Polskie firmy muszą myśleć o ekspansji

Przejmowanie zagranicznej konkurencji i przenoszenie części produkcji do Polski to jeden ze sposobów aby polepszyły się krajowe wskaźniki ekonomiczne, a Polska wyszła z pułapki średniego dochodu - wynika z analizy DNB i Deloitte.
Polskie firmy muszą myśleć o ekspansji

Wniosek ten ma swój początek w diagnozie przedstawionej w lutym w raporcie. „Kierunki 2016. Polska w pułapce średniego dochodu”. Policzono wówczas, że gdyby Polska miała podążać drogą podobną do Hiszpanii i osiągnąć poziom konwergencji 75 proc. PKB Niemiec na mieszkańca około 2050 r., to średnie realne tempo wzrostu PKB musi wynieść 2,4 proc., a średnia stopa inwestycji musiałaby osiągnąć poziom 22 proc. W ostatnich 20 latach inwestycje stanowiły tylko 18 proc., mowa więc o luce rzędu 4 proc. PKB rocznie.

Brakującego kapitału, zdaniem DNB i Deloitte, należy szukać w kraju i za granicą. Kapitał bierze się z oszczędności, więc w praktyce zagadnienie to powinno być rozwiązane poprzez większe oszczędności zarówno sektora publicznego, jak i polskich firm.

– Polskie firmy powinny podnosić swoje oszczędności i poprawiać swoje zyski głównie poprzez ekspansje na rynki UE, przejmowanie zachodnich podmiotów, z których część produkcji byłaby przenoszona do kraju, a pozyskiwana technologia pozwalałaby podnosić krajową produktywność czynników produkcji (TFP) – mówi Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte Consulting, cytowany w komunikacie prasowym.

– Spora część polskich przedsiębiorstw prowadzi już taką politykę, na co wskazywaliśmy w naszych dotychczasowych raportach sektorowych w 2014 roku. Dzisiaj kluczowe jest to, aby trend ten wzmocnić i podtrzymać w długim okresie. – dodaje.

Sondaż przeprowadzony przez Bank DNB wśród 130 menedżerów polskich i zagranicznych firm podczas prezentacji raportu w lutym 2016 roku potwierdza, że przenoszenie produkcji do Polski to najczęściej realizowana strategia przy przejmowaniu zagranicznych firm.

Zagraniczne przejęcia zrealizowało 38 proc. firm. Ciągle jeszcze większość (44 proc. ankietowanych) nie wykonywała i nie planuje tego typu ruchów.

Ten sam sondaż potwierdza, że strategia, którą najczęściej realizują firmy przy przejmowaniu zagranicznych podmiotów, to przenoszenie produkcji do Polski (robi tak 40 proc. spośród nich). 12 proc. przedsiębiorstw alokuje produkcję za granicą, a 14 proc. ankietowanych – zwiększa tam zatrudnienie.

Raport „Kierunki 2016” na stronie DNB

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Firmy-zombie podczas pandemii COVID-19

Kategoria: VoxEU
Badanie włoskich firm pokazało, że „firmy-zombie” rzadziej niż przedsiębiorstwa zdrowe otrzymywały w czasie pandemii wsparcie publiczne, co sugeruje, że środki te nie powodowały „zombifikacji” gospodarki.
Firmy-zombie podczas pandemii COVID-19

Cyfryzacja przedsiębiorstw w czasie pandemii COVID-19

Kategoria: Trendy gospodarcze
Pandemia przyspieszyła transformację cyfrową, która stała się integralną częścią społeczeństwa oraz przetrwania europejskich i amerykańskich firm. Unia Europejska pozostaje jednak w tyle za Stanami Zjednoczonymi pod względem cyfryzacji przedsiębiorstw.
Cyfryzacja przedsiębiorstw w czasie pandemii COVID-19