(©Envato)
Jedną z najbardziej uderzających cech zaawansowanych gospodarek jest niezmienny od wielu lat wzrost średniej długości życia. W ciągu ostatnich 50 lat oczekiwana długość życia w chwili urodzenia w gospodarkach rozwiniętych wzrosła prawie o dziesięć lat i oczekuje się, że zgodnie z prognozami ONZ (ONZ 2024) będzie nadal rosnąć. Ten niezwykły wzrost długowieczności w połączeniu ze spadkiem dzietności spowodował przesunięcia w rozkładzie kohort i wzrost średniego wieku populacji większości rozwiniętych gospodarek. Wzrost długowieczności, w oderwaniu od innych czynników, jest niemal wyłącznie korzystny dla wzrostu gospodarczego i dobrobytu. Zmiany w rozkładzie kohort, które oznaczają mniej liczne grupy wiekowe młodych i liczniejsze starsze grupy wiekowe, są natomiast związane z niższym wzrostem gospodarczym. Suma tych czynników jest postrzegana jako potencjalny problem makroekonomiczny o niekorzystnych skutkach dla wzrostu gospodarczego i finansów publicznych (np. Baldwin i Teulings 2014, Bloom 2019, Kuhn i Prettner 2023).
W mającym się wkrótce ukazać artykule (Cooley i in. 2024) przedstawiamy ramy strukturalne w celu ilościowego oszacowania wkładu zmian demograficznych w wyniki gospodarcze. Ramy te są stosowane do oceny wpływu zmian demograficznych na łączny wzrost w europejskich gospodarkach G4: Francji, Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii. Od początku lat dziewięćdziesiątych, te cztery gospodarki doświadczyły spadków długoterminowych stóp wzrostu, które były trwałe, ale nie jednolite. W porównaniu do poprzednich dwóch dekad, roczny długoterminowy wzrost w ciągu ostatnich 20 lat spadł o 0,9 punktu procentowego we Francji i 2,2 punktu procentowego we Włoszech. Jednocześnie kraje te doświadczyły trwałego spadku zarówno śmiertelności, jak i dzietności, co doprowadziło do wzrostu średniej długości życia i średniego wieku populacji.
W przypadku wszystkich tych gospodarek rozdzielamy wpływ zmian demograficznych na wzrost gospodarczy na indywidualny efekt decyzyjny (tj. efekt wzrostu wynikający z wydłużania się oczekiwanej długości życia) oraz zbiorczy efekt struktury (tj. efekt wzrostu wynikający ze zmian wieku w rozkładzie kohort). Na poziomie indywidualnym wzrost oczekiwanej długości życia wpływa na decyzje dotyczące konsumpcji, podaży pracy i oszczędności, ponieważ gospodarstwa domowe muszą dostosować się do wzrostu oczekiwanej długości życia. Oszacowany przez nas efekt indywidualny jest dodatni we wszystkich rozważanych obszarach, co oznacza, że wzrost oczekiwanej długości życia przyczynia się pozytywnie do wzrostu gospodarczego. Efekt kompozycji wpływa na agregację poszczególnych decyzji – okazuje się, że z nadwyżką równoważy on efekty podaży pracy na poziomie indywidualnym i wzmacnia decyzje dotyczące oszczędności na poziomie indywidualnym we wszystkich czterech rozpatrywanych/omawianych krajach.
Podaż pracy w starszych grupach wiekowych
W połączeniu z danymi demograficznymi, statystyki pracy wykazują jeszcze jedną uderzającą cechę. W ciągu ostatnich 50 lat, mimo że średnia długość życia znacznie wzrosła, wzorzec przepracowanych godzin w zależności od wieku i wiek zakończenia aktywności zawodowej prawie się nie zmieniły. Mówiąc ogólnie, dłuższe życie przełożyło się niemal wyłącznie na dłuższy czas spędzany na emeryturze, a prawie wcale na dłuższe życie zawodowe.
Nie dysponujemy danymi pozwalającymi jednoznacznie stwierdzić, w jakim stopniu takie zachowania wynikają z regulacji i zachęt ze strony systemów emerytalnych oraz zabezpieczenia społecznego, a w jakim z indywidualnych preferencji dotyczących skracania czasu pracy i odchodzenia z rynku pracy w określonym wieku. Ponieważ większość zaawansowanych gospodarek to także wysoce rozwinięte demokracje, regulacje, emerytury i systemy zabezpieczenia społecznego powinny z czasem odzwierciedlać preferencje zbiorcze.
Ważnym wymogiem dla każdego modelu strukturalnego jest zatem zarówno dopuszczenie wyższej nieopłacalności podaży pracy w późnym okresie życia, jak i dostosowanie parametrów funkcji nieopłacalności w taki sposób, aby model obejmował i uwzględniał wybory dokonane w przeszłości.
Wpływ demografii na przeszły i przyszły wzrost gospodarczy
Tabela przedstawia wyniki modelu dla wkładu demograficznego we wzrost historyczny. Podczas szacowania wkładu zmian demograficznych we wzrost historyczny, skalibrowane parametry modelu są stałe, a warunkowe prawdopodobieństwa przeżycia i rozkłady kohort są jedynymi egzogenicznie zmieniającymi się parametrami. Korzystając z endogenicznie wygenerowanych przez model makroekonomicznych szeregów czasowych, przeprowadzamy następnie rachunkowość wzrostu w latach 1975-1995 i 1995-2015. Jak wynika z tabeli, ostrożnie skalibrowany model strukturalny przewidywał średnie obniżenie rocznych stóp wzrostu PKB per capita o 0,64 punktu procentowego tylko z powodu zmian demograficznych.
Tabela poniższa przedstawia szacowany przyszły wkład demograficzny we wzrost gospodarczy. Aby obliczyć te prognozy dla przyszłego wzrostu, wszystkie parametry strukturalne są stałe. Jedynymi egzogenicznie zmienionymi parametrami są przyszłe prawdopodobieństwa przeżycia i rozkłady kohort, które są podane w prognozach demografów. Otrzymane prognozowane stopy wzrostu w latach 2020-2040 są następnie uzyskiwane poprzez rachunkowość wzrostu przy użyciu endogenicznych makroekonomicznych szeregów czasowych modelu między tymi dwiema datami. Jak widać z tabeli, demograficzne czynniki hamujące wzrost gospodarczy będą znaczne. Czynniki demograficzne zmniejszą roczny wzrost PKB na mieszkańca o 0,35 proc. do 1,07 proc. każdego roku.
Kierunek polityki: Podaż pracy w późnym okresie życia
Analiza wskazuje, że polityka mająca na celu przeciwdziałanie wpływowi demografii na wzrost gospodarczy i sytuację fiskalną rządów powinna koncentrować się na tym, czy dalsze stymulowanie podaży pracy w późnym okresie życia może poprawić dobrobyt. W odwrotnej sytuacji, w której ludzie zdecydowaliby się podzielić korzyści wynikające z długowieczności równo na dłuższe życie zawodowe i dłuższą emeryturę, starzenie się zwiększyłoby wzrost gospodarczy i poprawiło sytuację fiskalną rządów.
Racjonalne kierunki polityki niezwiązane z podażą pracy i oszczędnościami w późnym okresie życia powinny być oceniane i ewentualnie wdrażane bez uwzględniania starzenia się społeczeństwa. Strategie zwiększające aktywność zawodową osób w kwiecie wieku mogą potencjalnie zwiększyć zarówno wynik gospodarczy, jak i dobrobyt. Podobnie działać będą programy stymulujące akumulację kapitału ludzkiego i edukację (Bloom i in. 2024a, 2024b). Inne środki mające na celu zwiększenie wzrostu funkcji postępu technicznego (ang. technical progres function, TFP), takie jak akumulacja umiejętności poprzez zdobywanie wykształcenia wyższego, potencjalnie zwiększyłyby wzrost gospodarczy (Conesa i in. 2020). Wszystkie te środki mogłyby zostać ocenione i wdrożone niezależnie od starzenia się społeczeństwa.
Starzenie się jest spowodowane przede wszystkim dłuższym i w dużej mierze zdrowszym życiem. Wyzwaniem jest sposób, w jaki te dodatkowe lata są spędzane (np. Neumark i in. 2019, Acemoglu i in. 2022a, 2022b).
Ekonomia polityczna reform emerytalnych
W wielu krajach proponuje się reformy rynku pracy w odpowiedzi na wydłużenie życia i wzrost średniej wieku. Przedstawione powyżej prognozy wzrostu potwierdzają pilną potrzebę przeanalizowania reform, które mogą zwiększyć wzrost gospodarczy i dobrobyt. Mając taką motywację, analizujemy wpływ dwóch potencjalnych reform na dobrobyt: obniżenie świadczeń o 10 proc. i podniesienie wieku emerytalnego o pięć lat.
Mimo że reformy te zwiększają/wspierają wzrost gospodarczy, a wzrost dobrobytu jest znaczny dla młodych gospodarstw domowych, efekty dobrobytu są niejednorodne w zależności od wieku, zarobków i zamożności. Poparcie dla reform spada równomiernie wraz z wiekiem, a jeśli założymy taką samą skłonność do głosowania dla wszystkich grup wiekowych, reformy te zmniejszą dobrobyt dla około dwóch trzecich elektoratu. Wyniki te dodatkowo podkreślają znaczenie zrozumienia decyzji dotyczących podaży pracy, zniechęcających do pracy w całym cyklu życia oraz oceny emerytur i innych reform mających na celu zwiększenie wzrostu gospodarczego w ramach kryterium dobrobytu.
Podsumowanie
Szacunki strukturalne wskazują, że zmiany demograficzne spowodują ogromne trudności dla wzrostu gospodarczego i wywrą dalszą presję na budżety rządowe. Podczas gdy wcześniej zmiany demograficzne miały pozytywny wpływ na wzrost gospodarczy per capita, w nadchodzących dziesięcioleciach zmniejszą one tempo wzrostu europejskich gospodarek G4 o 0,3 do 1 punktu procentowego rocznie. Jednakże jeśli chodzi o dobrobyt, korzyści wynikające z dłuższego życia prawie na pewno przewyższają niekorzystny wpływ na wzrost per capita i budżety fiskalne. Oceniając potencjalne reformy mające na celu zwiększenie wzrostu gospodarczego i poprawę sytuacji fiskalnej rządów, należy rozważyć korzyści dla dobrobytu wynikające z wyższego wzrostu gospodarczego w porównaniu z nieużytecznością dłuższego życia zawodowego. Dalsza identyfikacja i analiza podstawowych źródeł nieopłacalności podaży pracy w późnym okresie życia może pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji politycznych.
Nota autora: Toma niestety nie ma już z nami. Staraliśmy się dokończyć artykuł i napisać ten materiał w jego duchu. Tom był nie tylko genialnym ekonomistą, ale także wzorem do naśladowania w każdym innym aspekcie życia. Mamy nadzieję, że jest z nas dumny.
Thomas Cooley – Thomas F Cooley was the Paganelli-Bull Professor of Economics Emeritus at the Leonard N. Stern School of Business at New York University, as well as a Professor of Economics Emeritus in the NYU Faculty of Arts and Science. He was a Research Associate of the NBER, a Fellow of the Econometric Society, a Tustee of the Calvin Coolidge Presidential Foundation, and a member of the Council on Foreign Relations. He also wrote frequent opinion columns for Forbes.com, the Wall Street Journal and other news media.
Espen Henriksen – Associate Professor of Financial Economics at Bi Norwegian Business School
Charlie Nusbaum – Senior Associate at The Brattle Group
Artykuł ukazał się w wersji oryginalnej na platformie VoxEU, tam też dostępne są przypisy i bibliografia.