O roli Europejskiej Rady Ryzyka Systemowego

Obecny kształt europejskiego systemu nadzoru finansowego jest wynikiem lekcji, jakie kraje UE wyciągnęły po globalnym kryzysie finansowym z lat 2007–2009. Wówczas powołano szereg nowych instytucji odpowiedzialnych za nadzór mikroostrożnościowy. Kulisy powstania i działania prewencyjne oraz łagodzące Europejskiej Rady Ryzyka Systemowego przedstawił dr Paweł Gąsiorowski z Departamentu Stabilności Finansowej NBP w rozmowie z „Obserwatorem Finansowym”.

Gość opisał, jak wygląda system nadzoru mikroostrożnościowego w Unii Europejskiej. „Po globalnym kryzysie finansowym i po tym, jak zostały powołane europejskie organy nadzoru, mamy trzy główne organy nadzoru mikroostrożnościowego. Jest to Europejski Urząd Nadzoru Bankowego EBA, jest to Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru nad Giełdami i Papierami Wartościowymi. To są trzy mikro nadzory, które powstały na bazie komitetów nadzorczych, będących takimi organami nadzorczymi dla KE. Teraz to są trzy osobne ciała. Każde z nich ma swoje kompetencje, zapisane w regulacjach unijnych. One tworzą także wspólny komitet do spraw ryzyka. Kolejnym elementem, a właściwie ostatnim elementem tego mikro nadzoru, jest nadzór sprawowany przez Europejski Bank Centralny w ramach jednolitego Single Supervisor Mechanism, czyli jednolitego nadzoru mechanizmu nadzorczego” – stwierdził ekonomista.

Rola instytucji finansowych w sektorze nieruchomości

Gąsiorowski zwrócił także uwagę na istotne powiązania między rynkiem nieruchomości a sektorem finansowym. Te wzajemne zależności mogą mieć znaczący wpływ na cały system finansowy. „Rynek nieruchomości jest finansowany nie tylko przez banki, ale przez towarzystwa ubezpieczeniowe, przez pension funds. Cała infrastruktura związana z pewnymi instytucjami finansowymi, które są jakby funduszami inwestycyjnymi inwestującymi w nieruchomości, jest obsługiwana przez infrastrukturę rynku finansowego. Ten sektor jest zatem jednym z bardziej wrażliwych, z potencjalnymi skutkami dla całego systemu finansowego” – ocenił doktor.

Zarządzanie ryzykiem w sektorze bankowym

Ekspert NBP podkreślił również jak ważna w całym procesie jest ocena skuteczności działań zaradczych wobec ryzyka. „Po identyfikacji ryzyka zawsze trzeba ocenić, czy dotychczasowe działania zaradcze podejmowane przez organy mikro i makro nadzoru były wystarczające. Jeżeli nie, to trzeba wskazać dodatkowe działania, np. właśnie w przypadku finansowania pasywnej strony bilansu banków. A także przedstawić jakie powinny być źródła finansowania, żeby zapewniały trwałość depozytów, trwałość bazy finansowej, finansowania banków. Jeżeli jest potrzeba, to trzeba wydać zalecenie, wskazać konkretnie, co powinno być zrobione. Kolejnym krokiem jest ocena stopnia wdrożenia tego zalecenia. I jest ona dostępna publicznie, tzn. każdy może sprawdzić, czy i jak zostały ocenione wdrożenie danego zalecenia. Te oceny wraz z zaleceniami można znaleźć na stronie internetowej Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego. Tak samo można znaleźć publiczne materiały dotyczące oceny ryzyka, choć część, jak się można spodziewać, jest nieupubliczniana. Jeśli jest stwierdzona potrzeba dalszych działań, to znowu patrzymy czy gdzieś indziej to ryzyko nie >>wypłynie<<. Jeżeli >>przyciśniemy<< regulacje dotyczące banków, to czy nie spowoduje to zwiększenia finansowania niebankowego w gospodarce, które jest mniej regulowane. Może przyjmować bardzo różne formy i jakby ograniczanie tego ryzyka może być trudniejsze.” – podkreślił Gąsiorowski.

Cała rozmowa dostępna jest na kanale YouTube Obserwatora Finansowego

„Obserwator Finansowy” to portal, wydawnictwo tworzone przez redakcję OF oraz niezależnych ekspertów ekonomicznych.

Portal internetowy obserwatorfinansowy.pl jest obecny na rynku już od prawie 15 lat. Przez ten czas zdobył uznanie odbiorców, stając się jednym z najbardziej opiniotwórczych serwisów ekonomicznych. W 2023 r. znalazł się w pierwszej czwórce najczęściej cytowanych portali o profilu ekonomiczno-biznesowym w rankingu przygotowywanym przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM).

„Obserwator Finansowy” to także drukowany kwartalnik, który można nabyć w salonach prasowych oraz na stacjach paliw w całej Polsce.

 

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

NBP strażnikiem stabilności systemu finansowego

Kategoria: Trendy gospodarcze
Narodowy Bank Polski pełni istotną rolę w zapewnieniu stabilności systemu finansowego, a szczególnie sektora bankowego. W zakresie nadzoru finansowego jego rola ulegała zmianom. W latach 1989-2007 NBP był bezpośrednio zaangażowany w nadzór nad bankami, a od 2015 r. pełni wiodącą funkcję w nadzorze makroostrożnościowym.
NBP strażnikiem stabilności systemu finansowego

Svensson o przeszacowaniu cen nieruchomości mieszkaniowych

Kategoria: Trendy gospodarcze
Przedstawiane przez organy nadzoru makroostrożnościowego twierdzenia o przeszacowaniu cen nieruchomości – na przykład w Szwecji – oparte na współczynniku cen nieruchomości do dochodów są często przesadzone. W niniejszym artykule dowodzimy, że dla określenia czynników fundamentalnych kształtujących ceny nieruchomości mieszkaniowych konieczne jest uwzględnienie zrównoważonego poziomu stóp procentowych, lecz żadna konkretna miara przeszacowania lub niedoszacowania nie jest zadowalająca. Do miar tych należy współczynnik kosztów użytkowania do dochodów. Zamiast nich dla potrzeb przeprowadzenia oceny opartej na dowodach wymagane są strukturalne modele empiryczne rynku mieszkaniowego i rynku kredytowego.
Svensson o przeszacowaniu cen nieruchomości mieszkaniowych

Niewystarczające kompetencje rad nadzorczych jako czynnik ryzyka dla banków

Kategoria: Trendy gospodarcze
Przypadek banku Credit Suisse dowodzi, że słabe zarządzanie może doprowadzić duży bank do kryzysu, pomimo spełniania przezeń wymogów kapitałowych. Niedawne badania nad kompetencjami rad nadzorczych w bankach dostarczyły nowych, interesujących spostrzeżeń. W niniejszym artykule aktualizujemy wskaźnik kompetencji rad nadzorczych w odniesieniu do próby badawczej niemieckich banków i porównujemy wyniki osiągnięte przez nie w 2023 roku z wynikami z roku 2008. Chociaż wskaźniki kompetencji poprawiły się w przypadku większości banków, nadal istnieją duże różnice między poszczególnymi instytucjami, a także między bankami sektora publicznego i prywatnego. Organy nadzoru bankowego powinny systematycznie mierzyć, śledzić i podawać do publicznej wiadomości kompetencje rad nadzorczych banków oraz ich adekwatność do  działalności banku.
Niewystarczające kompetencje rad nadzorczych jako czynnik ryzyka dla banków