• Obserwator Finansowy

Centra usług w Polsce: Jak wraz z robotyzacją nie stracić pozycji faworyta

29.06.2017
Polska jest wśród krajów najchętniej wybieranych na siedzibę centrum usług wspólnych. Na kierunki ich lokowania wpłynie w przyszłości rosnący postęp technologiczny. Kluczowe jest więc jak najszybsze przetestowanie i wdrożenie w Polsce pierwszych robotów oraz zbudowanie w ramach centrów zespołów specjalizujących się w ich wdrażaniu.

(CC0 pixabay)


Polska jest jednym z pięciu krajów, które są brane pod uwagę przy wyborze lokalizacji nowego lub przeniesieniu dotychczasowego centrum usług wspólnych (SSC). Jak wynika z raportu Deloitte „Global Shared Services 2017 Survey Report” aż 44 proc. badanych firm ma w planach zbudowanie lub zmianę lokalizacji centrum usług wspólnych. Polska jest wymieniana przez respondentów razem z USA, Meksykiem, Indiami oraz Chinami. To oznacza, że Polska jest jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji do tego typu inwestycji.

Głównym czynnikiem decydującym o wyborze danego miejsca pozostają koszty, ale równie istotna jest odległość do siedziby firmy lub miejsca jej głównej działalności. Na razie wydajność centrów usług wspólnych zwiększa się średnio o 8 proc. rocznie. Zdaniem ekspertów Deloitte rozwijająca się w błyskawicznym tempie robotyzacja procesów całkowicie odmieni jednak sposób ich funkcjonowania. Radykalnie zmniejszy koszty i nakład pracy wymagany do realizacji rutynowych, pracochłonnych zadań, zwiększając również wydajność i jakość świadczonych usług.

36 proc. badanych uważa, że robotyzacja może skutkować obniżeniem kosztów o 20 lub więcej procent. Wiele firm już korzysta z robotów (8 proc.) lub przygotowuje się do wprowadzenia takich rozwiązań (26 proc.), inne badają teren.

– Rosnący postęp technologiczny w zakresie możliwości automatyzacji procesów może w przyszłości wpłynąć na kierunki lokowania centrów usług – mówi Paweł Zarudzki, lider Programu Robotic Process Automation (RPA) w Deloitte. – Biorąc pod uwagę kompetencje pracowników oraz liczbę i rodzaj procesów przeniesionych do tej pory do Polski centra usług wspólnych zlokalizowane w naszym kraju stoją przed ogromną szansą bycia liderem wdrażania tego typu rozwiązań na potrzeby swoich grup kapitałowych.

Podkreśla, że z tej perspektywy kluczowe wydaje się jak najszybsze przetestowanie i wdrożenie pierwszych robotów oraz zbudowanie w ramach centrów zespołów specjalizujących się w zakresie wdrażania narzędzi klasy RPA.

Tegoroczne badanie Deloitte objęło ponad 330 firm z różnych branż reprezentujących ponad 1 100 centrów usług wspólnych na świecie.

(źródło: materiały pras. Deloitte, oprac. km)

 


Tagi


Artykuły powiązane

Popularne artykuły