Innowacyjne firmy są do siebie podobne

To nie wysokie wydatki na badania i rozwój, nie rozwiązania w kwestii własności intelektualnej, czy położenie geograficzne wpływa najmocniej na innowacyjność firm. Kluczem jest kultura korporacyjna – przekonuje profesor Rajesh Chandy z London Business School.
Innowacyjne firmy są do siebie podobne

Krzemowa Dolina (CC BY-SA Patrick Nouhailler)

Przebadał 759 innowacyjnych firm z 17 krajów i doszedł do wniosku, że „firmy innowacyjne są do siebie podobne, tak samo jak podobne do siebie są firmy przestarzałe i odstające od konkurentów.” Nie ma to wiele wspólnego z miejscem na mapie i „kulturą norodową”. Niemcy, Chiny, Stany Zjednoczone – innowacyjne przedsiębiorstwa łączy taka sama kultura… korporacyjna. Jej główne elementy to skoncentrowanie na tym, jak rynek będzie wyglądał w przyszłości, brak skrupułów w „kanibalizowaniu” własnych produktów (na przykład Apple wykończyło własnego iPoda, ale dało w zamian inne produkty), skłonność do ryzyka, system wewnętrznej konkurencji w samej firmie.

Chandy zadaje pytanie, czy pożądanym byłoby, gdyby wszystkie firmy świata stały się do siebie podobne? – Tak – odpowiada – ale z zastrzeżeniem. Niektóre z grup terrorystycznych są bardzo innowacyjne, kryzys finansowy to według niektórych wynik zbyt dużej innowacyjności. Wierzę jednak, że generalnie dobre innowacje wypierają złe.

>>Cały komentarz na stronie London Business School

(oprac. SS)

Krzemowa Dolina (CC BY-SA Patrick Nouhailler)

Tagi


Artykuły powiązane

Firmy-zombie podczas pandemii COVID-19

Kategoria: VoxEU
Badanie włoskich firm pokazało, że „firmy-zombie” rzadziej niż przedsiębiorstwa zdrowe otrzymywały w czasie pandemii wsparcie publiczne, co sugeruje, że środki te nie powodowały „zombifikacji” gospodarki.
Firmy-zombie podczas pandemii COVID-19