Ubezpieczyciele słabo korzystają z potencjału aplikacji mobilnych

Zaledwie 4 z 10 największych ubezpieczycieli w Polsce oferuje klientom aplikacje mobilne, żadna z nich nie umożliwia niestety dostępu do konta online. Ubezpieczyciele zdają się nie dostrzegać potencjału - aż 61 proc. konsumentów cyfrowych w Polsce deklaruje chęć zakupu polisy, którą można obsługiwać przez aplikację.
Ubezpieczyciele słabo korzystają z potencjału aplikacji mobilnych

(Fot. shutterstock)

Banki w Polsce się w czołówce we wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań i zastosowaniu aplikacji mobilnych. Branża ubezpieczeniowa ma jeszcze wiele do zrobienia w tym zakresie.

Podaż

Jak wynika z badania KPMG, jedynie 2 z 10 największych ubezpieczycieli w Polsce oferuje konto online do obsługi ubezpieczeń komunikacyjnych. Jednocześnie żadne z nich nie jest dostępne z poziomu aplikacji mobilnej. 4 z 10 ubezpieczycieli udostępnia aplikacje mobilne, mają one jednak bardzo ograniczone funkcjonalności.

Według KPMG nowe formy prowadzenia działalności biznesowej i operacyjnej mogłyby zupełnie zmienić reguły gry konkurencyjnej na rynku ubezpieczeń.

Zmiana działalności poprzez wprowadzenie rozwiązań opartych na aplikacjach mobilnych może być sporym wyzwaniem technologicznym i organizacyjnym dla ubezpieczycieli obecnych w Polsce. Bankom to zajęło pięć lat.

– Były one jednak lepiej przygotowane do tego procesu niż branża ubezpieczeniowa – mówi Leszek Wroński, partner w KPMG.

Dla porównania we Francji z 10 największych francuskich ubezpieczycieli oferujących ubezpieczenia komunikacyjne aż 9 posiada aplikację mobilną i wszystkie umożliwiają dostęp do internetowego konta klienta dostępnego na portalu ubezpieczyciela.

Popyt

84 proc. konsumentów cyfrowych w Polsce chce mieć możliwość zgłoszenia szkody przez aplikację mobilną, mimo że zaledwie dla 6 proc. klientów aplikacja jest preferowaną metodą zgłoszenia szkody.

61 proc. respondentów badania KPMG deklaruje, że w przypadku ofert ubezpieczeń o takich samych parametrach, wybrałoby produkt oferujący dodatkowo możliwość obsługi polisy przez aplikację mobilną.

– Mimo iż branża ubezpieczeń jest uważana za wolniej wprowadzającą nowinki technologiczne, nawet ubezpieczyciele w Polsce wprowadzili pierwsze rozwiązania aplikacji mobilnych, które wyznaczają kierunek zmian. Na świecie znane są już przykłady start-upów ubezpieczeniowych, które opierają swoją działalność na kontakcie z klientem jedynie przez aplikacje mobilną, a inne stworzyły produkty ubezpieczeniowe, których nie mogłyby oferować bez aplikacji mobilnych na smartfonach – mówi Piotr Kondratowicz z w KPMG w Polsce.

Pole do działania

Polacy szybko adaptują nowe rozwiązania. W 2015 roku ze smartfonów korzystało już 59 proc. Polaków, a 46 proc. z internetu w planie taryfowym. Na początku 2016 r. aż 47 proc. użytkowników smartfonów korzystało z bankowości mobilnej. To duże pole do zagospodarowania także dla ubezpieczycieli.

Raport KPMG w Polsce pt. „Ubezpieczenia w zasięgu ręki – czy aplikacje mobilne otworzą nowe możliwości przed ubezpieczycielami w Polsce?” to efekt badania 49 majątkowych zakładów ubezpieczeń oraz oddziałów działających w Polsce oraz 10 największych ubezpieczycieli oferujących ubezpieczenia komunikacyjne w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji i Czechach. Badanie zostało zrealizowane od kwietnia do maja 2016 r.

>> Raport można pobrać ze strony kpmg.pl

(źródło: materiały KPMG, oprac. km)

(Fot. shutterstock)

Otwarta licencja