• Obserwator Finansowy

Banki coraz częściej współpracują ze start-upami

08.12.2016
Wierzymy w to, że fintechy i banki znajdą pole do współpracy. Widzimy symbiozę – mówił Daniel Martyniuk z Deloitte podczas prezentacji raportu „FinTech w Europie Środkowo-Wschodniej”. To rynek wart 2,2 mld euro, z czego 856 mln euro przypada na Polskę.

Wartość rynku fintech w regionie. Grafika z raportu.


Fintech to rozwiązania informatyczne dla sektora finansowego oraz jego klientów dostarczane przez podmioty o różnej skali – wielkie firmy IT, ale też start-upy. W raporcie podzielono go na osiem podsegmentów. Są to: rozwiązania dla bankowości, ubezpieczeń, zarządzania aktywami i rynków kapitałowych, pozyskiwanie kapitału i finanse osobiste, płatności, dane i analityka, cyberbezpieczeństwo oraz pozostałe technologie.

W Europie największy rynek na tego typu technologie ma Wielka Brytania (26 mld euro), znaczące rynki to również Niemcy i Skandynawia. W dziewięciu krajach Europy Środkowej i Wschodniej rynek fintech to łącznie 2,2 mld euro.

W raporcie podkreśla się, że w 106 mln. Europie Środkowej i Wschodniej aż 75 proc. osób ma dostęp do internetu, a 55 proc. smartfona. Aktywa samych instytucji finansowych wynoszą zaś ponad 2 bln euro w bankowości i 45 mld euro w ubezpieczeniach. To wszystko świadczy o dużym potencjale rozwoju.

Co ważnie nie dojdzie raczej do konfrontacji fintechy spoza sektora finansowego kontra tradycyjna bankowość. Na przykładzie Polski widać, że to właśnie banki wprowadzają naprawdę innowacyjne produkty i coraz częściej będą współpracują przy tym nie tylko z wielkimi firmami IT, ale i ze start-upami.

Generalnie im sektor finansowy bardziej rozwinięty tym większy też rynek fintech. W Austrii ponad 1 bln euro aktywów sektora bankowego przekłada się na 588 mln rynek fintech, w Polsce 358 mld euro aktywów sektora bankowego daje aż 856 mln rynek fintech, a w Czechach 194 mld euro aktywów sektora bankowego odpowiada 190 mln euro rynku fintech.

„Rozwój rynku FinTech w Polsce w dużej mierze zależny będzie od działań samych banków. Chodzi w szczególności o umiejętność współpracy ze spółkami technologicznymi oraz propagowania innowacyjnych rozwiązań wśród klientów instytucji bankowych. W całym regionie ważny jest również znaczny popyt wewnętrzny, relatywnie łagodne regulacje oraz otwarcie na działalność start-upów” – podsumowuje Daniel Martyniuk, dyrektor w Deloitte Digital.

Raport na stronie Deloitte


Tagi


Artykuły powiązane

Popularne artykuły

test