Innowacyjne firmy są do siebie podobne

To nie wysokie wydatki na badania i rozwój, nie rozwiązania w kwestii własności intelektualnej, czy położenie geograficzne wpływa najmocniej na innowacyjność firm. Kluczem jest kultura korporacyjna – przekonuje profesor Rajesh Chandy z London Business School.
Innowacyjne firmy są do siebie podobne

Krzemowa Dolina (CC BY-SA Patrick Nouhailler)

Przebadał 759 innowacyjnych firm z 17 krajów i doszedł do wniosku, że „firmy innowacyjne są do siebie podobne, tak samo jak podobne do siebie są firmy przestarzałe i odstające od konkurentów.” Nie ma to wiele wspólnego z miejscem na mapie i „kulturą norodową”. Niemcy, Chiny, Stany Zjednoczone – innowacyjne przedsiębiorstwa łączy taka sama kultura… korporacyjna. Jej główne elementy to skoncentrowanie na tym, jak rynek będzie wyglądał w przyszłości, brak skrupułów w „kanibalizowaniu” własnych produktów (na przykład Apple wykończyło własnego iPoda, ale dało w zamian inne produkty), skłonność do ryzyka, system wewnętrznej konkurencji w samej firmie.

Chandy zadaje pytanie, czy pożądanym byłoby, gdyby wszystkie firmy świata stały się do siebie podobne? – Tak – odpowiada – ale z zastrzeżeniem. Niektóre z grup terrorystycznych są bardzo innowacyjne, kryzys finansowy to według niektórych wynik zbyt dużej innowacyjności. Wierzę jednak, że generalnie dobre innowacje wypierają złe.

>>Cały komentarz na stronie London Business School

(oprac. SS)

Krzemowa Dolina (CC BY-SA Patrick Nouhailler)

Tagi


Artykuły powiązane

Ukierunkowana pomoc fiskalna lepiej stymuluje konsumpcję

Kategoria: VoxEU
Transfery fiskalne o mniejszej wartości wypłacane większej grupie gospodarstw domowych o niskich dochodach stymulują łączną konsumpcję bardziej niż większe transfery przekazywane węższej grupie gospodarstw.
Ukierunkowana pomoc fiskalna lepiej stymuluje konsumpcję

Skalowalność to dla start-upu synonim sukcesu

Kategoria: Analizy
Fred Wilson strategię rozwoju firmy dążącej do sukcesu ujął słowami „crawl, walk, run”. Mądrze i rozważnie. Jeśli jednak czas goni, a rynek dynamicznie się zmienia, to najlepsi przeskalowują biznes w drodze na szczyt.
Skalowalność to dla start-upu synonim sukcesu

Umiesz liczyć, licz na siebie

Kategoria: Analizy
Wybuch pandemii COVID-19 sprawił, że wszystkie krajowe banki centralne i rządy Unii Europejskiej stanęły w obliczu potrzeby ratowania macierzystych gospodarek. Nie zważając na ryzyka ekonomiczne szybko przyszły na ratunek gospodarce i społeczeństwu.
Umiesz liczyć, licz na siebie