Autor: Wojciech Mroczek

Ekspert ekonomiczny w Departamencie Statystyki NBP.

Powolna poprawa w polskim handlu zagranicznym

Sytuacja w wymianie z zagranicą stopniowo się stabilizuje po długim okresie spadków wartości obrotów handlowych. Zmniejsza się niekorzystne oddziaływanie światowych cen oraz aprecjacji nominalnego kursu złotego. Obecnie duży wpływ na zróżnicowanie wyników eksportu i importu ma popyt, zwłaszcza wobec braku w ostatnich latach dużych inwestycji proeksportowych.
Powolna poprawa w polskim handlu zagranicznym

(©Envato)

Stagnacja popytu w krajach będących naszymi najważniejszymi partnerami handlowymi hamuje wzrost polskiego eksportu. Dodatkowo niekorzystny wpływ na wyniki sprzedaży zagranicznej ma sytuacja w branży motoryzacyjnej. Relatywnie natomiast dobra dynamika popytu w Polsce znajduje odzwierciedlenie w realnym wzroście importu, mimo mniejszego popytu sektora eksportowego. W efekcie pogarsza się saldo wymiany handlowej, a na początku III kwartału 2024 r. na rachunku obrotów towarowych pojawił się deficyt.

Kontynuacja spadkowej tendencji w eksporcie

Według Eurostatu wartość eksportu towarów w II kwartale 2024 r. wyniosła 374,2 mld zł, co oznacza spadek w porównaniu z 2023 r. o 7,4 proc. Był to czwarty kolejny kwartał spadku wartości eksportu w ujęciu rocznym. Zmniejszenie się wartości eksportu wynikało zarówno ze spadku wolumenu, jak i dalszego obniżenia się cen transakcyjnych. Wolumen eksportu w omawianym okresie zmniejszył się o 2,1 proc. rdr, a ceny eksportu wyrażone w złotych obniżyły się o 5,8 proc. rdr.

Podobnie jak w I kwartale 2024 r. spadek wartości eksportu nastąpił we wszystkich sześciu kategoriach. W pięciu z nich skala spadków uległa zmniejszeniu. W eksporcie środków transportu nastąpiło zaś wyraźne pogłębienie się tendencji spadkowej, co negatywnie wpłynęło na dynamikę eksportu ogółem.

Najgłębszy spadek w II kwartale 2024 r. odnotowano w eksporcie środków transportu. Jego wartość zmniejszyła się o 14,4 proc. rdr (po spadku o 8,5 proc. na początku 2024 r.). Duży negatywny wpływ na wyniki tej kategorii miał spadek eksportu branży motoryzacyjnej, spowodowany przede wszystkim spowolnieniem rozwoju elektromobilności i zwiększeniem konkurencji ze strony chińskich producentów na europejskim rynku motoryzacyjnym. Uderzyło to przede wszystkim w eksport akumulatorów elektrycznych, którego Polska do niedawna była absolutnym liderem w Europie. Wartość eksportu akumulatorów litowo-jonowych zmniejszyła się z 14,2 mld zł w II kwartale 2023 r. do 5,6 mld zł w II kwartale 2024 r. Był to trzeci kolejny kwartał tak głębokiego spadku eksportu tej pozycji.

Zobacz również:
Pogłębiający się spadek polskiego eksportu do Niemiec

Kolejną przyczyną regresu eksportu motoryzacyjnego było zakończenie w II kwartale 2024 r. produkcji niektórych modeli samochodów, w tym produkowanego od 2007 r. Fiata 500. Spowodowało to znaczne obniżenie produkcji aut osobowych w Polsce w czerwcu 2024 r. (o 20,8 proc. rdr). W związku z tym, po ośmiu kolejnych kwartałach wzrostu, wartość eksportu samochodów osobowych zmniejszyła się w II kwartale o 17,5 proc. rdr.

Spadkowi eksportu samochodów osobowych towarzyszyło zmniejszenie sprzedaży zagranicznej ciągników drogowych i autobusów. Z kolei pogarszająca się koniunktura na rynku motoryzacyjnym w Europie wpłynęła także na obniżenie eksportu części motoryzacyjnych, silników i opon. Spośród najważniejszych produktów branży motoryzacyjnej – pozytywna dynamika utrzymała się jedynie w eksporcie samochodów dostawczych.

Tendencja wzrostowa charakteryzowała natomiast eksport większości, pozostałych poza branżą motoryzacją, środków transportu. Wzrost eksportu zanotowała głównie branża lotnicza; dotyczyło to takich pozycji, jak śmigłowce, bezzałogowe statki powietrzne oraz części silników lotniczych. Tak jak w poprzednich kwartałach zwiększył się także eksport pojazdów szynowych. W tym okresie realizowany był m.in. duży kontrakt na dostawy dalekobieżnych zespołów trakcyjnych dla kolei holenderskich.

Stopniowa stabilizacja importu

Wartość importu ukształtowała się w II kwartale 2024 r. na poziomie 369,5 mld zł i była o 4,5 proc. niższa niż w 2023 r. Tendencja spadkowa w imporcie utrzymuje się od II kwartału 2023 r., był to więc najdłuższy okres obniżania się naszego przywozu co najmniej od 1999 r. W omawianym okresie skala spadku importu była jednak wyraźnie mniejsza zarówno w porównaniu z poprzednimi kwartałami, jak i w porównaniu z eksportem.

Do zmniejszenia skali spadku wartości importu w II kwartale 2024 r. przyczynił się wzrost jego wolumenu o 0,5 proc. rdr (po spadku o 3,4 proc. na początku 2024 r.). Złożyło się na to przede wszystkim zwiększenie wolumenu importowanych towarów konsumpcyjnych oraz paliw. Kontynuowane też były spadki cen importu. W II kwartale 2024 r. obniżyły się one o 5,2 proc. rdr. Spadek cen był jednak wolniejszy. Wynikało to zarówno ze zmniejszenia się skali aprecjacji złotego, jak i stopniowego stabilizowania się cen głównych produktów w handlu międzynarodowym.

Wartość importu obniżała się nadal w II kwartale 2024 r. w trzech spośród sześciu głównych kategorii towarów, tj. w paliwach, towarach zaopatrzeniowych oraz dobrach inwestycyjnych. Spadki te były już jednak mniejsze niż w poprzednich kwartałach. W dwóch kategoriach tj. w środkach transportu oraz produktach rolnych, wartość importu utrzymała się na zbliżonym poziomie jak w analogicznym okresie 2023 r. Z kolei w towarach konsumpcyjnych odnotowano wzrost wartości importu w porównaniu z rokiem poprzednim.

Na zmniejszenie skali spadku importu ogółem największy wpływ miały tendencje w imporcie paliw. O ile w poprzednich kwartałach spadki wartości importu w tej kategorii wynosiły rzędu 20–30 mld zł, to w II kwartale 2024 r. import obniżył się tu o niespełna 2,0 mld zł rdr (6,1 proc.). Zmniejszenie się skali spadków było spowodowane zarówno stabilizacją cen importowanych paliw, jak i wzrostem dostaw większości z nich.

Zobacz również:
Tendencje stagnacyjne zdominowały międzynarodowe przewozy drogowe

Głównym czynnikiem wpływającym na zróżnicowanie dynamik eksportu i importu ogółem w II kwartale 2024 r. były wyniki kategorii obejmującej środki transportu. W przeciwieństwie do eksportu, wartość importu klasyfikowanych tam produktów utrzymała się na podobnym poziomie, jak w 2023 r. Przyczynił się do tego przede wszystkim dalszy wzrost wartości importu samochodów osobowych. Rosnąca liczba rejestracji nowych aut znalazła odzwierciedlenie w wysokiej dynamice importu. Według danych ACEA w II kwartale 2024 r. liczba rejestracji nowych aut wzrosła w Polsce o 19,6 proc. rdr. Był to już siódmy kolejny kwartał wzrostu rejestracji i jednocześnie wyraźnie wyższy niż średnio w Unii Europejskiej (4,6 proc.). To z kolei tłumaczy zróżnicowanie dynamiki importu w Polsce i innych krajach UE.

W imporcie większości pozostałych grup produktów z kategorii środków transportu pogłębiła się tendencja spadkowa. Duży spadek nastąpił m.in. w imporcie ciągników drogowych, którego wartość zmniejszyła się o ponad 1,0 mld zł rdr (27,9 proc.). To drugi z rzędu kwartał z tak głębokim spadkiem w tej pozycji, co odzwierciedla pogarszająca się sytuacja polskich firm przewozowych na rynku międzynarodowych przewozów drogowych. Spadki eksportu i produkcji aut osobowych, ciągników drogowych i autobusów wpłynęły także na zmniejszenie importu części motoryzacyjnych.

Po pięciu kolejnych kwartałach spadków, w okresie kwiecień–czerwiec 2024 r. nastąpił wzrost wartości importowanych towarów konsumpcyjnych o 4,0 proc. rdr. Zwiększył się zwłaszcza import towarów trwałego użytku, szczególnie urządzeń AGD, a także przywóz mebli, a import odbiorników telewizyjnych utrzymał się na poziomie z 2023 r. Wzrost wartości importu odnotowano także w przypadku odzieży i obuwia oraz leków.

Wyraźne zmniejszenie dodatniego salda w handlu zagranicznym

W wyniku głębszego spadku eksportu niż importu w II kwartale 2024 r. dodatnie saldo obrotów handlowych zmniejszyło się do 4,7 mld zł (było więc o 12,7 mld zł niższe w porównaniu z 2023 r.). Nadal jednak był to szósty z kolei kwartał, gdy wartość eksportu pozostawała wyższa w porównaniu z importem. Ujemne salda w lipcu i sierpniu 2024 r. Wskazują jednak, że od III kwartału 2024 r. wymianę z zagranicą będzie charakteryzował już deficyt.

Do pogorszenia salda przyczyniły się przede wszystkim zmiany wolumenów – niewielki wzrost importu i jednoczesny spadek eksportu. Podobnie jak w I kwartale 2024 r. niekorzystny był także wpływ warunków cenowych w polskim handlu zagranicznym, na co złożył się nieco głębszy spadek cen eksportu niż importu. W omawianym okresie wskaźnik terms of trade kształtował się na poziomie 99,4 wobec 99,7 na początku 2024 r. i 105,3 w II kwartale 2023 r.

Zobacz również:
Wpływ wojny na handel zagraniczny Polski

Zdecydowanie największy wpływ na pogorszenie salda w handlu towarami miało znaczne zmniejszenie się nadwyżki w kategorii obejmującej środki transportu. W porównaniu z 2023 r. dodatnie saldo zmniejszyło się o 13,1 mld zł, co wynikało z dużego spadku wartości eksportu i jednoczesnej stabilizacja importu klasyfikowanych tam produktów.

Zmniejszyły się także dodatnie salda w pozostałych kategoriach charakteryzujących się nadwyżkami – towarach konsumpcyjnych i żywności. Istotną zmianą w porównaniu z poprzednimi kwartałami było zahamowanie tendencji spadkowej salda paliw.

Kategorią, w której nastąpiła w II kwartale 2024 r. poprawa salda tj. zmniejszenie deficytu, pozostały towary zaopatrzeniowe. Wyhamowanie tendencji spadkowej w eksporcie przy jednoczesnym relatywnie dużym spadku importu spowodowało, że deficyt w tej kategorii ukształtował się w II kwartale 2024 r. na poziomie 12,1 mld zł (był więc najniższy od IV kwartału 2020 r.). Zmniejszenie nierównowagi między eksportem a importem towarów zaopatrzeniowych częściowo zrekompensowało pogorszenie salda w kategoriach nadwyżkowych.

Autor wyraża własne opnie, a nie oficjalne stanowisko NBP.

(©Envato)

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Wyraźna poprawa salda handlowego Polski

Kategoria: Trendy gospodarcze
Po dwóch latach deficytu, Polska odnotowała w 2023 r. dodatnie saldo w obrotach handlowych. Poprawa salda nastąpiła we wszystkich głównych kategoriach towarów, a najsilniej w paliwach. Głównym czynnikiem tych tendencji były wyraźnie lepsze warunki cenowe w polskim handlu zagranicznym.
Wyraźna poprawa salda handlowego Polski

Produkcja antyimportowa nie zastąpi Rosji importu

Kategoria: Trendy gospodarcze
Nasilające się sankcje coraz bardziej ograniczają dostęp Rosji do rynku międzynarodowego. Najwięcej uwagi skupia rosyjski eksport surowców (ropy, gazu, węgla), jednak dla Kremla dużo groźniejsze są ograniczenia dotyczące importu.
Produkcja antyimportowa nie zastąpi Rosji importu

Sytuacja w polskim eksporcie rolno-spożywczym

Kategoria: Trendy gospodarcze
Polski eksport produktów rolno-spożywczych odnotował w pierwszym półroczu 2024 r., pierwszy raz od 2009 r., spadek.  Wartość tego eksportu wyrażona w złotych była o 7,6 proc. niższa w porównaniu z pierwszym półroczem 2023 r. Słabe wyniki, jak dotąd prężnie rozwijającego się eksportu żywności, rodzą pytania o przyczyny tego zjawiska oraz perspektywy na przyszłość.
Sytuacja w polskim eksporcie rolno-spożywczym