Podcast Podcast: Gospodarka przedmiotem analiz, prognoz i badań

Jaki jest wpływ wysokości stóp procentowych na depozyty i gospodarkę, możliwość szybkiej reakcji na inflację przy wspólnej walucie? Na te i inne pytania „Obserwatora Finansowego”, dotyczące analiz, prognoz i badań gospodarki, odpowiadał Piotr Soroczyński, główny ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej.

„Logika wielu zespołów analitycznych, takich jak mój, a także działających w sektorze bankowym i szeroko pojętym finansowym, nie polega jedynie na tworzeniu analiz na potrzeby własnych instytucji, lecz także na szybkim reagowaniu na potrzeby rynku oraz różnych interesariuszy. Nie zawsze są to obecni klienci, mogą to być również potencjalni przyszli odbiorcy. Często wykorzystywany jest mechanizm oparty na obserwacji, że w Polsce trudno dotrzeć do ludzi poprzez reklamy, ponieważ z natury jesteśmy nieufni. I tu pojawił się pomysł, aby instytucje były bardziej otwarte na ludzi, proponując im interesujące rozwiązania, dzięki czemu częściej będą zwracać na nas uwagę. Mechanizm ten, który staramy się wdrażać, z powodzeniem stosowany już jest przez wiele zespołów podobnych do mojego” – podkreślił Soroczyński.

Rozmówca odpowiedział m.in. na pytanie, czy mechanizm samospełniającej się przepowiedni działa w Polsce i czy przy pozytywnych prognozach można wyjść z najtrudniejszych sytuacji? Ekspert stwierdził, że: „Coś jest w tym zjawisku samospełniających się scenariuszy. A problem dzisiejszych czasów polega bowiem na tym, że wszyscy doskonale wiemy, iż informacje pozytywne, można by powiedzieć >>lekkie<<, rzadziej trafiają do odbiorców niż te alarmujące. Gdy coś jest na czerwono, czyli ostrzegamy przed czymś, to to naturalnie przyciąga większą uwagę. W związku z tym wiele instytucji, w tym media, korzysta z tego mechanizmu i często idzie na łatwiznę, podkreślając głównie negatywne scenariusze, bo one lepiej się klikają. Wiadomość o tym, że kilka osób nie dotarło dzisiaj do pracy z powodu jakiegoś incydentu, przyciągnie więcej uwagi niż fakt, że kilkanaście milionów ludzi szczęśliwie dotarły do pracy. To jest ten mechanizm. Jeśli myślimy o wpływaniu na scenariusze gospodarcze, sytuacja wygląda podobnie. (…) Często analitycy i dziennikarze, z lekkim przymrużeniem oka, zauważają, że powtarzanie pewnych słów w mediach, takich jak >>kryzys<< czy >>hossa<<, może wywołać reakcję. Myślę, że nie zawsze wieszczenie dobrego scenariusza sprawia, że się on spełnia. Doskonałym przykładem jest sytuacja gospodarcza, zarówno światowa, jak i nasza. Dla przykładu, od kilku kwartałów przewidywaliśmy bowiem, iż nasi główni partnerzy z Europy Zachodniej mieli się obudzić i zacząć wreszcie działać normalnie, a nie w stanie stagnacji popandemicznej i po wybuchu wojny w Ukrainie. Oczekujemy od nich takich zachowań, jednak nasze scenariusze zakładające, że nastąpi to w tym kwartale, musieliśmy już co najmniej kilka razy odłożyć”.

Gość zwrócił także uwagę na potrzeby przedsiębiorców w zakresie prognoz i badań. Obecnie poszukuje się bardziej wyspecjalizowanej wiedzy ekonomicznej niż tej, która jest powszechnie dostępna w ogólnych analizach gospodarczych. Podkreślił, że przedsiębiorcy, oprócz informacji o wskaźnikach makroekonomicznych, takich jak PKB czy inflacja, bardziej potrzebują szczegółowych danych dotyczących swojej branży. Są zainteresowani konkretnymi działaniami branżowych partnerów, w tym decyzjami inwestycyjnymi, polityką płacową oraz trendami w prowadzeniu strategii kadrowej.

Całość podcastu na platformie Spotify.

 


Tagi