Nadstawiając ucha w Davos 2

The World Economic Forum 2010, godz. 15.

Z ciekawością przysłuchiwałem się panelowi na temat energii. Przyszłością transportu ma być elektryczność. I to naprawdę niedługo! To jeden z niewielu pewników, które wyłaniają się z wieloletnich już poszukiwań rozwiązań dla gordyjskiego węzła, jakim dla naszej cywilizacji stała się kombinacja zużywania nieodtwarzalnej energii i zagrożeń, jakie ona niesie, od bezpieczeństwa państw do klimatu.

Z wszystkich znanych nam dziś użytecznych form energii tylko elektryczna może być już teraz wytwarzana w sposób ekologicznie odpowiedzialny i po akceptowalnych kosztach. Na razie co prawda nie ma warunków do prowadzenia radykalnych zmian w tym kierunku – między innymi dlatego, że subsydia rządowe faworyzują paliwa kopalne; konieczne jest więc uzgodnienie nowych reguł gry, i to na skalę globalną. Technologicznie jednak na tym odcinku ludzkość jest już zdolna do działania.

Oczywiście byłoby miło, gdyby wypaliły jakieś rzeczywiście nowe patenty, jak fuzja atomowa (najlepiej: zimna) albo poprawiona została tzw. CCS, technologia odzyskiwania CO2, która mogłaby tchnąć nowe życie w węgiel. Na razie jednak newsy z laboratoriów badawczych rozczarowują, widoki na prawdziwy przełom są niewyraźne. Jak mawiał jeden z moich ulubionych ministrów wojny, walczy się z taką armią, jaką się ma. Musimy kombinować ze źródłami energii, które z grubsza działają.

Czasu jednak nie ma za wiele: jeśli zmiany klimatyczne mają zostać powstrzymane, wzrost gazów cieplarnianych w atmosferze Ziemi powinien zostać zatrzymany już w przyszłej dekadzie, by potem zacząć spadać w liczbach bezwzględnych. To wymaga gigantycznej przebudowy infrastruktury cywilizacji. Taki był dziś ok. 15 zgodny wniosek panelu na temat przyszłości energetycznej świata.

Przestawienie transportu i kilku innych energochłonnych przemysłów, opartych dziś na paliwach kopalnych, nie rozwiąże wszystkich problemów. Jednak w Davos nie mają wątpliwości: istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że już stosunkowo niedługo będziemy jeździli do pracy pojazdami – autobusami i autami – bez silnika spalinowego.

Tak miały trolejbusy w moim dzieciństwie..

Mariusz Ziomecki


Tagi


Artykuły powiązane

Magazynowanie a optymalizacja wykorzystania energii odnawialnej

Kategoria: Analizy
Wykorzystanie rosnącego potencjału energii odnawialnej w dużej mierze będzie zależało od możliwości magazynowania pozyskanej, ale niewykorzystanej mocy. Produkcja baterii, które to umożliwiają, szybko rośnie, a ich ceny wyraźnie spadają.
Magazynowanie a optymalizacja wykorzystania energii odnawialnej

Wzrost znaczenia transportu morskiego w przewozach międzynarodowych

Kategoria: Analizy
Statystyki obrotu towarowego handlu zagranicznego, oprócz licznych klasyfikacji przedmiotowych, publikowane są także w podziale na środki transportu, którymi przewożone są produkty w eksporcie oraz imporcie. Ujęcie to pozwala ocenić rolę poszczególnych usług transportowych w wymianie z zagranicą.
Wzrost znaczenia transportu morskiego w przewozach międzynarodowych

Fotowoltaika. Jak słońce przegoni wiatr

Kategoria: Sektor niefinansowy
Dynamika instalacji fotowoltaicznych od kilku lat jest znacznie szybsza niż farm wiatrowych. To spowoduje, że słońce będzie największym dostawcą energii odnawialnej na świecie. Wdrażane są nowatorskie inwestycje pływających farm solarnych, a zintegrowane dachy solarne będą pokrywać oprócz budynków także pojazdy.
Fotowoltaika. Jak słońce przegoni wiatr