Główny analityk Moody’s: Postawienie prezesa NBP przed Trybunałem Stanu to sprawa polityczna

O sytuacji fiskalnej, która choć staje się trudniejsza, to nadal mieści się w ramach ratingu na poziomie „A2”, a także o postępowaniu w sprawie wstępnego wniosku o postawienie prezesa NBP przed Trybunałem Stanu – wypowiedział się dla PAP Biznes Steffen Dyck, główny analityk agencji ratingowej Moody's na Polskę.
Główny analityk Moody's: Postawienie prezesa NBP przed Trybunałem Stanu to sprawa polityczna

Prezes NBP, prof. Adam Glapiński (©NBP)

Moody’s wyznaczyła 20 września 2024 r. jako datę potencjalnego przeglądu ratingu Polski. Został on potwierdzony przez agencję w marcu na poziomie „A2” z perspektywą stabilną. Zdaniem agencji, głównym zagrożeniem dla ścieżki konsolidacji fiskalnej w Polsce byłby szok gospodarczy, który zepchnąłby gospodarkę na ścieżkę niskiego wzrostu, ale tego jak na razie nie widać.

Analityk stawiając prognozę zaznaczył również, że deficyt sektora gg (tzw. general government, czyli sektor instytucji rządowych i samorządowych) Polski w 2024 r. ukształtuje się znacznie powyżej 5 proc. PKB, a w 2025 r. będzie nieco niższy, bliżej 5 proc., ale nadal powyżej tego poziomu. Nie będzie to jednak wynikać z konsolidacji fiskalnej, ale raczej z oczekiwanego stosunkowo wysokiego nominalnego wzrostu PKB, który pomoże stronie dochodowej budżetu.

Oprócz sytuacji gospodarczej, co stwierdził Dyck, agencja bacznie obserwuje także postępowanie w sprawie wstępnego wniosku o postawienie prezesa NBP przed Trybunałem Stanu w kontekście niezależności banku centralnego. Jego zdaniem jest to wyraźnie sprawa polityczna.

„Zauważamy również, że EBC wyraził obawy dotyczące potencjalnego wpływu tej sprawy na niezależność banku centralnego. Widzimy, że jest to również wyraźnie sprawa polityczna i rodzaj walki politycznej między różnymi obozami. Nadal uważamy, że NBP jako instytucja, poza wydarzeniami związanymi z niektórymi osobami, jest silny i podzielaliśmy ten pogląd również za kadencji poprzedniego rządu. Ogólne ramy polityki pieniężnej wspierają siłę instytucji w Polsce. Ale oczywiście, gdybyśmy zaobserwowali lub spodziewali się pogorszenia w przyszłości, mogłoby to potencjalnie wpłynąć na naszą ocenę ogólnej siły instytucjonalnej kraju” – podkreślił dobitnie główny analityk.

Spośród trzech największych agencji ratingowych wiarygodność kredytową Polski najwyżej ocenia Moody’s – na poziomie „A2”. Rating naszego kraju według Fitch i S&P to „A-”, jeden poziom niżej niż Moody’s. Perspektywy wszystkich ocen są stabilne.

 

Prezes NBP, prof. Adam Glapiński (©NBP)

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

73 proc. ekonomistów: postawienie Prezesa NBP przed Trybunałem Stanu byłoby atakiem na niezależność banku centralnego

Kategoria: Analizy
„Nie ulega wątpliwości, że próba postawienia Prezesa NBP przed Trybunałem Stanu ma charakter polityczny i narusza niezależność banku centralnego” – napisał w odpowiedzi na pytania ankiety „Obserwatora Finansowego” jeden z ekonomistów. Opinię co do naruszenia niezależności banku centralnego podziela prawie 73 proc. ankietowanych ekspertów. Zapytaliśmy też o potencjalne skutki takiego posunięcia dla polskiej gospodarki.
73 proc. ekonomistów: postawienie Prezesa NBP przed Trybunałem Stanu byłoby atakiem na niezależność banku centralnego

NBP strażnikiem stabilności systemu finansowego

Kategoria: Trendy gospodarcze
Narodowy Bank Polski pełni istotną rolę w zapewnieniu stabilności systemu finansowego, a szczególnie sektora bankowego. W zakresie nadzoru finansowego jego rola ulegała zmianom. W latach 1989-2007 NBP był bezpośrednio zaangażowany w nadzór nad bankami, a od 2015 r. pełni wiodącą funkcję w nadzorze makroostrożnościowym.
NBP strażnikiem stabilności systemu finansowego

Ewolucja polityki banków centralnych

Kategoria: Trendy gospodarcze
Banki centralne przechodziły i przechodzą ewolucję. Jej przebieg można oceniać też przez pryzmat ich relacji z rządem. Wbrew pozorom nie jest to łatwe przedsięwzięcie. Rzecz w tym, że relacja ta powinna być oparta na dialogu i współpracy, ale i z poszanowaniem niezależności banku centralnego.
Ewolucja polityki banków centralnych