Zobaczyć i usłyszeć znaczy uwierzyć: rola komunikacji audiowizualnej w kształtowaniu oczekiwań inflacyjnych

Strategie komunikacyjne banków centralnych mają kluczowe znaczenie dla kształtowania oczekiwań inflacyjnych społeczeństwa, zwłaszcza że inflacja nadal jest palącym problemem globalnym. W niniejszym artykule przedstawiono dowody z eksperymentu ankietowego, w którym przeanalizowano wpływ różnych form przekazu informacji – tekstu, zdjęć, materiałów audio i wideo – na oczekiwania inflacyjne gospodarstw domowych. Wyniki sugerują, że dynamiczne metody audiowizualne, takie jak audio i wideo, są znacznie efektywniejsze niż statyczne formy przekazu, takie jak tekst czy zdjęcia, szczególnie w przypadku odbiorców mniej zaznajomionych z tematyką inflacji. Ma to istotne implikacje dla strategii komunikacyjnych banków centralnych w dzisiejszym niepewnym klimacie gospodarczym.
Zobaczyć i usłyszeć znaczy uwierzyć: rola komunikacji audiowizualnej w kształtowaniu oczekiwań inflacyjnych

(©Envato)

W ostatnich dyskusjach na temat polityki pieniężnej w centrum uwagi znalazły się strategie komunikacyjne banków centralnych. Umiejętność efektywnego komunikowania swoich celów inflacyjnych przez banki centralne może znacząco wpływać na oczekiwania społeczne i rzeczywiste wyniki gospodarcze (Blinder i in. 2008). Ponieważ inflacja oraz możliwe odkotwiczenie oczekiwań inflacyjnych nadal stanowią poważny problem na całym świecie, szczególnie w następstwie ostatnich wahań gospodarczych, zrozumienie w jaki sposób komunikacja wpływa na oczekiwania inflacyjne nigdy nie było bardziej istotne (Jansen i in. 2022). Niedawne badania wykazały, że obok treści samego przekazu ważną rolę mogą odgrywać niewerbalne elementy komunikacji (D’Acunto i in. 2021, Gorodnichenko i in. 2023, Curti i Kazinnik 2023, Alexopoulos i in. 2024).

Eksperyment ankietowy

Aby głębiej zbadać tę kluczową kwestię, przeprowadziliśmy randomizowany eksperyment ankietowy, badając, jak różne środki komunikacji wpływają na oczekiwania inflacyjne gospodarstw domowych (Ash i in. 2024). Naszym celem była ocena czy formy tekstowe, fotograficzne, audio lub wideo zapewniają różne poziomy efektywności w przekazywaniu przez prezes EBC Christine Lagarde kluczowego komunikatu o celu inflacyjnym. Dokładniej rzecz biorąc, uczestnicy ankiety zostali losowo przydzieleni do jednej z kilku badanych grup. Pierwsza grupa otrzymała jedynie transkrypcję tekstu oświadczenia prezes Lagarde na temat celu inflacyjnego, wygłoszonego podczas konferencji prasowej Rady Prezesów, w którym potwierdza zobowiązanie EBC do osiągnięcia celu na poziomie 2 proc. Cztery dodatkowe grupy otrzymały ten sam tekst wraz z elementem audiowizualnym: (a) zdjęciem prezes Lagarde, (b) nagraniem audio oświadczenia, (c) zarówno zdjęciem, jak i nagraniem audio lub (d) nagraniem wideo oświadczenia. Grupie kontrolnej przedstawiono komunikat tekstowy na inny temat. Uczestnicy zostali poproszeni o przedstawienie swoich krótko- i średnioterminowych oczekiwań inflacyjnych zarówno przed, jak i po zakończeniu badania.

Kluczowe ustalenia

Nasze ustalenia wykazują, że środek komunikacji istotnie wpływa na efektywność przekazywania komunikatów o inflacji. Po pierwsze, zgodnie z wynikami wcześniejszych badań (Coibion i in. 2022), można zaobserwować, że kontakt z jakąkolwiek informacją dotyczącą celu inflacyjnego powoduje, że gospodarstwa domowe aktualizują swoje oczekiwania zgodnie z celem. Po drugie, istotne znaczenie ma medium, za pośrednictwem którego odbywa się komunikacja. Uczestnicy, którym zaprezentowano treści audiowizualne, takie jak zdjęcie, dźwięk, dźwięk ze zdjęciem lub wideo, wykazywali większą tendencję do dostosowywania swoich oczekiwań do celu niż ci, którzy czytali tylko transkrypcję . Co więcej, wpływ ten silniej ujawniał się w przypadku zastosowania bardziej „dynamicznych” mediów (audio lub wideo), w porównaniu z bardziej „statycznymi” mediami (tekst lub zdjęcie).

Różnice te są istotne ekonomicznie. Przed przeprowadzeniem badania respondenci wykazywali średnie oczekiwanie dotyczące rocznej inflacji w strefie euro w 2022 r. na poziomie 5,6 proc. Po prezentacji oświadczenia prezes Lagarde o celu inflacyjnym uczestnicy wykazali wyraźną zmianę w swoich krótkoterminowych oczekiwaniach inflacyjnych, przesuwając je o około 0,4 punktu procentowego bliżej zakomunikowanego celu, w porównaniu z uczestnikami, którzy otrzymali komunikat na inny temat. Warto również zauważyć, że medium audio lub wideo prowadzi do korekty w kierunku celu większej o 0,4 punktu procentowego niż w przypadku komunikatu w formie tekstu. Podobne efekty zaobserwowano w przypadku średnioterminowych oczekiwań inflacyjnych.

Wyniki są spójne w różnych alternatywnych specyfikacjach i testach odporności, w tym w przypadku uwzględnienia obserwowalnych cech, zastosowania różnych metod szacowania (takich jak metoda najmniejszych kwadratów i metoda regresji Hubera), różnych przekształceń zmiennej oczekiwań inflacyjnych (poziomy, logarytmy lub zmienne binarne) oraz stosowania różnych ograniczeń próby.

Aktualizacja bayesowska i rola wcześniejszej wiedzy

Badamy dalej rolę komunikacji audiowizualnej w kształtowaniu oczekiwań inflacyjnych w kontekście metody aktualizacji bayesowskiej. W celu bezpośredniego oszacowania wpływu różnych mediów na wzmocnienie przekazu stosowany jest model regresji, który uwzględnia obserwowalne cechy. Zgodnie z naszymi wcześniejszymi ustaleniami zauważamy, że użycie mediów dynamicznych znacznie zwiększa wagę przypisywaną przekazowi. Ponadto po zakończeniu badania respondenci, którym przedstawiono przekaz w formie nagrania audio lub wideo, wykazali większą pewność co do swoich przewidywań inflacji. Sugeruje to, że przekaz postrzegano jako bardziej precyzyjny.

Aby uzyskać dalszy wgląd w proces aktualizacji bayesowskiej, badamy, w jaki sposób obserwowane efekty różnią się w zależności od częstotliwości, z jaką respondenci odbierają wiadomości gospodarcze. Odbiór wiadomości można uznać za wskaźnik poziomu posiadanych przez respondentów informacji dotyczących kwestii gospodarczych, a co za tym idzie, ich wcześniejszej wiedzy na temat polityki pieniężnej. Wyniki naszej analizy wskazują, że wpływ środków audiowizualnych jest statystycznie większy w przypadku respondentów posiadających mniej informacji niż w przypadku tych, którzy posiadają ich więcej. Tę rozbieżność można przypisać faktowi, że respondenci bardziej zaznajomieni z tematyką inflacji mają mocniej ugruntowane wcześniejsze przekonania na temat polityki pieniężnej, co czyni ich mniej podatnymi na wpływ bardziej precyzyjnego przekazu, a w konsekwencji mniej wrażliwymi na środki audiowizualne.

Wkład w badania i znaczenie dla polityki

Ponieważ świat nadal znajduje się w okresie niepewności gospodarczej, konieczne jest, by banki centralne zoptymalizowały swoje podejście do komunikacji, aby skutecznie ugruntować oczekiwania inflacyjne. Rosnąca liczba publikacji na ten temat wzmacnia przekonanie, że jasność i zaangażowanie komunikacji w zakresie polityki pieniężnej może wpływać na zachowania gospodarcze, ostatecznie kształtując ścieżkę samej inflacji (omówienie badań nad komunikacją banków centralnych przedstawia de Haan i Sturm 2019 oraz Blinder i in. 2023 ; podsumowanie kluczowych spostrzeżeń z najnowszej literatury na temat oczekiwań inflacyjnych gospodarstw domowych w zakresie prowadzenia polityki pieniężnej można znaleźć w D’Acunto i in. 2024). We wcześniejszej literaturze badano przede wszystkim to, w jaki sposób różne komunikaty lub osoby przekazujące wpływają na odbiór opinii publicznej. Nasze badanie zapewnia świeże spojrzenie, skupiając się na samym środku komunikacji. W dobie wszechobecnej dezinformacji i niepewności gospodarczej skuteczna komunikacja ma kluczowe znaczenie dla banków centralnych dążących do utrzymania wiarygodności i zaufania publicznego.

Uzyskane wyniki podkreślają znaczenie dostosowania strategii komunikacyjnych do potrzeb odbiorców. Ponieważ banki centralne dążą do poprawienia swojej działalności informacyjnej w relacji ze społeczeństwem, rozpoznanie efektywności różnych mediów może prowadzić do bardziej efektywnych strategii komunikacyjnych (związaną z tym analizę aktywności banków centralnych na Twitterze przedstawia Peia i in. 2022). Na przykład niektóre banki centralne mogłyby rozważyć wykorzystanie w swoich działaniach informacyjnych większej ilości materiałów audio i wideo, szczególnie w przypadku zwracania się do różnych odbiorców o różnym poziomie wiedzy ekonomicznej.

Wnioski

Nasze badanie podkreśla znaczący wpływ środków komunikacji na oczekiwania inflacyjne gospodarstw domowych. Wykorzystując losowy eksperymentalny projekt badawczy, dostarczamy solidnych dowodów na to, że w przedstawianiu celu inflacyjnego EBC skuteczniejsza od tekstu jest komunikacja audiowizualna. Wynik ten ma szczególne znaczenie dla odbiorców mających mniejszą wiedzę ekonomiczną, co oznacza, że banki centralne powinny uznać środek komunikacji za kluczowy element swojej strategii.

Patrząc w przyszłość, w dalszych badaniach można przeanalizować wpływ treści emocjonalnych w komunikacji audiowizualnej oraz ich konsekwencje dla odbioru polityki. Wykorzystując nowoczesne technologie, decydenci mogą dostosować swoje przekazy, aby skuteczniej trafiały do opinii publicznej, przyczyniając się do głębszego zrozumienia polityki pieniężnej i jej konsekwencji.

Elliott Ash, Associate Professor of Law, Economics, and Data Science at Eth Zurich

Heiner Mikosch, Researcher at KOF Swiss Economic Institute at Eth Zurich

Alexis Perakis, PhD student in economics at Eth Zurich, Monetary Policy and Consumer Prices Expert at Kof Swiss Economic Institute

Samad Sarferaz, Head of the Macroeconomic Forecasting and Data Science Research division, KOF Swiss Economic Institute at Eth Zurich

Artykuł ukazał się w wersji oryginalnej na platformie VoxEU, tam też dostępne są przypisy i bibliografia.

(©Envato)

Tagi


Artykuły powiązane

Dokąd zmierza polityka pieniężna

Kategoria: Trendy gospodarcze
W latach 90. XX w. wydawało się, że patent na prowadzenie polityki pieniężnej jest znany. Kraje małe, o otwartej gospodarce i swobodnych przepływach finansowych, powinny zrezygnować z prowadzenia własnej polityki monetarnej i przywiązać kurs swojego pieniądza do zagranicznej waluty dominującej w obrotach handlu zagranicznego. Oczywiście takie rozwiązanie wymagało prowadzenia odpowiedzialnej polityki budżetowej i zaufania rynków finansowych wykluczające raptowny odpływ zagranicznego finansowania.
Dokąd zmierza polityka pieniężna

Mechanizm transmisji polityki pieniężnej w Polsce: wybrane wnioski z najnowszych badań

Kategoria: Trendy gospodarcze
W seriach wydawniczych Materiały i Studia NBP oraz NBP Working Papers został niedawno opublikowany raport przedstawiający wyniki najnowszych badań dotyczących mechanizmu transmisji polityki pieniężnej w Polsce. Z wielu wątków poddanych analizie wybraliśmy trzy, które streszczamy w niniejszym artykule. Rozpoczynamy od czynników wpływających na możliwie zmiany mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Następnie analizujemy siłę i opóźnienia, z jaką decyzje Rady Polityki Pieniężnej oddziałują na gospodarkę. W ostatniej części artykułu przyglądamy się bliżej funkcjonowaniu kanału kredytowego polityki pieniężnej w Polsce.
Mechanizm transmisji polityki pieniężnej w Polsce: wybrane wnioski z najnowszych badań

Ewolucja podejścia banków centralnych do złota

Kategoria: Trendy gospodarcze
Rola złota ulegała znaczącym przemianom wraz z ewolucją międzynarodowego systemu walutowego. Doprowadziło to do stopniowego spadku roli złota w odniesieniu do trzech klasycznych funkcji pieniądza: środka wymiany, jednostki obrachunkowej oraz środka tezauryzacji. Był to proces stopniowej eliminacji tego kruszcu z systemu monetarnego. Należy jednak podkreślić, że okres braku oficjalnej roli złota w systemie monetarnym jest relatywnie krótki w porównaniu z czasem, kiedy pełniło ono wszystkie klasyczne funkcje pieniądza.
Ewolucja podejścia banków centralnych do złota