Złota rezerwa na trudne czasy
Kategoria: Polityka pieniężna
W 2018 r. w UE nastąpił wzrost emisji CO2 w nowych samochodach o 1,8 proc. (fot. Envato)
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w drugim kwartale 2019 r. zarejestrowano w Polsce 534 nowe samochody osobowe w pełni elektryczne, tj. o blisko 30 proc. więcej w porównaniu z pierwszym kwartałem i 203 nowe auta elektryczne typu plug-in (w I kw. 2019 r. – 207).
Dla porównania: liczba wszystkich nowo zarejestrowanych aut w Polsce w drugim kwartale 2019 r. wyniosła blisko 140 tys.
Polacy znacznie częściej wybierali hybrydowe pojazdy elektryczne, których zakupili 6 454 sztuki (w I kw. 2019 r. – 6046) – piszą w najnowszym Tygodniku Gospodarczym PIE analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). W tym okresie liczba zarejestrowanych samochodów w pełni elektrycznych w Polsce stanowiła 0,8 proc. zarejestrowanych tego typu pojazdów w UE (w I kw. 2019 r. odsetek wynosił 0,7 proc).
Od 2017 r. w Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, zmianie ulega struktura zarejestrowanych nowych samochodów osobowych wg. rodzaju paliwa. Wzrasta udział segmentu pojazdów osobowych z napędem na benzynę, natomiast maleje udział nowych aut z silnikiem Diesla, przy czym bardzo wolno przybywa nowych aut elektrycznych (w pełni elektrycznych i typu plug-in) .
Jak wynika z opublikowanego we wrześniu raportu ACEA „Making the Transition to Zero-Emission Mobility”, ta zmiana spowodowała, że obserwowany od kilku lat trend spadkowy emisji CO2 (ze 158 g CO2/km w 2007 r. do 118,1 g CO2/km w 2016 r., tj. o 25 proc.) przez rejestrowane nowe auta osobowe na terenie UE odwrócił się.
W 2017 r. odnotowano wzrost emisji CO2 z tego tytułu o 0,3 proc. (osiągając ogólnounijną średnią 118,5 g CO2/km). W kolejnym roku nastąpił jeszcze większy spadek sprzedaży aut z silnikiem na olej napędowy i silniejszy wzrost popytu na samochody na benzynę, co spowodowało wzrost emisji CO2 w nowych samochodach o 1,8 proc. (do 120,6 g CO2/km).
W 2018 r. najwyższą średnią emisję CO2 z nowych samochodów osobowych w UE odnotowano w Estonii (132,3 g CO2/km), najniższą – w Holandii (105,5 g CO2/km). W Polsce emisja CO2 wynosiła 127,7 g/km.
Jest to niepokojące zjawisko. Przyjęty w kwietniu br. przez UE plan dotyczący emisji CO2 w odniesieniu do zarejestrowanych nowych samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych zakłada redukcję poziomu gazu CO2 w spalinach o 15 proc. do 2025 r. i o 37,5 proc. do 2030 r. Aby osiągnąć założony przez Unię Europejską cel emisji CO2 na kolejne lata należy dążyć do zwiększenia liczby kupowanych nowych samochodów elektrycznych.
Podczas spotkania przedstawicieli branży motoryzacyjnej – tzw. salonu samochodowego we Frankfurcie 11 września 2019 r. Carlos Tavares, prezes ACEA podkreślił, że: „Nasz przemysł jest gotowy do jak najszybszego przejścia na mobilność bezemisyjną”.
Z raportu ACEA jednak wynika, że zwiększenie popytu na tego typu auta kreuje ich cena oraz dostępność infrastruktury do ładowania i eliminowanie nierównowagi w jej dystrybucji w całej UE. Liczba zarejestrowanych nowych aut elektrycznych jest ściśle powiązana z wartością PKB na mieszkańca – im jest ona wyższa, tym więcej nowych samochodów elektrycznych rejestrowanych jest w danym kraju.
Oprac. Dariusz Rostkowski