Oko na gospodarkę: Europa za plecami Luksemburga

Luksemburg to europejski lider w konsumpcji na głowę, uwzględniając parytet siły nabywczej mieszkańca. Pod tym względem Polska osiąga poziom 74 proc. średniej w Unii Europejskiej. Miara ta porównana z PKB na głowę wskazuje jednocześnie gdzie konsumenci mogą cieszyć się wyższą siłą nabywczą.

16.12_oko

Z wyliczeń Eurostatu wynika, że w 10 krajach konsumpcja na głowę (Actual Individual Consumption – AIC) jest wyższa od średniej unijnej. Poza Luksemburgiem (37 proc. powyżej średniej UE) są to Niemcy, Austria, Dania, Belgia, Finlandia, Wielka Brytania, Francja, Holandia i Szwecja. Z krajów pozaunijnych liderami są pod tym względem także Norwegia, Szwajcaria i Islandia.

Na drugim biegunie tego zestawienia są najbiedniejsze wciąż kraje UE – Bułgaria (53 proc. średniej), Chorwacja i Rumunia. Polska wyprzedza pod tym względem jeszcze Estonię, Łotwę i Węgry.

Zmiany w poziomie konsumpcji nie następują szybko, zwłaszcza wśród krajów, w których jest ona już ponadprzeciętnie wysoka, aczkolwiek nie sposób nie odnotować, że maleje ona w ostatnich latach (oczywiście relatywnie, w porównaniu do średniej) w Luksemburgu, Austrii i Holandii. W uboższych krajach europejskich sytuacja konsumentów (uwzględniając ich siłę nabywczą) raczej się poprawia, zwłaszcza w Bułgarii i Rumunii. Polska stabilnie utrzymuje swoją pozycję, tuż za Słowenią.

W krajach europejskich, które są liderami pod względem wielkości konsumpcji na głowę produkt krajowy brutto na mieszkańca jest jeszcze wyższy, co pośrednio wskazuje, że są one także droższe dla przeciętnego konsumenta. Zdecydowanym liderem takiego porównania jest Luksemburg, ale sam Eurostat zaznacza, że statystykę tę zaburzają pracownicy dojeżdżający do pracy w tym kraju z pobliskich Niemiec, Belgii, czy Francji.

Polskę, porównując statystyki konsumpcji i PKB na głowę, należy zaliczyć do krajów relatywnie tańszych dla przeciętnego konsumenta, chociaż różnica ta w ostatnich latach stopniowo maleje. Podobnie można tak mówić także o konsumentach (uwzględniając ich siłę nabywczą) m.in. w Finlandii, Wielkiej Brytanii, czy Portugalii.

16.12_oko

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Dlaczego Ameryka postępuje w ten sposób w kwestii handlu

Kategoria: Społeczeństwo
Jeśli politykę handlową prezydenta Donalda Trumpa uznać za trzęsienie ziemi, to długotrwałe trudności, z jakimi boryka się amerykańska klasa średnia, stanowią ruchy płyt tektonicznych, które sprawiły, że stało się ono kwestią czasu.
Dlaczego Ameryka postępuje w ten sposób w kwestii handlu

Europa innowacji – jak Unia Europejska buduje swoją przyszłość

Kategoria: Analizy
Analizując innowacyjność europejskiej gospodarki, można zauważyć jej złożoność, wynikającą z różnorodności krajów członkowskich, ich sektorów gospodarczych oraz strategii. Unia Europejska nie stanowi jednolitej całości, lecz raczej dynamiczną mozaikę współpracujących podmiotów. To, co jednoczy tę różnorodność, to wspólny cel: budowanie innowacyjnej, zielonej i konkurencyjnej gospodarki.
Europa innowacji – jak Unia Europejska buduje swoją przyszłość

Kraje azjatyckie otwierają się na polskie mięso

Kategoria: Analizy
Polska jest ważnym eksporterem mięsa na rynek UE. Perspektywy wzrostu unijnego popytu na mięso są jednak ograniczone, dlatego aby zapewnić branży dynamiczny rozwój w najbliższych latach potrzeba nowych rynków zbytu. Duże nadzieje producenci wiążą z krajami Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej.
Kraje azjatyckie otwierają się na polskie mięso