Pakiet stymulacyjny nie zmniejszył bezrobocia

Greg Mankiw z Harvardu omawia dzisiejsze dane z amerykanskiego runku
pracy (link). Okazuje się, że poziom bezrobocia jest wyższy niż przed
wprowadzeniem pakietu stymulacyjnego. Mankiw twierdzi, że można to
wyjaśnić na dwa sposoby
– pakiet stymulacyjny nie sprawdzil się,
– sytuacja, w ktorej wprowadzano pakiet była gorsza niż chciał w
to uwierzyć Zespół Obamy

Econbrowser przedstawia wykres (link) sprzedazy malych samochodow we
wrzesniu. I konkluduje, ze poprawa gospodarki wciaz wisi na wlosku.
Program Cash for Clunkers (Pieniadze za graty) nie powiodl sie. Wedlug
szefa sprzedazy GM firma nie zdazyla zwiekszyc produkcji a samochody z
magazynow zostaly szybko sprzedane. Nie ma jednak imperatywu ani
mozliwosci gospodarczych by GM zdolal szybko odbudowac stany
magazynowe. Na pewno nie zdazy do okresu Swiat Bozego Narodzenia,
kiedy wzrost sprzedazy byl najwiekszy w ciagu ostatnich 5 lat.
W podobnej sytuacji sa inni producenci uwaza Calculated Risk (link). I
przedstawia na wykresie spadek zatrudnienia wsrod firm sprzedajacych
towary hurtowo (sieci sklepow sprzedaz hurtowej, hurtowni etc.).

Paul Krugman (link) sugeruje, ze plan gospodarczy Obamy byl zbyt
ostrozny. Jego zdaniem reforma opieki zdrowotnej nie bedzie Waterloo
Obamy. Ale pakiet stymulacyjny moze byc jego bitwa pod Anzio, ktora
amerykanski general przegral bo zbyt lekliwie dowodzil.


Artykuły powiązane

Zatrudnienie musi być (gwarantowane)

Kategoria: Trendy gospodarcze
Gwarancja zatrudnienia to najgorętszy, a jednocześnie najłatwiejszy do realizacji pomysł na uniknięcie wielkiego pocovidowego krachu w światowej gospodarce.
Zatrudnienie musi być (gwarantowane)

Pakiet protekcjonizmu

Kategoria: Analizy
Polska jest unijnym liderem w międzynarodowym transporcie drogowym, ale z powodu unijnego Pakietu Mobilności może przestać nim być. Pod koniec października nasz kraj i sześć innych państw unijnych, zaskarżyło ów pakiet do TSUE.
Pakiet protekcjonizmu

Brak chipów boli już nie tylko motoryzację

Kategoria: Analizy
Nowa postpandemiczna normalność pokazuje pazury. Na rynku motoryzacyjnym narasta zapaść spowodowana brakami półprzewodników wykorzystywanych w samochodach. I wiele wskazuje, że na unormowanie sytuacji producentom aut i ich nabywcom przyjdzie poczekać przynajmniej do końca I półrocza 2022 r., a może i dłużej.
Brak chipów boli już nie tylko motoryzację