Makroekonomia
Raporty ESG niczym drugi bilans
Marcin JendrzejczakRegulacje tworzone w dobrej wierze czasem stają się jednak dla firm biurokratycznym ciężarem. Unijna dyrektywa CSRD jest tego przykładem – zmusza duże przedsiębiorstwa do raportowania danych ESG, czyli informacji o...
Transmisja konferencji Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego 09.10.2025 r.
Obserwator FinansowyZapraszamy do obejrzenia transmisji z konferencji Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego.
Ekspansja Rosji i Chin w Arktyce
Jan WiśniewskiArktyka jest obecnie jednym z bardziej istotnych punktów geopolitycznej gry o władzę na świecie. Korea Południowa, Japonia czy państwa Unii Europejskiej patrzą w tę stronę z nadzieją. Rosja ma co do Arktyki plany...
Nowa wojna walutowa: cyfrowa rywalizacja USA-Chiny jako sprawdzian dyscypliny walutowej
VoxEUWaluty cyfrowe powiązane z pieniądzem fiducjarnym, czyli stablecoins, mierzą się z nieuniknionym w ich sytuacji napięciem pomiędzy wiarygodnością a konkurencyjnością – czyli „paradoksem stablecoina". By go...
Źródła nierównowagi w relacjach USA–Chiny
Marek KułakowskiAmerykańska nadkonsumpcja rozumiana jako życie ponad stan wyznaczany przez produktywność własnej gospodarki, jest narzędziem, za pomocą którego Chiny dokonują dezindustrializacji Stanów Zjednoczonych.
Nowa odsłona greckiej gospodarki
Kamil GoralGrecja przez lata zmagała się z poważnymi problemami ekonomicznymi, których głównym powodem było załamanie finansów państwa i odcięcie od rynków finansowych. Obecnie sytuacja makroekonomiczna tego kraju znacznie...
Bank centralny spółką giełdową – przypadek SNB
Maciej ZaleśkiewiczCzy za równowartość mniej niż 15 tys. zł zwykły śmiertelnik może stać się właścicielem banku centralnego? Tak, i to bardzo szacownego – Swiss National Bank (SNB), czyli banku centralnego Szwajcarii. Nie trzeba...
Gospodarka Szwajcarii w obliczu amerykańskich ceł
Mirosław CiesielskiNałożone przez administrację USA cła w istotny sposób dotkną Szwajcarię. Może to skłonić kraj do poszerzenia relacji z UE.
Cicha siła marketingu beztwarzowego
Marcin JendrzejczakCoraz więcej firm rezygnuje z eksponowania liderów na rzecz komunikacji opartej na wartościach i tożsamości marki. Marketing beztwarzowy oznacza promocję, w której marka nie potrzebuje twarzy prezesa ani influencera....
Zrównoważone i społecznie odpowiedzialne inwestowanie w Polsce
Monika CzerwonkaRozwój rynku inwestycji społecznie odpowiedzialnych w Polsce pozostaje na etapie początkowym. Wynika to m.in. z relatywnie krótkiej historii krajowego rynku kapitałowego oraz z faktu, iż inwestorzy koncentrują się...
