Podnoszenie konkurencyjności Polski – propozycje TEP

Towarzystwo Ekonomistów Polskich przygotowało zestaw uwag do raportu o zwiększaniu konkurencyjności Polski, który kilka tygodni temu zaprezentował prof. Jerzy Hausner. Oto najważniejsze wnioski.
Podnoszenie konkurencyjności Polski - propozycje TEP

(infografika D. Gąszczyk)

Zmiany koncentrować się muszą na zwiększeniu elastyczności, zdolności podejmowania dobrych, długofalowych decyzji generujących możliwie najniższe koszty dostosowania dla firm i obywateli.

W praktyce muszą one zapewnić:

–  zwiększenie poziomu przestrzegania i egzekwowania prawa,

–  ograniczenie biurokracji,

–  zwiększenie stabilności rozwiązań prawnych oraz wyeliminowanie narastającej dziś niepewności co do wielkości przyszłych obciążeń (podatkowych i innych),

– takiego ukształtowania sfery edukacji i nauki, by były one w stanie elastycznie odpowiadać na potrzeby gospodarki w zakresie dostarczania właściwych zasobów, kompetencji i postaw.

Aby spełnienie tych postulatów było możliwe, wskazują członkowie TEP, rząd powinien działać w oparciu o długofalową strategię, a wspierać go musi wysoce elastyczna, innowacyjna i otwarta na zewnątrz administracja.

W wymiarze praktycznym konieczne jest:

– rozdzielenie funkcji strategicznych, długofalowych od bieżących działań – stworzenie organu korodującego wypracowywanie strategicznych kierunków oraz monitorującego globalne „najlepsze praktyki”; przedmiotem dyskusji powinno być to, czy powinien być to organ publiczny, czy też rozwiązanie na wzór Niemieckiej Rady Ekspertów Ekonomicznych,

– stworzenie instytucji – podlegającej bezpośrednio premierowi – której jedyną funkcją byłaby koordynacja dużych projektów; w gestii tej instytucji byłaby m.in. (w uzasadnionych przypadkach) komercjalizacja niektórych z tych projektów, np. poprzez utworzenie spółki celowej,

– wydzielenie centrów usług wspólnych, obsługujących całą administrację w zakresie finansowo księgowym, HR, itp.,

– scentralizowanie i elektronizacja zakupów dokonywanych przez sektor administracji publicznej (aby uzyskać efekt skali/negocjować upusty i wyeliminować nieformalne powiązania prowadzące do korupcji),

– upowszechnienie nowoczesnych kanałów komunikacji z obywatelami/firmami (call centers, Internet), w częściowym lub pełnym outsourcingu,

– wykorzystanie zmian w strukturze organizacyjnej organów administracji do weryfikacji kadr.

>>pełna analiza Towarzystwa Ekonomistów Polskich

km

(infografika D. Gąszczyk)

Tagi