Autor: Krzysztof Rybiński

b. wiceprezes NBP, ekonomista Ernst and Young

więcej publikacji autora Krzysztof Rybiński

Trzeba myśleć

Po publikacji pomysłu o stypendium demograficznym rozpoczął się atak wolnościowców na ten pomysł, tezy tego ataku można podsumować tak: zlikwidować ZUS, obniżyć podatki i wszystkie problemy zostaną rozwiązane. Otóż tego się nie da zrobić od tej strony, bo obniżenie podatków bez obniżenia wydatków generuje wysoki deficyt budżetowy, dług publiczny szybko rośnie i po chwili mamy poważny problem.

Dlatego problem zbyt dużego i drogiego państwa trzeba zaatakować od drugiej strony. Od ograniczenia wydatków. Ale ograniczenie wydatków dla samego obniżenie deficytu się nie uda, bo to nikogo nie przekonuje, próbowało to robić kilku ministrów finansnów, bez powodzenia. Ale jeżeli zaczniemy ograniczać marnotrawione wydatki po to, że urodziło się więcej dzieci i żeby naród przestał wymierać, to wtedy może się udać. Taka ścieżka może zyskać poparcie większości Polaków, a stracą nieliczne, ale silne  grupy interesów.

Przypomnę, że stypendium ma być w całości sfinansowane przesunięciem wydatków, maksymalnie 6 mld w pierwszym roku, 12 mld w drugim itd. (gdy stypendium dostaje pierwsze każde nowonarodzone dziecko). A jak tyle się nie da przesunąć, to stypendium za drugie i każde następne nowo narodzone dziecko (tylko w rodzinach w których tata i mama są urodzeni w Polsce).

Załóżmy, że Polska dokona tego wielkiego wysiłku, dokona racjonalizacji wydatków i sfinansuje stypendium demograficzne. Jeżeli ta polityka zostanie zakończona, założmy że stypednium demograficzne obejmie 10 roczników, to po 28 latach zacznie w budżecie pojawiać się nadwyżka, która z czasem wzrośnie do ponad 100 mld złotych (wszystko liczę pomijając inflację). Wtedy będzie można o taką kwotę obniżyć podatki, co będzie dalej  wspierało wzrost dzietności i rozwój gospodarczy.

W efekcie Polska będzie nie tylko krajem z bardzo licznym młodym pokoleniem, co nas będzie odróżniało od innych krajów, które nie mają skutecznej polityki demograficznej, ale też krajem o najniższych podatkach w Europie i jednych z najniższych w krajach OECD.

Dlatego moja propozycja stypendium demograficznego jest jedynym politycznie możliwym sposobem osiągniecia celów które stawiają sobie wolnościowcy. Zachęcam “wolnościowców” do myślenia, bo do tej pory wiele “wolnościowych” komentarzy było tworzonych z użyciem innej części ciała niż mózgu.


Tagi


Artykuły powiązane

Nieoczywiste przyczyny kryzysu demograficznego

Kategoria: Demografia
Dzietność w Polsce w 2022 r. wyniosła 1,46 dziecka na kobietę w wieku rozrodczym. To znacznie mniej niż 2,1 wymagane do osiągnięcia poziomu pozwalającego na zastępowalność pokoleń. W tym kontekście wiele mówi się o niedostatkach polityki społecznej. Równie istotne są tu jednak przemiany kulturowe.
Nieoczywiste przyczyny kryzysu demograficznego

Bilans płatniczy a wydatki Polaków na wyjazdy w latach 2019–2023

Kategoria: Analizy
Reakcją większości rządów na ogłoszenie 11 marca 2020 r. przez Światową Organizację Zdrowia stanu pandemii COVID-19 było zamknięcie granic państwowych oraz wprowadzenie, w nadziei na spowolnienie rozprzestrzeniania się wirusa SARS CoV-2, restrykcji sanitarnych drastycznie ograniczających mobilność ludności. Działania te doprowadziły do zerwania globalnych łańcuchów dostaw i załamania produkcji oraz wewnętrznych powiązań kooperacyjnych, a także spowodowały głęboki spadek obrotów w handlu towarami i usługami, a w konsekwencji do utraty płynności finansowej wielu branż.
Bilans płatniczy a wydatki Polaków na wyjazdy w latach 2019–2023

Demograficzna zima w Europie i nowe zasady fiskalne UE

Kategoria: Demografia
Unia Europejska zdecydowała się niedawno na reformę swoich przepisów fiskalnych, zastępując system coraz częściej postrzegany jako uniwersalny i jednakowy dla wszystkich indywidualnymi wytycznymi opartymi na najnowocześniejszej analizie zdolności obsługi zadłużenia. W niniejszym artykule przedstawiono stanowisko, zgodnie z którym podejście oparte na analizie zdolności obsługi zadłużenia jest sensowne, ale  obarczone wadą w postaci znacznej niepewności prognoz długoterminowych. Ponieważ wiele państw członkowskich UE stoi w obliczu trwałego spadku liczby ludności, konieczna jest dokładna ocena niepewności związanej z prognozami demograficznymi.
Demograficzna zima w Europie i nowe zasady fiskalne UE