Dyskryminacja w algorytmach

Algorytmy uważa się za obiektywne, ale przecież nie są odcięte od wpływu ludzkiego. Są przez ludzi pisane i doskonalone. W rezultacie, jak przekonuje badawcze nauk komputerowych, etyki i prawa, algorytmy mogą wzmacniać ludzkie uprzedzenia.
Dyskryminacja w algorytmach

Czy Erich Schmidt (prezes Google) wie, że dyskryminuje? (CC BY JD Lasica)

Świat online jest kształtowany przez siły będące poza naszą kontrolą – determinują one, co czytamy na Facebooku, jakich ludzi spotykamy na OkCupid i co znajdujemy w wyszukiwarce Google. Danych na nasz temat używa się, by podejmować decyzje w kwestiach takich, jak służba zdrowia, zatrudnienie, czy edukacja. Czy więc programy komputerowe naprawdę mogą kogoś dyskryminować?

Oto przykład. System ogłoszeń Google częściej wyświetla ogłoszenia o dobrze płatnej pracy mężczyznom niż kobietom. Badanie, które to potwierdza, przeprowadzono na Carnegie Mellon University.

Cały komentarz na stronie New York Timesa.

Czy Erich Schmidt (prezes Google) wie, że dyskryminuje? (CC BY JD Lasica)

Tagi


Artykuły powiązane

Cyfrowa śmierć

Kategoria: Sektor niefinansowy
W pewnym sensie wszyscy jesteśmy dostawcami i użytkownikami sieci cyberprzestrzeni. Gromadzenie tam danych jest dzisiaj powszechną praktyką, stosowaną przez instytucje prywatne i państwowe. Media donoszą natomiast, że w cyberprzestrzeni coraz częściej obecni są zmarli. Szacunki wskazują, że pod koniec stulecia liczba martwych profili prawdopodobnie przekroczy liczbę pozycji żywych użytkowników, tworząc w ten sposób rodzaj „cyfrowego cmentarza”.
Cyfrowa śmierć

Wyścig, który zmienia świat, czyli próba dominacji na rynku AI

Kategoria: Recenzje
Jak wygląda walka o rynek sztucznej inteligencji od kuchni? Czy to Microsoft, a może Alphabet (czyli Google) mogą liczyć na wygraną w tym wyścigu? Na te oraz wiele innych pytań dotyczących natury już filozoficznej, stara się odpowiedzieć Parmy Olson w książce „Supremacja”.
Wyścig, który zmienia świat, czyli próba dominacji na rynku AI

Walka spółek technologicznych o supremację na rynku chatbotów

Kategoria: Innowacje w biznesie
Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy czołowe spółki technologiczne położyły nacisk na rozwój narzędzi sztucznej inteligencji. Opracowanie i udostępnienie ChatGPT i Barda zainicjowało dynamiczny rozwój rynku chatbotów opartych na sztucznej inteligencji.
Walka spółek technologicznych o supremację na rynku chatbotów