„Mitteleuropa” – nadal aktualna niemiecka strategia gospodarcza
Kategoria: Trendy gospodarcze
Udział Niemiec w eksporcie Polski ogółem spadł w 2022 r. o 1,0 pp. rdr do 27,8 proc., a Czechy umocniły się na pozycji drugiego partnera eksportowego Polski ze wzrostem udziału o 0,7 pp. do 6,6 proc. Na 9 miejsce w zestawieniu przesunęła się Ukraina – podał NBP w pełnym bilansie płatniczym za IV kw.
„Najważniejszym partnerem (eksportowym Polski – PAP) pozostały Niemcy. W IV kwartale 2022 r., podobnie jak w poprzednich kwartałach 2022 r. wartość eksportu do Niemiec rosła wolniej niż do pozostałych krajów traktowanych łącznie. W wyniku tej tendencji udział Niemiec w eksporcie ogółem obniżył się z 28,8 proc. w 2021 r. do 27,8 proc. w 2022 r.” – podał NBP.
Duży wpływ na osłabienie eksportu do największego partnera miała przede wszystkim niska dynamika eksportu towarów konsumpcyjnych. W IV kwartale 2022 r. wartość ich obniżyła się w porównaniu z rokiem poprzednim o 2,9 proc. rdr.
Złożyła się na to m.in. mniejsza sprzedaż odbiorników telewizyjnych oraz mebli. Natomiast największe wzrosty odnotowali eksporterzy z branży motoryzacyjnej. Eksport produktów klasyfikowanych w kategorii obejmującej środki transportu zwiększył się w IV kwartale 2022 r. o blisko 9,0 mld zł, tj. o 53,0 proc. rdr. Najwyższe dynamiki charakteryzowały eksport części – akumulatorów litowo-jonowych oraz silników samochodowych.
W omawianym okresie znacznie silniej rósł eksport do Czech. W ostatnim kwartale 2022 r. jego wartość zwiększyła się o 33,4 proc. Tym samym Czechy umocniły się na pozycji drugiego największego partnera w polskim eksporcie.
W całym 2022 r. ich udział zwiększył się do 6,6 proc. (wobec 5,9 proc. w 2021 r.). W końcu 2022 r. Czechy były najważniejszym kierunkiem eksportu energii elektrycznej. Wielkość jej przesyłu wzrosła do 2,1 mln MWh, była więc ponad 10-krotnie większa w porównaniu z IV kwartałem 2021 r.
W warunkach znacznie wyższych cen, energia elektryczna stała się najważniejszą pozycją w eksporcie do Czech. Łącznie paliwa (obok energii elektrycznej również węgiel) stanowiły 15,5 proc. wartości eksportu do tego kraju. Duży wzrost odnotowały także części motoryzacyjne. Czechy stały się jednym z najważniejszych kierunków eksportu akumulatorów.
Według danych NBP w IV kwartale 2022 r. wartość eksportu do Ukrainy zwiększyła się o 85,4 proc. rdr, a w całym 2022 r. o 59,3 proc. Był to największy wzrost wartości eksportu spośród głównych partnerów handlowych Polski.
Udział Ukrainy w polskim eksporcie zwiększył się do 2,8 proc., a więc do najwyższego poziomu od 2013 r.
„Tym samym Ukraina po ośmiu latach powróciła do pierwszej dziesiątki najważniejszych odbiorców towarów pochodzących z Polski – awansując na 9 miejsce z 15. Największą grupę w eksporcie stanowiły paliwa. W IV kwartale 2022 r. nastąpił duży wzrost wartości eksportu uzbrojenia i amunicji” – napisano.
tus/ ana/