Rekordowy eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego w 2018 r.

Już piąty rok z rzędu trwa wzrost eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Wartość sprzedanych za granicę produktów tej branży osiągnęła prawie 26 mld euro.
Rekordowy eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego w 2018 r.

Według organizacji AutomotiveSuppliers.pl, w 2018 r. eksport produktów polskiego przemysłu motoryzacyjnego wzrósł o 2,93 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Osiągnął tym samym prawie 26 mld euro i tym samym pobił kolejny rekord. Jego wzrost trwa nieprzerwanie od 2013 r., chociaż w 2018 r. jego dynamika była nieznacznie mniejsza niż w poprzednich latach – informuje Tygodnik Gospodarczy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).

W tym roku wzrost eksportu jest przede wszystkim efektem zwiększenia eksportu wewnątrzunijnego, ponieważ eksport na rynki poza Unią Europejską zanotował spadek o 10 proc.

Części i akcesoria samochodowe stanowiły prawie połowę (47 proc.) polskiego eksportu przemysłu motoryzacyjnego i od 2011 r. są jego główną składową. W 2018 r. wartość eksportu tej grupy wzrosła o 7,64 proc. osiągając 12,19 mld euro.

 

Drugą najważniejszą grupą produktową eksportu motoryzacyjnego były samochody osobowe i dostawcze (24 proc.). Wartość ich eksportu już drugi rok z rzędu obniżyła się i w tym roku wynosiła 6,15 mld euro (spadek o 11 proc.).

Największy wzrost (o prawie 20 proc.) dotyczył trzeciej najważniejszej grupy: pojazdów ciężarowych, których eksport w 2018 r. wynosił 3,2 mld euro. W innych grupach produktowych zanotowano wzrost eksportu, szczególnie w przypadku podwozi z silnikami (o 36,2 proc.) i pojazdów specjalnych (o 34,4 proc.).

Jak przypomina PIE, głównymi odbiorcami polskiego przemysłu motoryzacyjnego nieprzerwanie od 2008 r. są Niemcy (31,32 proc. wartości eksportu w 2018 r.). W 2018 r. na drugie miejsce awansowały Czechy (8,54 proc.), na trzecie spadły Włochy (7,67 proc.). W pierwszej piątce znalazły się również Wielka Brytania (6,28 proc.) i Francja (5,75 proc.).

Eksport do Niemiec, Czech i Francji wzrósł o kilkanaście procent, natomiast eksport do Wielkiej Brytanii zmalał o prawie 4 proc., a do Włoch – o ponad 13 proc. Trudno stwierdzić, czy w 2019 r. polski eksport motoryzacyjny pobije kolejny rekord.

Sytuacja na wielu rynkach zbytu jest skomplikowana. Aktywne uczestnictwo Polski w globalnych łańcuchach wartości w przemyśle motoryzacyjnym sprawia, że na rozwój tej branży w Polsce może mieć wpływ eskalacja wojny handlowej między USA i Chinami oraz USA i UE, a także spadek tempa wzrostu gospodarki chińskiej.

Zmniejszenie amerykańskiego i chińskiego popytu na samochody produkowane w UE, przede wszystkim w Niemczech, może przyczynić się do spadku eksportu części i akcesoriów motoryzacyjnych do Niemiec. Polskie firmy dostarczają bowiem do tego kraju części i podzespoły, który montowane są w samochodach eksportowanych następnie do USA czy Chin. Dodatkowo, niekorzystnie na rozwój branży może działać niepewność związana z odłożonym w czasie brexitem – piszą analitycy PIE.

Oprac. DR

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Tydzień w gospodarce

Kategoria: Raporty
Przegląd wydarzeń gospodarczych ubiegłego tygodnia (04–08.04.2022) – źródło: dignitynews.eu
Tydzień w gospodarce

Tydzień w gospodarce

Kategoria: Raporty
Przegląd wydarzeń gospodarczych ubiegłego tygodnia (16–20.05.2022) – źródło: dignitynews.eu
Tydzień w gospodarce