Europejskiej Mechanizm Doradztwa Naukowego (The Scientific Advice Mechanism) – mówił w tym kontekście Carlos Moedas, komisarz ds. Badań, Nauki i Innowacji w Komisji Europejskiej. – Ma on pomóc politykom podejmować decyzje, opierając się na naukowych argumentach. Potrzebujemy także bardziej wspierać przedsiębiorstwa w prowadzeniu badań podstawowych. Firmy rozumieją, że potrzebują inwestować, ale twierdzą jednocześnie, że spotyka je zbyt wiele ograniczeń.

>>cała dyskusja

(Oprac. MS)

Suzanne Fortier, rektor McGill University (z lewej, CC BY-NC-SA World Economic Forum)

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Jak odkryłem waszą gwiazdę, czyli całe niebo możliwości. Nauka i high-tech w kosmosie

Kategoria: Społeczeństwo
Poziom studiów astronomicznych w Polsce jest bardzo wysoki i po ich ukończeniu młodzi doktorzy są chętnie przyjmowani do pracy na całym świecie. A Kolegium Astronomii i Nauk Przyrodniczych w Toruniu Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika właśnie rekrutuje kandydatów do Szkoły Doktorskiej – zachęca Andrzej Niedzielski, prodziekan Kolegium Astronomii i Nauk Przyrodniczych Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika w Toruniu, któremu Polacy zawdzięczają m.in. możliwość nadania nazwy własnej gwieździe i planecie.
Jak odkryłem waszą gwiazdę, czyli całe niebo możliwości. Nauka i high-tech w kosmosie

Europa innowacji – jak Unia Europejska buduje swoją przyszłość

Kategoria: Analizy
Analizując innowacyjność europejskiej gospodarki, można zauważyć jej złożoność, wynikającą z różnorodności krajów członkowskich, ich sektorów gospodarczych oraz strategii. Unia Europejska nie stanowi jednolitej całości, lecz raczej dynamiczną mozaikę współpracujących podmiotów. To, co jednoczy tę różnorodność, to wspólny cel: budowanie innowacyjnej, zielonej i konkurencyjnej gospodarki.
Europa innowacji – jak Unia Europejska buduje swoją przyszłość

Polski potencjał technologiczny, czyli kultura zaufania kluczem do rozwoju

Kategoria: Analizy
Wiele analiz wskazuje na to, że potencjał technologiczny polskiej gospodarki w 2024 r. charakteryzuje się znacznym wzrostem oraz inwestycjami w infrastrukturę cyfrową. W tym zakresie nasz kraj stanowi czołowy ośrodek w Europie Środkowo-Wschodniej. W ostatnich latach polski sektor IT odnotował znaczną ekspansję, przyczyniając się wydatnie do krajowego PKB. Stało się tak między innymi w wyniku działania ponad 60 tys. firm technologicznych oraz obecności dużych międzynarodowych korporacji, takich jak Google i Amazon.
Polski potencjał technologiczny, czyli kultura zaufania kluczem do rozwoju